Svarthaka!
Min katt har nyss fått svarthaka, och ja, här kommer lite frågor om det!
- Kan det smitta människor och katter?
- Varför får dom det?
- Jag kammar det som går med luskam, sen så gnuggar jag med olja och vatten med bomullstussar, räcker det?
- Hon har fått lite svart under morrhåren på vänster sida, fast det är väldigt svårt att se om det är ett rivsår från de andra katterna, eller om det är svarthaka (om det ens kan komma upp så långt)
Tack på förhand:)
animal power <3
Fett löser fett så tvätta med majonäs, olja.
Fås av plast skålar, plast avsöndrar ngt. Bytt till keramik eller glas. Smittar ej mellan katt o människa.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Det går att jämföra med akne, alltså inget farligt, men kan bli besvärande om det blir mycket.
Svarthaka kan vara lite envist att bli av med ibland så var envis och tvätta ofta. Håll bara ordentlig koll att det inte blir sår! Annars fortsätt tvätta med något fettigt, precis som de föreslog ovan. Min ena katt kan få acne-anfall när hon blir ordentligt stressad över något. Du behöver inte vara orolig över att det skulle smitta.
En del katter får mindre eller blir av med sin svarthaka helt vars ägare bytt till ett foder som inte innehåller spannmål har jag erfarenhet av.
Och mina har ingen svarthaka trots foder med spannmål i men de har porslinsskålar att äta ur. Skräm inte med foder.
Vad är det du menar att jag skrämmer med? Har dem svarthaka kan det vara en orsak! Och det går att prova sig fram. Vill man fortsätta ge spannmål så är det upp till var och en. Detta är ett forum och man delar med sig av sina erfarenheter.
# 6 Det är lättare att byta till porslinsskålar till att börja med.
Sen när blev det fel att informera om sina egna erfarenheter? 🤔
Min katt har mycket svarthaka och det som fungerar bäst är att massera in en aloe vera kräm med bomullspads och sedan torka av. Dels är det väldigt skonsamt, dels är den fet så det fastnar mycket skit direkt. När han inte har lika mycket svart kan det hända att vi tvättar med klorhexidin.
(Min katt har porslinsskålar och inget spannmål i sitt foder. Han har någon sjukdom som gör att han får problem med smuts i ansiktet och också mycket svarthaka)
# 8 Jaha där ser både du och jag i # 9 det hjälper inte med foderbyte och inte med porslinsskålar heller.😃
Vi har inte haft plastskålar, bara metall. Har hört att de kan få svarthaka av flis, stämmer det? Köpte nyligen en mysig korg till henne:/
animal power <3
Svarthaka har flera olika orsaker. Dels kan det vara plastskålar, dels kan det vara foder med sämre kvallité men den stora boven är ofta hormoner.
Många katter börjar få svarthaka när de kommer in i könsmognaden och sedan kan den vara svår att få bort även om man tex kastrerar dem.
Den beror helt enkelt av tilltäppta porer. Bästa lösningen som jag har provat var att smörja in med matolja, låta sitta en stund och sedan tvätta med en lösning av yes och vatten. Om man lyckas hålla den borta ett tag så brukar den försvinna om man tagit bort orsaken till den.
Nelly är tio år och kastrerad;) Tack för alla svar! Nu är det dags att behandla igen!
animal power <3
#10 Jag har inte sagt att det jag skriver kommer att hjälpa heller! Jag har erfarenhet av att det har hjälpt några och delar med mig av min erfarenhet. Det är skillnad. 😉
#9: är inte aloe vera giftigt för katter?
#15 Jo, det iallafall inte lämpligt att katter äter på växten aloe vera.
Mot svarthaka är det främst klorhexidin som brukar rekommenderas. Det finns t.ex. även i särskilda tvättservetter.
Ev. kan man lösa upp det svarta med t.ex. matolja först om det är mycket (fett löser fett). Att enbart tillföra fett är inte så lämpligt.
Sajtvärd Katter iFokus
Det brukar fungera utmärkt med klorhexidin-tvätt. Är det svårare svarthaka med bölder etc så kan man kontakta veterinär och få salva.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.