Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 7171 ggr
[Highonbluetomorrows]
1

Lära katten "koppelvett"..?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag vågade min lille kille undersöka nästan hela gräsmattan innan han panikrusade mot dörren igen, vilket är ett stort framsteg. Vanligtvis vill han knappt gå utanför dörren… Jag och sambon har lagt märke till att han är tryggast när verandadörren står öppen (vi bor på nedersta våningen och har gräsmatta direkt utanför) så att han alltid kan springa in igen. Problemet är just det: han får panik och SPRINGER in - och jag hinner inte med om jag inte själv kutar efter i ilfart.

Så, vanligtvis släpper jag helt enkelt kopplet så får han rusa in. MEN det vill jag egentligen inte göra. 1) Det är buskar ivägen, vill inte att kopplet ska fastna så att han "tvärstannar" mitt i ett språng. 2) Vill gärna att han lär sig att ta det lite lugnare och att matte tyvärr inte hinner med riktigt i hans takt. Om jag håller kvar och försöker att snabbt GÅ tillbaka så ser det ut som att jag är någon sorts kattplågare, då han ju liksom "kastar" sig mot dörren och selen tar emot. Kan inte vara särskilt skonsamt mot lille kroppen.

Vanligtvis sitter han väldigt passiv men idag ville han springa runt utomhus (jaga min andra katt som går utan koppel, spring mot träd och hoppa upp i dem). Även detta resulterar i samma problem: katten RUSAR runt och matte vet inte vad hon ska göra… Ska jag stå still och hålla fast? Ska jag gå långsamt dit han vill? Ska jag tokspringa med?

Kan för övrigt tillägga att han är rätt "döv" utomhus. Han hör inte lugnade ord, lyssnar inte på sitt namn, bryr sig knappt om den andre katten etc. Dock är han inte skräckslagen, men väldigt försiktig. När han springer in mot trygga dörren igen, så tittar han alltid ut några sekunder senare igen.

Alde
0

Jag har inga bättre tips än att köpa en skonsam sele som inte drar runt hals och mage, som denna:

http://www.pupstore.se/se/art/puppia-ritefit-harness.php

Harrys sköna blogg - http://persernharry.blogspot.com/

[Frisses]
2

Jag har lärt upp 6 små katter att gå i koppel, det som har fungerat för mina katter är:

- Bli bekväm med selen inomhus.

-Inledningsvis gå ut senare på kvällen när det inte är så mycket rörelse och ljud (när katten är bekväm kan man gå ut på dagen).

- Om katten tycker det är läskigt och signalerar det, gå in. Testa en annan dag.

- Vänta till våren när intressanta lukter kommer fram efter snön.

mina katter är inte speciellt intresserade att vara ut i koppel på vintern. men så fort våren kommer så är det kul att smyga på fåglar och småkryp.

[Highonbluetomorrows]
0

Tack för tips men det svarar inte riktigt på frågan. Frågan är vad jag gör när han väl springer, han springer ju av glädje också (tar sats för att springa upp i träd) och förstår inte att jag inte hänger med. Ska jag hålla emot, ska jag gå i lagom takt dit han vill, ska jag släppa kopplet tills han blivit mer van vid kopplet överlag eller ska jag springa efter?

En helt annan fråga dock: om man inte vill att katten ska gå åt ett håll, hur gör man då? Min verkligen kämpar för att ta sig in till grannens trädgård, antagligen för att där luktar jättemycket katt. Håller jag emot så fortsätter han bara kämpa och försöker jag locka honom till mig så "hör" han mig inte. Hur gör du för att katterna ska gå dit du vill, vid sådana tillfällen?

IceJossan
1

Ta med snöre ut och lek med katten, det får honom mer avslappnad.

När jag hade samma problem med ena katten, han kastade sig iväg och det tog tvärstopp i selen, så satte jag flera gummisnoddar stötdämpare emellan sele och koppel. Såna där breda och tjocka bruna posten-gummisnoddar, tre st var rätt lagom för då flexade det hyfsat men var hållbart. Tre ihop alltså, inte på rad efter varandra!

Mina pärons katter är riktigt duktigt seltränade. När de är med på semester så måste de gå i sele om det inte är öar där de kan springa fritt (med pejlhalsband). Jag har lärt dem vad "här" betyder och efter bara en liten stund så hänger de med på vad jag menar. "Här" och  en miniknick i kopplet betyder att katten ska gå på min sida om till exempel ett träd, eller gå på andra stigen om den delar sig och de svänger av åt fel håll. Ibland måste kopplet stannas helt och katten stretar och villvillvill åt sitt håll, men han får vackert ge sig och gör det efter en stund också, såvida han inte är skrämd. Detta gäller båda katterna. Jag fick hålla på sådär i början att helt enkelt stanna kopplet och säga "här" när jag ville att katten skulle gå åt mitt håll eller på min sida av t.ex. träd. Det lönade sig för idag är de riktiga promenadkatter som jag faktiskt kan dra ut och jogga med om miljön är lämplig.

Men, dessa grabbar är just promenadkatter. De KAN inte sitta still i sele, det bara går inte. Är selen på så ska det promeneras, inte sittas stilla.

[Highonbluetomorrows]
0

Hur gör ni förresten vid buskar? Får de gå in i buskar, genom buskar osv? Om inte, hur hindras de?

#4 Vi brukar ha med Da Bird för att locka ut honom, men sist behövdes det inte. Han är rädd för andra människor och det kommer rätt ofta någon gående, naturen är han dock nyfiken på (när han väl är ute). Det som är bra är att han ändå vänjer sig lite vid människor när vi är ute :). I början fick han panik bara han hörde någon, nu kan det gå förbi folk en bit bort utan att han märker det, om han har hittat något intressant.

Låter skitkul att ha riktiga promenadkatter, blir ju nästan som hundar men lite coolare ;)

[littlecat]1
0

#5 Jag låter inte min katt gå in i buskar. Då måste man ju dra ut dom sen om dom kanske lägger sig där.

Jag håller kvar kopplet och säger nej (typ som till en hund) dock drar jag ju inte direkt i kopplet som man gör till hundar. Min katt lyssnar bra på det, man behöver bara hålla emot lite grann, utan att dra.

IceJossan
0

Jag låter inte heller mina katter gå in i buskar. De trasslar bara in sig.

Många resonerar som så att en katt är en katt och den kan man inte styra. Tar man ut en katt i koppel får man räkna med att den trasslar in sig. Men vad skulle vara skillnad här mellan katt och hund? Man får ju lära katten att promenaden blir trevligare om man gör på mattes/husses vis.

[littlecat]1
0

#7 Enda skillnaden är väl att man inte direkt "rycker" i kopplet som folk gör mot hundar.

Samma är det när jag och min kisse åker bil. Jag låter henne inte gå runt. Antingen får hon vara i mitt knä eller sitta i buren. Hon vet att hon får kolla ut genom fönstret, men inte gå iväg någon annanstans. Man lär väl på liknande sätt att gå i koppel, det är enklare att lära som från början att göra rätt än att låta dom tex hoppa upp i träd, krypa in i buskar eler liknande.

IceJossan
0

#8 Precis.

AgnetaB
0

Jag tränar mina katter så de vet vad de heter o säger det när jag vill byta håll när vi går o drar lite i kopplet. Funkar inte det så får jag väl lyfta iväg dem en bit så de kommer av sig. Min som är 16år är som en hund i koppel o är just nu hos mina föräldrar o går ca 3ggr/dag  typ en timma/gång i koppel. Blir så bortskämd o skriker när han vill ut så man orkar ej höra honom.

I buskar beror väl på om det är taggigt el ej o det kan ju också vara en katt där o därför vill de dit så man får vara lite observant.

Alla mina kan gå i koppel nu (går varje dag)o den som hade lättast för sig var nog kattungen. Henne tränade jag inne med selen på först flera gånger, så hon ej brydde sig. Sedan bar jag henne ute så hon fick kolla lite ibland innan jag gick med sele ute o hon är helt orädd tyvärr. Kommer hon lös vet man aldrig vart hon tar vägen.

En bild på det lilla yrvädret som 13v

Cindy
0

Jag blir tråkig när mina katter drar i kopplet och står stilla. Först när de slutat att streta emot så går vi vidare. Det är effektivt på mina katter.

Men samtidigt så har jag väldigt långt koppel (tunn spårlina till hund) på fem meter, och låter dom trassla i buskar, klättra i träd och göra små tokryck. Det går för sig med så långt koppel och deras Puppia-selar, men de vet att de måste hålla sig inom kopplets avstånd för att få fortsätta ha skoj.

Min halvskyggis Sigma kan få panik om något plötsligt händer, och därför har jag två koppel ihopsatta till henne. Det ena är ett väldigt elastisk koppel som följer med med "come with me kitty"/"easy walk"-selen (vilken hon också har på sig), och resten är en tvåmeters spårlina. Om hon paniksticker så blir det därför inget hårt ryck i kopplet.

På bilden är min monkey-cat Zathras när han klättrar sitt favoritträd.

Vänliga hälsningar
Cindy

[Highonbluetomorrows]
0

#7. Jag rycker inte i hundkoppel heller ;). Men jag håller med #6, katter kan lära sig bra mycket mer än de flesta tror. Min äldre katt kan några "trick" till exempel, bara han får något för det. Det blir samma på promenad: "följer du mig så blir det roligare" = katten tjänar på det och kan då lära sig rätt snabbt. Är bara otålig på att han ska lära sig, vill så gärna gå ut mer :). Min andre katt behöver inget koppel alls, han följer efter så fint ändå.

#10. Kul att de får komma ut så mycket! Men i alla fall: min lille kan också sitt namn inomhus men utomhus blir han helt döv, och JÄTTERÄDD när jag lyfter honom. Han lyckades rent av slita sig häromdagen när jag lyfte honom och sprang iväg till grannen och sedan hem i panik. Tror det är för att jag i början lyfte iväg honom några meter ut på gräsmattan (han vägrade gå ut från dörren) och att han inte var redo för det =/. Förstörde lite. Men i alla fall, kanske när han blir mer van vid dofterna/intrycken utomhus, att han börjar "höra" mig igen?

[Highonbluetomorrows]
0

#1 Haha, jag hade tänkt köpa en sådan från början. Men de avrådde (!) mig från det i djuraffären och tittade på mig som om jag var helt dum i huvudet "den där är till små hundar, katter känner sig ännu mer fångade i en sådan än i en vanlig sele." "Jaha" sa jag.. Han har snart vuxit ur sin kattungesele så det är relevant med en ny nu i alla fall :).

#11. Var köper man sådana selar? Eller jag förstod inte riktigt om du menade koppel eller sele med easywalk/come with me. Ser ut som en puppia, är det samma utformning?

Cindy
0

#13 Sorry, jag missade att länka till selarna! Båda finns på zoo.se - Easy Walk och Puppia. De är olika utformade, Easy Walk liknar mer en vanlig sele (men är mycket smartare konstruerad) medan Puppia är som en väst.

På bilden här ser du Easy Walk.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
1

Och här är mina tonåringar i sina Puppia-selar.

Vänliga hälsningar
Cindy

AgnetaB
0

Vem är bäst då o varför? Jag har vanliga selar nämligen men funderat på en Puppia i kul färg!

Cindy
0

#16 Jag tycker att båda selarna är suveräna, men för olika behov. Jag använder Puppia till dom som är mer självsäkra ute på promenad. Småskitarna kan snoka runt i buskar och snår utan att jag behöver oroa mig för att de ska fastna. Puppia är bekväm och sitter säkrare än vanliga selar, och har ett stort mjukt magstycke som hindrar att det blir tryck på halsen.

Men Easy Walk använder jag till min halvskyggis som kan få panik. Hon kan inte krångla sig ur selen hur hon än krumbuktar. Men jag skulle inte låta henne snoka i buskarna eftersom det finns en utstickande del på ovansidan av selen som hon eventuellt skulle kunna fastna med. Easy Walk har också magrem och trycker inte på halsen, men stramar åt kring bröstkorgen om katten drar.

Här är en bild till på Puppia.

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Och en till… Tror att jag täckt alla vinklar av hur selen sitter nu Flört

Vänliga hälsningar
Cindy

Cindy
0

Här är en bättre bild på Easy Walk-kopplet också. Det är alltså elastiskt som en bungy-lina.

Förlåt om jag spammar tråden med bilder!

Vänliga hälsningar
Cindy

[Highonbluetomorrows]
2

Ska kolla upp selarna. Eftersom min nu är lite skyggare så hade kanske easy walk passat bättre.

För övrigt blir jag så glad när jag hör/ser folk som går ut med katterna under uppsikt. Katter är i min mening som vackrast i naturen, och oftast som gladast när de får gå på äventyr med matte/husse! Katter är dock inte riktigt lika vackra och inte riktigt lika glada när/om de blir överkörda. Så att gå ut med dem under uppsikt = win-win.

[Highonbluetomorrows]
0

Hej igen!

Behöver hjälp med att få min katt (den lilla, småskygga) att lyssna utomhus. Han går verkligen aldrig mot mitt håll, och håller jag emot selen (som när han försöker gå in till grannen) så lägger han sig ner eller fortsätter spjärna åt sidan. Försöker locka honom med rösten, har med mig godis ut etc, men han vägrar att komma till/mot mig. Inomhus kommer han i princip alltid springande när jag ropar. Har koppeltränat hundar men det var en heeelt annan sak haha.

Vet inte om det är att han kopplar bort mig för att det finns så mycket annat att fokusera på, eller om han associerar mig med att bli buren till läskiga ställen ute (dvs, två meter utanför dörren) och därför inte våga komma mot mig. Tips?

IceJossan
0

#21 Funkar det med lek då? Ta med en fjädervippa ut!

[Highonbluetomorrows]
0

Äh. Jag ger snart upp. Idag satte jag på honom selen och koppel inomhus, ropade hans namn och när han kom mot mig så fick han godis. Gjorde så ett tag och öppnade sedan dörren ut. Då kom han inte en enda gång. Hade med mig godis, en "kvitterfågel" och en fjädervippa. Rasslade precis framför hans ögon, kastade ut kvitterfågeln någon halvmeter framför honom, lockade med godis några centimeter framför hans nos - men han rörde sig inte från fläckn och intresserade sig inte för någon av grejerna.

Var ute cirka en timme som vanligt, mestadels står jag bara och tittar eftersom katten är helt i sin egen värld och helst bara ligger ner. Han vill dock inte in igen utan gillar att ligga och lukta och speja. Ibland drar han iväg på ett litet äventyr några meter åt sidan, but that's it. På en timme kommer vi alltså inte ens utanför min egen "altan".

Har varit ute varje dag i snart en månad och detta är så långt vi har kommit. Skittråkigt och frustrerande.

Kanske helt enkelt ska sätta på honom ett halsband och låta honom gå fritt (under uppsikt). Grannarna klagar ju inte på alla utekatter som springer runt okastrerade och kissar ner våra utemöbler ändå. Så om han springer in i deras trädgård för att lukta på blommorna får de väl acceptera det med i såfall. erhhhh.

Cindy
0

I början när jag tog ut småskitarna så tog jag med mig en bok att läsa. De var så överväldigade av alla nya intryck att de bara låg i buskarna och storögt tittade på allting.

De blev kaxgare för varje vända ut, och jag tog bara 10-15 min åt gången i början. Nu blir de babianer med raketer i baken så fort de får komma ut.

Vänliga hälsningar
Cindy

IceJossan
0

Nej, låt honom inte gå fritt. Men näta gärna in uteplatsen så är ju problemet löst :)

Hawknestgrove
0

Den här varianten körde jag på Arne. Sele "tillverkat" av själva kopplet. Kan aldrig strama i halsen. Funkade väldigt bra  kolla på nära håll. Samma variant är fullt tillämpbar även på de största hundar….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

aloizias
0

Kattsele puppia är bäst! Har köpt dessa kattselar från puppia, De är jätte snygga http://www.kattkompaniet.nu/kattsele-puppia-gala-vit-s-p-1594-c-146.aspx

jnielsen
0

Förlåt att jag kapar, men fåringa svar i min egen tråd om selar #17 fins det ingen risk stt katten kan backavur easy walk selen? Vilken känns tryggast av easy ealk och puppia? Vilken är mest rymningssäker??