Fisk eller inte?
Vissa säger Nej - inte fisk. Eftersom det inte är en naturlig del av kattens kost. Men fisk innehåller ju så otroligt mycket bra saker. Så finns det någon annan anledning att låta bli om katten tål det och tycker om det?
Mvh Ellenfyrkant
Fisk = OK ibland men inte i dagliga kosten.
Det kan orsaka allergi om man har otur.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 Skulle det inte i så fall vara en lösning att sluta med fisk när katten eventuellt blir allergisk?
Mvh Ellenfyrkant
#2 Varför riskera ens att katten blir allergisk? Jag tycker det känns väldigt onödigt, samt att de måste inte ha mestadels fisk heller.
#2 Viss fisk (i rått format) är farlig för katter. Fisk är nyttigt för människor men har inte alls samma nyttiga egenskaper för katter.
Att vänta tills katten blir sjuk är inte det bästa då allergi kan få allvar ort det allergena ämnet hos katten.
Man bör också tänka på att många torrfoder innehåller små mängder fisk. Vilket gör att om man "överdoserar" fiskintaget så katten bli allergisk så kan man få det väldigt svårt att hitta bra foder (om katten nu äter torrfoder).

Alltså, jag tänkte mest från början på att utfodra med typ Bozita Lax eller laxtorrfoder.
Mvh Ellenfyrkant
#5 Välj foder som inte har fisk som bas. Bättre att vara på den säkra sidan.
Tiaminas bryter ned vitaminer tiamin som är ett b-vitamin. Detta finns i rå fisk. Tillagad fisk är helt OK. Dock kan tonfisk bilda histamin det är olyckligt och det är väldigt giftigt för katter.
Själv får mina 6 dela på 400 g Alaska pollock en gång i veckan - väl mikrad.

#4 Vad är det människan tar upp som inte katten gör? Varför ge fisk alls i så fall?
Mvh Ellenfyrkant
Vill ha för mig att om en katt blir allergisk mot en sak så är det lätt att den blir allergisk mot fler saker efter. Då är det ju hemskt dumt att mata katten med fisk tills den blir allergisk. Min ena katt är allergisk mot flera proteinkällor, och det är galet svårt att hitta ett bra foder då!

#9 Vad har du hittat för foder? :)
Mvh Ellenfyrkant
#8 Finns nyttigheter i fisk för katt och det är inte dåligt att ge ibland.
#11 det beror ju på, fisk är inget de behöver så det finns egentligen ingen anledning att ge dem det mer än att de kanske tycker det är gott.
#12 Läs igen vad jag skrev 😉 Skrev inte att de behöver det, skrev att det finns nyttigheter i det, inte samma sak 🙂 Skrev också att det inte är dåligt att ge ibland. För det är ju så, det finns nyttigheter i fisk också, fast då inte bra att ge det ofta då pga att det är allergen (eller vad det heter).
#8 Det handlar inte om att vi tar upp saker olika, det handlar om att vi inte har samma behov. På grund av att vi har utvecklats i olika miljöer, under olika förutsättningar så skiljer sig människors och katters näringsbehov åt.
Människor har genom sin evolution till stor del förlitat sig på fisk och skaldjur. Vilket gör att vår kropp har "vant sig vid" att få i sig de ämnen vi får därifrån. Därför är det idag väldigt nyttigt för oss att äta fisk och skaldjur då våra kroppar är anpassade för det.
Katter däremot har inte under sin utveckling haft samma tillgång till fisk och skaldjur vilket gör att deras kroppar inte är beroende av dig. Det gör även att deras matsmältningssystem inte är van att ta hand om vissa ämnen vilket kan leda till allergier.
man kan se samma sak hos människan som väldigt nyligen (ur evolutionärt perspektiv) började äta och dricka mejeriprodukter. Vi har väldigt lätt för att utveckla allergi, eller överkänslighet, mot dessa om vi jämför med tex fisk som väldigt få människor är allergiska mot.
Om man läser på om näringslära och BARF för katt så finns rå fisk med som en toxisk källa.
Jag själv ger inte fisk till mina katter, varken rå eller tillagad. Har dock gett överkokt vit fisk till katterna när de var små och fick diarré.
Boven i dramat är enzymet thiaminas, som bryter ner thiamin (Vitamin B1). Precis som med rå äggvita så utgör hursomhelst någon fisk någon gång ibland ingen fara vad de gäller thiaminas och thiaminbrist, däremot så finns det även nya rön om katter som kan utveckla fiskallergi.
Agria skriver "Var också försiktig med rå fisk men inte på grund av smittorisken utan för att vissa fiskarter innehåller ett enzym som gör att katten inte kan tillgodogöra sig B-vitamin. Fet fisk (som t.ex. lax, sill och strömming) innehåller också mycket fleromättat fett som är väldigt nyttigt för oss människor men inte för katterna om det blir så mycket att det utgör basen i fodret."
Kan också läsa på mer om kattens näringslära, kattstatus skriver "För kattens del spelar det ingen roll om fett är mättat eller fleromättat med tanke på hjärt-kärlsjukdomar. Fett av animaliskt ursprung är till största delen mättat och det är vad katten är anpassad till att hantera. Fleromättat fett i större mängd kräver ofta mer E-vitamin än vad katten kan avvara. Fet fisk, som innehåller mycket fleromättat fett, kan t o m vara dödlig om katten får i sig för mycket. För att fett inte ska härskna krävs det E-vitamin. I fet fisk finns inte tillräckligt med E-vitamin utan katten får E-vitaminbrist. Kattens fettceller inflammeras och det är mycket smärtsamt. Tillståndet heter pansteatit men kallas ofta gulfettssjuka. Sjukdomen kan hävas om behandling sätts in i tid. Observera att sjukdomen är sällsynt men man bör inte låta fet fisk vara kattens stapelföda!"

#15 Tack! Toppensvar :)
Mvh Ellenfyrkant