Köpa en till katt
Hej! Det är så att vi har tänkt att köpa en till katt, men det är ett problem. Vi har en jättesnäll katt, som absolut inte gjort något dumt i hela hans liv! Det är en kastrerad hane och vi har tänkt att köpa en kattunge nu i mars. Men hur stor risken är att dom börjar bråka? Brukar detta funka? Vi vill inte att vår katt som vi har nu ska känna sig utanför eller så, eller oö dom börjar bråka. Hjälp tas tacksamt emot!
Det där med katter kan ju ibland vara lite knepigt eftersom "dom är som dom är".
Men om det är en kastrerad hane och en kattunge bör de gå fint.
Vi hade själv två kastrerade hanar hemma och tog hem min honkatt (ej steriliserad) som då bodde hos min far. Alla tre var vuxna och hon gick inte ihop med en av min pappas katter så hon va nästan alltid borta, så vi tänkte chansa att ta hem henne, hon blev då tyvärr tvungen att bli innekatt.
Eftersom hon och den andra katten bråkat var hon väldigt osäker på våra katter när hon kom så hon och den ena (den andra är så dumsnäll och har aldrig morrat eller hyttat åt någon/något) katten gick å fräste åt varandra i en dag ungefär. Sen var allting lugnt och hankatten hade visat att han var ledare. De har nu alla sina platser och ligger ofta tillsammans å myser, tvättar varann och leker.

Var noga när vi väljer katt. Är er katt en lugn soffpotatis så bör ni skaffa en förhållandevis lugn katt som inte terroriserar "storebror".
En annan sak att komma ihåg är att det är väldigt vanligt att det kan bli en del morrande och fräsande den första tiden. Så länge som det inte blir några slagsmål så ska man bara låta katterna reda ut det själva, då det oftast låter värre än vad det är.
Tack så mycket för hjälpen! Det är så att min mamma är jättesnäll mot oss, hon köper vad som helst till oss osv. (Inte så på "bortskämt" sätt) och ja hon säger aldrig vad hon önskar sig.. Hon har haft katter i hela sitt liv och det enda hon önskat sig ett tag har varit en liten vit kattunge! Så pappa kom med förslaget att köpa en kattunge till henne i födelsedagspresent! Men jag frågade här för vi vill absolut inte att vår gamla katt ska känna sig utanför typ. .:) #1 Vad sött att dom blivit så bra kompisár! #2 Ja precis! #3 Ja okej, de kan vara bra att veta! Vet ni någon som föder upp vit bondkatt i närheten av Göteborg? :)

#4 Kontakta ett katthem istället. Man föder inte upp bondkatter, det är oansvarsfulla ägare som vill tjäna några kronor.
#5 Varför det? :o
Vi fick våran bondkatt av en som hade fått ungar, så jag har ingen aning om detta!
En bild:

#6 Jag har aldrig hört talas om någon som föder upp bondkatter och tar alla dessa otaliga test man ska ta på både hona och hane, sedan vaccinerar, avmaskar och kollar källingarna hos veterinär. Det blir för dyrt helt enkelt då man inte kan ta så stora summor för en bondkatt då den inte är renrasig och man inte vet vad som finns i den.
Dem kallar sig säkert uppfödare med är slarviga människor som inte har tid, ork eller det dummaste argumentet, inte råd att kastrera. Får katten sen ungar så säljer man dem man kan, gärna skriver man något om skogskatt i annonsen så kan man få in 300 kr till på ett felstavat ord. Dem som inte blir sålda blir oftast skjutna.
#7 Vad konstigt!! Det är flera i vårat område som har bondkatter..
''uppfödaren'' har typ en gård, så dom var ju beredda på att kanske inte få sålt alla ungar. Men efter så kastrerade dem katterna så det inte blev fler bebisar.
Men ja, jag är inte det minsta bra på kattraser (lite mer kaninmänniska här haha) så jag undrar om ni kan tipsa mig om några?
Antingen ''normalpälsade'' om man säger så, eller lite långhåriga. :)

#8 Vad gör dem med ungarna som inte blir sålda? Och den viktigaste frågan, varför i hela friden kastrerar dem inte både honor och hanar innan dem släpps ut?!
#10 Behåller dem, fast dem har aldrig haft problem med att få sålt ungar.
Tror att honan var deras som inte var kastrerad och den blev parad av en annan hane och sen så kastrerade dom honan. Det låter ju inte seriöst direkt men.

#11 Nej det låter inte seriöst. Hoppas att ungarna dem behåller blir kastrerade innan dem får gå ut.
Hej, jag har själv 5 katter varav 2 är huskatter som är en finare benämning på bondkatt och 3 brittiska korthår. Det går urmärkt att skaffa en kattunge till en vuxen katt det har jag gjort särklit då den gamla katten är kastrerad.
Men kontakta ett katthem som finns i närheten och fråga vad de har för kattungar. Kom sen ihåg att kastrera den katten också vid 6-månaders ålder. Kom också ihåg att försäkra och att id-märka katten i örat så att man ser att den är ägd. Lycka till!
#12 Än så länge har dom fått sålt alla, och detta var år 2009. Sen dess har dom inte fått fler! :)
#13 Vilken tur! :) Vad bra. Nu känns det bättre!
Ja det ska jag göra, jadå. Våran katt vi har nu är också både försäkrad och id märkt. ^^
Ska ringa pappa nu och se vad han säger!
Juste ja, en norsk skogskatt!!
Känner ni till någon uppfödare av VIT norsk skogskatt?
Och är dessa utställningsbara? För vi har inte ställt ut katter, och vill först och främst ha katten för endast kel och sånt och inte för utställning. Och oftast är det väll så att man säljer katter med stamtavla och så till dom som kommer ställa ut osv.?
Rörigt, men hoppas ni förstår.
Hej
Tycker nog att du ska läsa på lite om olika raser innan du bestämmer dig. Färgen är inte viktigaste, det är bättre att du hittar en uppfödare som kollar sin katter väldigt nog.
#16 Hej!
Ja precis, det ska jag göra. Men det är det att mamma kan mycket mer om katter och raserna, och det kommer ju vara till henne så egentligen är det ju inte så jätteviktigt för mig. Men självklart ska jag läsa på! :)
Och ja, absolut!

Om du är intresserad av en Norsk Skogkatt och kollar annonser så var noga med att kolla stavningen på rasnamnet. Märkligt nog är det ett bra sätt att se om det är raskatt eller huskatt/bondkatt som folk försöker tjäna pengar på för att de är långhåriga men att de inte gjort några avelstester så man har ingen aning om ifall katten bär på sjukdomar/fel som skapar smärta senare i livet. Sånt testar man för innan avel inom raskattvärlden. Så om du kikar efter en Norsk Skogkatt så kolla stavningen. Inget S i mitten. En raskatt är enbart raskatt om den har stamtavla, annars är den en huskatt. Det är bra info att ha i bakhuvudet. För väljer ni en raskatt ska den ha stamtavla. Väljer ni en katt som inte har stamtavla men som påstås vara raskatt så får ni vara beredda på att inga tester är gjorda för att försäkra om friska gener, eller att mamman eller pappan var sjuk och inte fick avlas på men att det gjordes ändå. Det blir samma som om man köper en huskatt alltså, man vet ingenting om sjukdomshistoriken och kan få en kärnfrisk katt eller en med mycket sjukdomsproblematik.
#15 Utställning är en hobby där man väljer att ställa ut. Man kan ställa ut raskatter, huskatter (och hos många andra djur, både med stamtavla och utan i en pet-klass), men det är inget måste om man inte vill. Stamtavlan gör en katt till en raskatt och garanterar att uppfödaren har följt alla regler, osv. för ansvarig uppfödning.
#15 Alla färger på en Skogkatt är tillåtet utom maskade. Ställa ut är något man gör om man vill, finns inget tvång. Såvida man inte ska börja avla på rasen då kan det vara en fördel att få katten utställd och bedömd.
#18 Haha, jag har suttit ett tag nu och inte fattat och nu insåg jag att du menar Norsk SkoGkatt.. Okej, det ska jag tänka på. Tack för infon! :)
#19 Ja det vet jag, men när det är inom kaninvärlden så brukar vissa utställare endast sälja sina kaniner med stamtavla till folk som ska fortsätta ställa ut. Om ni förstår! :)
#20 Okej, tack! :) Ja precis.
Gå och titta på katthemmet! Det brukar finnas alla möjliga katter där.
Dem flesta människor anser att svarta katter är fula eller tråkiga. Jag tycker inte att man ska köpa katt efter utseendet utan efter personligheten. Försök att titta på andra katter också och inte bara vita. Dem flesta människorna vill ha vita katter. Men tänk på dem andra katterna, t.ex dem svarta katterna på katthemmen. Dem bara sitter där och väntar på att kunna visa någon hur söta och snälla dem är men ingen ger dem en chans bara för att dem tycker att dem är fula och tråkiga..
Ge en "ful" katt en chans också. Du kanske hittar världens bästa kompis då!
#22 Jag går SJÄLVKLART inte efter utseendet. Men just nu så vill jag helst ha en vit katt. #23 Ursäkta mig? Vadå spruta med en vattenflaska på den? Herregud!
#25 Så du vet säger jag till Niklas nu, du kan inte hålla på så här i vartenda tråd. Och herregud vad hjärtlöst av dig om du gör så.
Nej herregud förlåt mig ska aldrig mer hända snälla du
#28 Haha, gjort är gjort! Du har hållt på såhär ett tag nu, och tänk dig för innan du håller på för detta kan leda till att du blir avstängd. Skärp dig!
#25 Vadå genomstrålning genom näshålan?! Vad snackar du om??? Gummisnodd i pannan? Hur tror du att man tar hand om katter? Herregud!
Du kan ju inte vara seriös! Man ska ALDRIG spruta vatten eller göra illa sin katt! Ända gången det är okej att spruta vatten på en katt är om den bråkar och man inte kan sära på katterna, men man ska absolut inte spruta vatten i näsan på den! Och NEJ det gör inte så att katten lyder! Det gör så att katten blir rädd och sjuk! Katter andas inte vatten och ska verkligen inte få vatten sprutat i nosen!
Det är inte meningen att katter ska lyda! Om du vill ha ett djur som lyder så får du skaffa en hund! Katter är självständiga djur och dem ska inte behöva lära sig massa saker eller bli uppfostrade som hundar blir.
Spruta vatten i näsan på katten? USCH! Det är djurplågeri, bara så du vet det! 😡
Våra katter gick jättebra ihop, vi hade oxå en kastrerad hankatt..
Dissa dumheterna i tråden.
Och tycker inte man ska säga att folk är oansvariga för att dem tagit kull på bondkatt. Finns många oseriösa raskattuppfödare med. Så gäller att hitta rätt!
Sedan är ju ett katthem bra förslag, så att dem får ett nytt bra hem :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#22 Du får gärna tycka för egen del att det inte spelar någon roll hur katten ser ut, men om andra vill ha en viss sorts katt, skall man inte respektera det då? Om TS vill ha en vit katt så borde väl inte vi andra lägga oss i det.
Jag tycker inte det är det minsta konstigt att man dras till vissa utseenden och tycker inte det är "fult" på något sätt. En del gillar svarta katter, en del gillar vita, vissa vill ha sköldpaddsfärgat och andra vill ha maskat. Man skall ju ändå leva med katten i ca 20 år, skall man inte få ha vissa önskemål då?
Jag ville ha en ragdoll av färgtypen brun mitted, och skaffade mig en sådan. Jag skäms inte det minsta för detta.
#40 Precis! :)
#39 Visst finns det oseriösa raskattsuppfödare också. Men huskattsuppfödare är ALLTID oseriösa, enligt min mening, pga att den marknaden är mättad. En seriös uppfödare tar hänsyn till marknaden och avlar inte på något där tillgången överskrider efterfrågan. Det finns ca 100 000 hemlösa huskatter, så att medvetet avla fram fler kan aldrig bli seriöst enligt mig.
Problemet är väl att just avel sker inte med huskatter. Det är oplanerade kullar som säljs för en billig peng eftersom att de ska få hem. Och nya kommer eftersom att de inte är kastrerade. Varav vissa blir hemlösa eftersom de lämnas av ägaren, /bondkatter, alla "huskatter" som är okasterade.
Infon nedan är från Kastrera din katt på facebook. Gå med!!
Katten är ett av de mer produktiva djuren som finns. Låt oss göra ett enkelt räkne-exempel:
Vi antar att en hemlös honkatt blir dräktig av en förbipasserande okastrerad hankatt som kanske smitit ut från sitt hem eller har en oansvarlig ägare.
Eftersom honkatten är hemlös så överlever bara 2 kattungar, en hona och en hane. (Vanligtvis föds det 3-6 kattungar i en kull.)
Om alla honor plus den första honan fortsätter få kullar 2 gånger om året med samma utkomst (en hona och en hane) så får det detta resultat:
Första året: 7 katter
Andra året: 25
Tredje året: 121
Fjärde året: 505
Femte året: 2 041
Sjätte året: 8 185
Sjunde året: 32 761
Åttonde året: 131 065
Nionde året: 524 281
Tionde året: Över 2 miljoner katter
En kastrerad katt kan göra stor skillnad.
Kastrera mera! ♥
We accept the love that we think we deserve - Perks of being a wallflower
“A dog is the only thing on earth that loves you more than he loves himself.” ― Josh Billings
#39 Att avla på huskatter är definitivt oansvarigt och bidrar till det horribelt stora antalet hemlösa katter vi har i landet. Vilken färg man vill ha på en katt har jag inga aspekter på, men att först och främst se till färgen och inte till kattens personlighet anser jag helt förkastligt. Det viktiga är samspelet katt-människa, inte hur den ser ut vare sig färgmässigt eller om den är kort- semilång- eller långhårig.
Elinifokus, jag har gjort en anmälan på ditt inlägg ang. misshandel av katt. Förmodligen avser du bara att provocera, men tråden behöver definitivt inte förstöras av ditt omogna inlägg. Ska du kommentera, håll dig till ämnet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Du kanske kan tänka lite på hur du vill att din katt ska vara rent socialt och med din gamla katt. Jag själv föreslår om du har råd med det en Helig Birma. Den är anpassningsbar tyst lugn och anpassar sig lätt hemma och kan gå i koppel och åka bil om man vänjer den bid det som kattunge. De är lättskötta pga sin semilånghåriga päls alltså inte så mycket päls.
De är också väldigt originella i utseendet lite som siames. och det finns ju olika nyanser av deras päls som kallas vid olika färgkoder. Jag har en Brunmaskad. För övrigt är ju katten ljust beige och vit. med beigea ben och vita tassar som är så vackert med just dessa vita sockor.
Det är ju mycket ljust och vitt i dessa. De är helt gudomliga! Keliga och söta. Kan visa dig en bild på min egen här:
Lycka Till!!
Jag hade tänkt mig en lugn katt, för våran katt vi har nu är ganska lugn. Han är den som hellre ligger och kelar än leker.. Men visst kan han leka ibland också. Katten ska dock inte vara FÖR lugn, och inte feg helt. Och vi skulle vilja ha den som både ute och innekatt, att den får komma in när den vill och gå ut när den vill. Sen vill vi ha en kattunge och inte fullvuxen katt! :) __ Skrev lite där uppe om hur ja gärna vill ha den. #45 Ja precis, aww din var jättegullig!! En sån skulle kanske också passa bra men jag ska tänka lite på det. Och en fråga, är pälsen svår att sköta om på Norsk Skogkatt? ^^ om ni förstår.
#42 Då skriver man det " enligt min mening" och inte att dem är det!
För finns seriösa med.
#44 Jag har inte skrivit någonting om färg, pälstyp osv, ingenting om det har jag skrivit.
#47 Men jag skrev ju "enligt min mening". Att tycka det är seriöst att utöka antalet hemlösa och avla på något som man hälsomässigt inte vet bakgrunden på känns lite märkligt i mina ögon, men tja, det finns åsikter till det mesta.
#45 Inte så mycket päls på birman? Njaaaa, det kan jag nog inte hålla med om. Jag har själv ragdoll och en kompis till mig har birma, och det är katthår katthår överallt. Man måste kamma regelbundet och dammsuga nästan varje dag, känns det som. Vi har båda kommit fram till samma slutsats: nästa katt blir korthårig.
Birman är otroligt vacker och har ett fantastiskt temperament, det kan man inte komma ifrån. Man nog räknas det ändå som "långhårig katt" (enligt klassificeringarna dock semilånghår) med mycket päls.
#48 Min inlägg som du kommenterade från början var rent allmänt, inte till just dig :)
Jag tycker inte att det är seriös att bidra till ökat antal hemlösa katter nej, men det betyder itne att den som avlat på huskatt/bondkatt bidrar till det heller.
Så jag har inte påstått det nej, nu tolkade du det på ditt egna vis.
Kan vi inte bara sluta att avla på katter helt och hållet, oavsett om det är raskatt eller korsning? :) då skulle folk få upp ögonen för huskatter och fler skulle ta emot katter från katthem! :) Alla som avlar på katter bidrar väl lika mycket med att kattungar som är "mindre värda" inte får något hem. Men ni som har raskatt kommer alltid vilja ha just raskatt, och bönderna kommer alltid fortsätta avla fram "mindre fina" kattungar som i många fall inte kommer få något hem. Jag har tagit kattungar på mina sk "huskatter" och "bondkatter". På vår halvbengal (fy på mig som inte säger huskatt!) har vi tagit 3 kullar, just för att hennes kattungar blir så speciella. Trots att hon har blandade raser i sig så har hon ändå ärvt sin mammas beteende. Hon är som en hund, och kattungarna har inte varit svåra att bli av med. Vi har avmaskat och sett till så att kattungarna blir vaccinerade och steriliserade i de nya hemmen. Jag ser inget fel i det.
#51 Bra skrivet! Håller med
#51 Om man slutade avla på huskatter (och nästan-raskatter) under ett 10-tal år så skulle tillsammans med TNR, problelmatiken med hemlösingar i princip försvinna. Det är just det att man avlar på husisar, som det redan finns mer än 100.000 st hemlösa individer av, som bidrar till överproduktioner. Sedan spelar det ingen roll att just du lyckats bli av med dina kattungar. Hur har det gått med dem du sålt? Hur många ungar har de producerat och till vilka hem och vilka öden har de förmedlats? Sprungit okastrerade och fått 3-4 kullar per år?
Du kan inte blunda för att du är en del av problematiken!
#53 Man är inte en del av problematiken bara för att man väljer att avla på bondkatt/huskatt. Beror på hur seriös man är i det hela osv
Men är det verkligen så svårt att förstå att ju fler huskatter som föds, destå mer konkurrens får hemlösa katter om de hem som finns? För majoriteten av de hemlösa är ju trots allt, huskatter. Hur tänker man egentligen om man låter sin huskatt hona få ungar som sedan ska ut till nya hem, när det redan finns existerande katter som har större behov av dom?
De som köper raskatter gör ju det för att dom har funnit ett intresse av rasen de köper. Och bara för att dom köper en eller två raskatter så betyder ju inte det att dom inte kan tänka sig att skaffa huskatter.
#54 Visa mig en enda BYB uppfödare som lägger ned lika mycket kunskap och tester före parning som uppfödare av raskatter gör! Om de gjorde det skulle de inte kunna sälja sina katter så billigt som de gör. De skulle helt enkelt inte ha råd med mindre än att de är miljonärer och då menar jag med flera miljoner på banken. Du kommer med fullständigt lösa kommentarer grundande enbart på din egen lust att se kattungar födas och totalt utan vetenskaplig grund för ditt avlande. Minns att kattungar är kattungar i ungefär 16 veckor, men är vuxna i 16 år.
#53 fast jag tycker inte att raskatter och huskatter ska behandlas olika. Jag tycker inte att man ska avla på hälsoproblem på huskatter, men inte heller på raskatter. Jag tycker att huskatt och raskatt ska säljas för samma pengar, för jag tycker inte att den ena är bättre än den andra. Katt som katt säger jag, sen så ser tyvärr inte verkligheten ut så. Jag tycker inte att det är rätt med alla inavlade kattungar på bondgårdarna i Sverige, men jag tycker inte att jag gör fel som tar kattungar från min vackra, otroligt kelsjuka huskatt. Sedan så tycker jag inte att det är mitt fel om köparna oansvarsfullt låter kattungarna springa runt okastrerade. Det kan ju även köpare av raskatt göra (som tex med vår halvbengals mamma).
#56 Jag känner personligen ingen som föder upp det, så nej.
Men vet dem som köpt huskatter/bondkatter som varit chippade, vaccinerade och kollade hos veterinär innan besiktning och som varit noga med vilka hem dem kommit till :)
De tog 600-700 kr för sina bondkatter/huskatter :)
Ursäkta? Vad är det för falska anklagelser? Jag avlar inte ens på katter? Jag har 2 kastrerade katter och kommer ej hålla på med kattavel heller. Så vad är det för skitsnack på ren svenska sagt, som du säger? Vet inte ens vad du grundat dem felaktigheterna på. Sånt blir jag grymt irriterad på när man kläcker ur sig såna kommentarer utan att ta reda på sanningen eller fakta först!
Jag vet vad kattavel osv innebär.
Men alltså man kan vara seriös huskattsuppfödare MEN även om man får sålt kattungarna vet man inte vem det är som egentligen köper dom. Köparna kan i sin tur kanske inte kastrera sin katt, släppa ut den, de blir nya ungar osv… allt blir en ond cirkel.
#59 Samma sak med raskatter tyvärr.
tlundegard, jag sammanfattar dina inlägg. Du tycker att alla skall sluta avla, förutom just du själv. För att du har så speciella katter och din hona är så kelsjuk. Är det rimligt??
Du tror att du är den enda i världen som har en kelsjuk honkatt och just därför skall bara du få avla?
Det är bra att huskatter skall få kosta lika mycket som raskatter. Inte tvärtom dock, för det kostar ju att föda upp och man måste ju tänka på katten också och inte bara på sig själv, att det är sött med kattungar. Vad har du gjort för tester på katthonan? Och har katthanen givits samma tester? Hur har du gjort för att spåra deras bakgrund och ev. sjukdomar i generna?
fast inte lika vanligt. inte ofta du ser en okastrerad raskatt springa lös ute eller? dom är för dyra för att "tappa" bort.
#62 Skriv vem du talar med, underlättar ;)
Nej det är inte lika vanligt men det förekommer.
Och det mesta som skrivs här inne på katter.ifokus tycker jag, är att raskattuppfödare är mer oskylda, bättre osv. Lite tråkigt, eftersom det finns rötägg där med, och även oseriösa köpare av raskatter med :/
Sen en fråga till Fridaakesson också. Var tror du alla de hemlösa huskatterna kommer ifrån?
#64 Oansvariga köpare som låter sina katter gå lösa okastrerade är främsta orsaken.
#57 Det är du inte ensam om att tycka. Alla vi vill att både ras- och huskatter ska behandlas lika, och vara värda lika mycket pengar. Men så länge som folk håller på och tar ungar på sina huskatter som dom säljer för allt mellan 5:- till 200:- så kommer problemet att kvarstå.
Man måste få folk att inse att det inte är hållbart att ta kullar på huskatter, oavsett om det är hälften raskatt i dom i och med att marknaden är så pass mättad och att huskatter därför inte kommer kunna ha samma ekonomiska värde som raskatter.
För vad säljer lättast, en huskatt för ett par tusenlappar, eller en för några hundra?
Och sedan är det ju det att en huskatt som annonseras som halvt renrasig säljer lättare än en bondgårdskatt, så att säga.
I och med att det är huskatter, så är risken större att de nya ägarna inte kastrerar katterna, då det ''bara'' är huskatter som man inte behöver lägga pengar på (vissa har nämligen det tänket).
Så jo, är det huskatter man föder upp så tycker jag att ungarna ska kasteras innan dom säljs så att dom inte forstätter att sätta fler huskatter till världen varav det blir större risk att dessa blir hemlösa.
Så i det långa loppet så är det försäljarens fel, oavsett om det är raskatt eller inte. För hade försäljaren kastrerat ungarna innan dom såldes, så hade dessa ungar inte fått egna kullar.
62# glömde bort det, sorry! det finns absolut oseriösa raskattsuppfödare med, ingen tvekan om det men i det stora hela så är det fler huskatter som springer okastrerade ute eller är hemlösa en raskatter.
#61 det var mest ett ironiskt skämt att vi ska sluta avla på alla katter, men teoretiskt så skulle det nog funka :) jag är bara så himla trött på att raskattuppfödning är helt okej, medan huskattuppfödning är helt oansvarigt. Jag skulle påstå att jag har sett mer ohälsosam avel när det gäller raskatt (eller hund) än när det gäller huskatt. Folk avlar på ett utseende utan att tänka på konsekvenserna för djuret. Då tycker jag att det är bättre att blanda in någon mer ras. Jag tycker inte att någon katt ska säljas för under 500-lappen. Gärna för mer om det går.
#67 :)
Ja tyvärr är det så men mycket handlar om köparna, som ej tar ansvar, inte uppfödare :)
#68 Har du funderat på varför raskatts uppfödning anses helt okej jämfört med huskattsuppfödning?
Det har blivit nämnt säkert tusentals gånger i olika trådar på olika forum:
Majoriteten av alla huskattskullar är de som har en mamma som varit okastrerad utekatt, eller någon som tyckt att det är kul om deras fina katt som är så gullig och gulliga kattungar med kompisens hane som är så trevlig och fin, utan några som helst hälsotester gjorda. (hälsotester som inte bara är kläm å' känn hos en vet…).
Hur många huskattsuppfödare lägger ut ett par tusen på dessa hälsotester egentligen? De som gör det är i en liten minioritet.
Till skillnad från de uppfödare av raskatter som gör dessa tester, de är i en majoritet jämfört med de som inte tar dessa tester.
#69. Så en köpare som köper en katt och inte kastrerar den, är mer oansvarig än en person som tar en kull på sin huskatt, som inte har haft några hälsotester gjorda?
Ja därför är jag emot huskattsavel just för att man vet inte vilka sina köpare är och det är inte många köpare som köper raskatter som bara släpper ut dom när dom har tröttnat tex då dom är "värda" så mycket mer i pengar än huskatter.
Huskatter kan ju tom folk ge bort och då finns der vissa köpare som kanske tröttnar på katten och eftersom dom fick den gratis så har dom ju inte förlorat några pengar genom att tex bara släppa ut den.
Det förekommer knappast hos raskatter att dom bara blir utslängda sådär eftersom det är mer pengar inblandat.
69#! glömde igen;)
#68 Det är tydligt att du är otroligt okunnig ang. raskattsavel, och även huskattsavel. Du borde ta och läsa på. Dessutom att du jämför raskattsavel med rashundsaveln säger ju också att du inte har en blekaste aning hur raskattsuppfödning fungerar (och dessutom tror att huskatter är automatiskt friska).
#70 Lika illa vilket som.
#73 kanske det, men just nu så jämför jag mest hypotetiskt :) Jag vet att man egentligen inte ska jämföra raskatt med radhund, hundar avlas ju för olika bruksändamål, men på både raskatter och utställningshundar avlas det på utseende. Jag gillar varken perser eller mops. Har inget emot själva hunden, men sättet djuret avlas på. Läst massor med skriverier om hur djuren varje dag omsorgsfullt måste tvättas för att de inte ska få bakterier i sina rynkor, eller om hur djuren får svårt att andas pga trånga luftvägar. Jag har aldrig sagt att huskattavel automatiskt ger friska katter, snarare tvärtom. Men raskattavel behöver inte heller automatiskt ge friska katter. Det jag reagerade på var att någon skrev att man bara ska köpa huskatter från katthem, för alla uppfödare av huskatt är oansvariga. Man kan avla huskatt utan att vara oansvarig. Och dessutom, vad händer med de kattungar som inte går att sälja? Förtjänar dom sämre än dom som bor på katthem?
Men det kanske är som ni skriver, jag kanske inte har någon aning om vad jag talar om. Men jag skulle gärna vilja att ni förklarar varför ni inte tycker att mina argument håller. Jag vill gärna veta mer om det hela, varför seriös raskattavel är bättre än seriös huskattavel, inte bara bli tillrättavisad om att jag inte borde yttra mig om saken ;)
#66 där har vi äntligen ett argument som håller :) #77 då lämnar jag den här tråden :)
# 76 Du kan INTE var seriös och sätta ett antal huskatter till världen när det finns minst 100.000 av dessa som är hemlösa.
Det finns 1,3 miljoner katter i Sverge av dessa är mindre än 15% raskatter dvs de har stamtavla. Nästan alla uppfödare testar sina katter för sjukdomar som kan förekomma inom rasen det gör inte huskattsuppfödare trots att det är precis lika vanligt med sjukdomar där. Det är nämligen så att raskatter kommer från en huskatt någonstans i världen. Europé är vår egen lilla huskatt fast med stamtavla. Brittsikst korthår är den engslska varianten, norks skogkatt, ja det är den norska, siames kommer från Siam som Thailand kalldes för tidigare osv. Det är ett fåtal raskatter som har vilt blod i sig, till dessa hör bengal.
Förstår du inte skillnaden på dessa. Det värsta är dessa bYB som du men din "halvbengal" som fortsätter att avla på denne för att att den är så söt och kelig. Lite rasblod var du tvungen att tala om att den hade eller hur? För det är ju "finare" än en vanlig huskatt.
Men tror du att vi som har raskatter eller som föder upp dessa ser ned på huskatter så tror du fel. Det vi ser ned på är att du och alla andra fotsätter att avla på dem så till den milda grad att det är Sveriges största djurskyddsproblem. Gå in på hittekatter i fokus och tala om att du tar kullar på din "halvbengal" så får du veta vad du är värd.
Ser man på blocket så försöker nästan alla huskattsavlare att få in någon slags raskatt i sina ungar för att kunna ta mer betalt eller för att lättare få dem sålda. Det finns inga halvbengaler, det finns bengaler och så finns det huskatter. Har katten ingen stamtaval är det ingen raskatt. Gå gärna in på SVERAKs hemsida och läs mera om detta.
Till sist det är inte vi som har raskatter som ser ned på huskatter det är tvärtom. Vi som har raskatter har för det mesta också huskatter. Själv har jag 2 st av mycket obestämt ursprung som jag räddat från ett osäkert öde och jag har inte den minsta aning om vare sig hur mamman eller pappan ser ut till dem och de var kattungar då de kom hit. Dessutom så är de korthåriga och den ena är svart och den andra är grå, solida.

Du har rätt i att raskattavel per automatik inte ger friska katter. MEN och här kommer det stora MENET man har mycket större koll på vad det är för sjukdomar som hör till raserna och man gör allt för att få bort dem.
Uppfödare testar för exempelvis HCM. Det finns en anledning till att HCM har sjunkit till under 5% bland raskatterna och är fortfarande långt över 10% (kan även vara högre) bland huskatterna.
Seriösa raskattuppfödare testar för PKD i de raser där det finns ett problem och ser till att två katter som testats positivt för PKD inte paras.
Uppfödare testar även för, FIV/FELV, klamydia etc för att se till att det är friska katter som går vidare i aveln.
Detta är sjukdomar som även finns bland huskatter och där sjukdomsstatistiken är betydligt högre. Om alla som hade huskatter testade dem eller obducerade vid dödsfall skulle statistiken öka.
Det är det här man vill poängtera till alla som avlar på huskatter.
Det är ingen här som inte tycker att huskatter är mindre värda.
Alla katter har ett livsvärde men alla har inte ett avelsvärde.
Du som har avlat på din huskatt. Har du gjort samtliga tester som jag har räknat upp innan din hona blev dräktig? Har du koll på vilken blodgrupp hon har? Vilken blodgrupp hanen hade?
Visst finns det extremtypade katter. Du tar Perser-aveln som exempel. Perser aveln har kommit lång väg sen de var med på Insider för 10 år sedan. Uppfödarna försöker rätta till de problem som uppstod tidigare med trånga nosväggar. Bland seriösa Perser-uppfödare idag är det ingen som avlar på en katt med trånga nosväggar.
#80 Du slår huvudet på spiken "Alla katter har ett livsvärde, men alla har inte ett avelsvärde." Så länge det finns ett gigantiskt överskott av huskatter ifht antalet hem finns ingen som helst anledning att avlava på lilla söta missen utan stamtavla. Njut av din katt som den är och låt den slippa föda ungar. Ungar som du inte vet vilket öde de går till mötes.
TS, föreslår att du jobbar som volontär på något katthem ett år så kommer du förstå varför vi slåss så hårt för att man inte ska avla på huskatter.
#79 tror du verkligen att jag kommer ta in det du säger när du kommer med en massa otrevliga påhopp? Knappast. Menar du att kattens beteende inte präglas av vilka raser som finns i den? Att jag nämnde att "min" katt är en halvbengal var för att bengaler har ett väldigt speciellt beteende. Man märker att samma beteende förs vidare till hennes avkommor. Jag hade räknat med en liknande reaktion som jag fick nu, men jag har aldrig sagt något om att hon är värd mer än vår bondkatt som vi inte har en aning om härstamning på. Vi har kastrerat katten nu, hon fick kattungar som min pappa, min bror och ett antal vänner till oss ville ha. Dom ville ha hennes kattungar eftersom att dom hade träffat henne och gillade beteendet. Klart som tusan att det finns halvbengaler, har katten en renrasig bengal som mamma och någon blandras som pappa så är katten hälften bengal = halvbengal. Sen får du kalla det vad du vill. Men att en katt har stor procent av en raskatt betyder inte att den är bättre än katter med salig blandning. Men jag tror absolut att en katt med hög procent raskatt i sig präglas av den rasens beteende. Som sagt, fortsätt med dina påhopp, jag blir sårad och tar därför inte åt mig. Börjar du skriva lite mer som #80 så kan jag nog lära mig av vad du har att säga. #80 nu var det inte jag som tog kattungar på den katten, det var min mamma. Jag har väl inte haft superkoll själv och därför inte avrått det, men jag hade tillräcklig erfarenhet av P-piller och osäkerheten kring det för att kastrera min egna honkatt på en gång när hon var mogen. Man lär sig så länge man lever, men jag tycker att det är trist med alla påhopp och anklagelser som riktas mot folk som inte vet bättre. Jag hade tex ingen aning om att katten testades för så många sjukdomar innan den gick till avel. Nu är man lite klokare, men enbart tack vare folk som faktiskt vet hur man förklarar saker :)
Tänk på tonen.
Och det här blir sista gången jag skriver det här, avelsdiskussionen får fortsätta i den här tråden : http://katter.ifokus.se/discussions/4fa7cba8d3b4fd25d400280a-del-2-avel-huskatt-och-raskatt
Inlägg där ni fortsätter diskussionen kommer att raderas så vill ni väldigt gärna svara en särsild person så finns PM ifall ni inte alla väljer att skriva i länkade tråden. :)
#49 Nja det beror på hur man sköter katten. Min hårar inte mycket alls. De är ju inte heller så vilda så att håret flyger. Man kan ge äggula i maten eller köpa Prob Schampo. Det funkar hur bra som helst! Gör din vän detta? Kanske har hon svårt hålla pälsen fin på sin katt men det ska inte vara svårt. Det står i boken om Birma och även från uppfödare att just denna semilånghår inte alls släpper lika mycket som andra och är lättskött pga sina glesare underhår.
Norska skogkatten är hellånghår och den släpper mycket mer. Men även där finns det flera produkter man kan använda för detta. MEN skogisen brukar vara svartsjuk på nya katter. De lever ju högt i bergen oftast ensamma och mina är kinkiga med nya vänner! Jag har 4 stycken katter totalt. Har haft alla sorter av dessa även huskatt och siames under 40 år. Så det är skillnad från katt till katt också men ta helst en katt från ett kastthem.
Jag har en väninna annars som säljer vita kattungar av rasen Norsk skogkatt. En del vita katter kan ha fel på hörseln eller vara döva men inte alls alla.
Lycka Till som sagt! Skriv gärna pm om du vill få mer råd eller köpa en vit långhårig katt från uppfödare jag känner.
#49 Jag skrev heller aldrig att den inte fäller hår det gör alla katter med längre päls. Min birma äller inte lika mycket som som skogisarna. Jag ger dem även d-vitamin. Men nu var ju inte hårfällning det egentliga utan vilken sorts katt hon skulla skaffa. Birman är en lagom katt anses det. Även från proffs. ; ) Vita katter kan dock lättare få fästingar etc. Pga att de dras till ljusa ytor. Om den ska vara ute då och då som du skrev. Men en raskatt bör vara inne med tanke på att det finns folk som stjäl raskatter och säljer dem så en rastgård är bra! Om möjligheter finns…
Ingen som ens för en sekund kan tro att en del människor som köper raskatter släpper ut sina? Är alla raskatter inne-katter? Mina katter ÄR 50% Norsk skogkatt den ena har till och med toffsar ;) När någon frågar så säger jag inte "Nej, det är en vanlig bondkatt, en synd, ett hån mot alla hemlösa katter.."…
Visst händer det att okastrerade raskatter rymmer och då uppstår naturligtvis huskatter med inslag av raskatt, vilket är vad du har.
#97 Jag har svart att tro att nagon som betalar 6000:- eller mer skulle lata sina katter springa losa utomhus pa fri tass, med tanke pa allt som kan handa..
Och dina katter ma vara 50% norks skogkatt, men det ar inga raskatter. Det ar huskatter. Hade det varit raskatt sa hade det varit 100% Norsk Skogkatt med stamtavla.