Sotis
Jag har en liten utmaning till er ;)
Jag tänkte att det kunde vara kul att köra lite "gissa ras och ålder" på min katt Sotis.
Jag kan redan nu säga att hon inte är renrasig, och om jag ska vara ärlig så har jag inte den blekaste vad det finns för raser i henne, jag har spekulerat i det ett bra tag.
Så kör hårt!
Besök gärna min blogg, eller gilla mig på facebook :)
Jag gissar på ingen ras utan bara huskatt och ålder 3 år?
Hon är en huskatt. Alla katter utan stamtavla är huskatter.
Ålder gissar jag på 5 år..
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Hon är en huskatt (ingen gissning) och jag tror hon är 8 år. 🙂
#5 #6
Jag är mest nyfiken på vilka fler raser det finns i henne.
Att hon är huskatt/bondkatt det vet jag ju redan.
#7 ser inte ut som att det finns några raser alls i henne. Fyra år skulle jag tippa på 🙂
#7 Grejen med huskatter är att det oftast inte finns någon ras alls i dem så jag skulle tippa på att hon är ren huskatt. Väldigt fin!
Grejen är att hon klassas väl som huskatt/bondkatt, men hennes mamma var till väldigt stor del brittiskt korthår.
Var mest nyfiken på om någon såg det, eftersom jag tycker att det syns väldigt mycket i hennes ansikte.
Pappan vet jag inget om, men jag vet att det strök runt alla möjliga katter på gården hon kommer från.
Det har till och med dykt upp en birma som stannade i flera år.
Ingen av er är ens i närheten på hennes ålder, så fortsätt gissa ;)
Rent utseendemässigt ser hon ut som ren huskatt. Det finns inga direkta raskattsdrag över henne.
Ålder.. kanske 7-8 år.
#10 Du skriver ju i första inlägget att du inte har en aning om vad för raser det finns i henne men att du spekulerar?
Tråkigt om det är så att det springer omkring massa okastrerade raskatter på gården och dessutom väldigt ovanligt!
Men som sagt är hon väldigt fin och precis lika mycket värd oavsett vad hon har i sig! :D
Hon kommer från mina morföräldras gård, och de har haft hur mycket katter som helst som bara strukit runt.
Tyvärr har de inte haft råd eller tagit sig tiden att kastrera några katter, så det har ju förökat sig ganska bra.
Men nu är deras sista osteriliserade honkatt borta, så det ser ut som det inte blir så mycket mer katter där.
Jag vet som sagt inte säkert, men jag har spekulerat i att det finns en del brittiskt korthår i henne.
Ja, visst är hon fin :) Hon är en riktig liten diva.
#8 + #9 Grejen med huskatt/bondkatt/blandraskatt är att det finns fler raser inblandat ;) Sen är det ju inte alltid man ser vad det är för olika raser i en specifik katt, men som sagt, rasER lär det finnas i dom :) Vild gissning från mig: britt + bombay + antagligen något mer. Fin var honi alla fall, spännande ögonfärg i kontrast till den svarta pälsen. Åldern har jag ingen aning om, men ser inte ut som en väldigt ung katt, ungefär som min, så gissar på runt 10 år. Fast jag har haft en tidigare som blev 18 och hon såg också ut ungefär likadan ut åldersmässigt hela sitt vuxna liv
#14 Nej det är faktiskt tvärt om. Det är väldigt sällan det finns raser i en huskatt. Däremot kan huskatter visa vissa utseenden som liknar raskatter. Men det beror på att de naturligt finns bland huskatter. Det är ju från huskatter våra raser kommer från början.
Att det skulle finnas bombay i en huskatt i Sverige är högst osannolikt då det är en väldigt ovanlig ras och ägarna till dessa troligen inte skulle låta sina katter springa fritt som fertila.
#15 Men vad menar du med att det inte finns några raser alls i en huskatt? Klart det finns, annars skulle det ju inte vara en katt öht. Den är bara inte rasren alt räknas ej som rasren. Men nog har den gener från olika (oftast) kattraser i sig får vi hoppas. Precis som en blandrashund. Tycker du inte att dom heller har några raser i sig alls? Eller hur menar du?
Det är skillnad mellan en blandras hund och en huskatt. Hos en blandras hund har man blandat olika raser.
En huskatt däremot är grunden för de olika raseran. Så birma, ragdoll, devon rex osv kommer från huskatten och inte tvärt om. Inom hundvärlden finns ingen direkt motsvarighet till huskatten. Huskatten är "urkatten" var av alla andra raser har skapats.
Därför så innehåller huskatter inga raser i de flesta fall, de är helt enkelt "bara" huskatt. Däremot innehåller alla kattraser huskatter om man går tillräckligt långt tillbaka.
Ta som exemepl att huskatter med långhår ofta sägs innehålla nosk skogkatt på grund av den långa pälsen. Men det är inte huskatter som fått lång päls av norsk skogkatt, det är den norskaskogkatten som fick sin långa päls av huskatter som någon tyckte var vacker och därför började avla på den.
Detta pågår än i dag. Ta tex Selkirk rex. En kvinna i usa tog hand om en hemlös hus katt som hade krullig päls. Kattens ungar fick också krullig päls och kvinnan som var uppfödare tyckte det var intressant och började medvetet avla på anlaget. Så uppstod Selkirken från en vanlig huskatt. På samma sätt ahr alla våra kattrasert uppstått fast med olika anlag som varit målet.
Sedan finns det huskatter som har ras i sig, men de är minioritet av alla huskatter.
Om u ser till vänster i bilden högst upp så ser du ett par vuxna svarta brittiska korthår.
Rasbeskrivningen lyder
http://www.sverak.se/SVERAK/Om_katt/index_raser.htm
Jag har 4 st britter som är ursprugna ur den brittiska huskatten😃
Vet du hur mamman såg ut och vem hon är?
wow.
Sjukt bra att veta, och väldigt intressant! Tack för den lektionen :D
Mamman hette Sara och var jämngrå, om jag minns rätt.
Hon blev 19 och dog när jag var typ 6-7.
Sotis är hennes sista levande avkomma, och för er som fortfarande undrar så kan jag berätta att min lilla tant blir 15 år i oktober :)
Pigg som en ungkatt och ungefär lika stor.
Tant har slutat fånga möss sen hon blev av med ett gäng tänder sist vi plockade tandsten. Istället har hon gått över till att ta småfåglarna.
#17 Menar du att alla hittekatter troligtvis är raslösa då katter eftersom dom ganska ofta är huskatt/bondkatt/blandraskatt? Ursprunget till våra tamkatter är mig troligast den afrikanska vildkatten, men det finns flera teorier. Med inblandning har det sen undan för undan skapats nya raser. En skogskatt som som blandats med huskatt/bondkatt/blandraskatt och får avkomma, så är och förblir avkomman likväl en blandras, dvs en katt med fler raser i sig. Du vet inte i förväg vems anlag katten får mest av. Med fortsatt selektiv avel kan det sen bli en ny egen ras. Eller en krullig HEMLÖS katt födde knappast några renraser, även om det långt senare resulterade i en ny kattras, då också pga av ett medvetet avelsarbete. En katt kan inte vara raslös! Den har antingen en eller fler raser i sig oavsett. Den kan liksom inte vara helt raslös :) Vad menar du exakt med att den inte har någon ras alls i sig? Har huskatt, bondkatt och blandraskatt inte samma betydelse för dig? Dvs bondkatt och blandraskatter=blandraskatt=flera raser inblandade? Huskatt=ingen ras inblandad?
#20 Ja 90% av alla hittekatter/hemlösa katter och bondkatter som driver omkring på landet har ingen raskatt bland sina förfäder. De kan däremot ge upphov till raser om de har en egenskap som någon bestämmer sig för att avla vidare på.
En hemlös katt kan mycket väl ge upphov till en ras, det tar lång tid och kräver mycket arbete men det är så alla raser har bildats. Man börjar med en huskatt som har någon speciell egenskap (ovanlig färg, päls, kroppsform, svanslöshet osv). Man parar sedan denna katten med en annan katt och väljer ut de kattungarna som har de egenskaperna man vill ha. Man fortsätter så tills man får en bre population av katter med det speciella utseendet. Då ansöker man hos en kattorganisation om att få rasen godkänd.. Om rasen lever upp för de regler som de olika organisationerna har så blir det en ny ras.
Angående kattens historia så kommer de flesta förmodligen från vildkatter som sedan har spridit sig över världen. Men de spred sig inte som raskatter utan som huskatter. Kattens "ursprungsfärg" är troligen den typiska huskattesfärgen brun tabby (av någon form). Det är genmutationer som sedan har tagit fram de olika färgerna och pälstyperna och människan som sedan har tagit tillvara på den genom att avla på just den egenskapen.
I den andan så kan man säga att huskatt innehåller ALLA raser för det är från huskatten som alla raser (med undantag för bengal har jag för mig) stammar. Man kan därför säga att huskatten inte innehåller några raser eftersom (i de flesta fall) deras förfäder aldrig ha haft en specifik ras.
Vi kan ta mina två hemlösingar här hemma, de har förmodligen inte en enda raskatt i sitt familjeträd om vi så skulle följa dem tillbaka till det att raskatterna blev till. Enligt mig gör det dem till raslösa huskatter. Inte för att jag älskar dem mindre för det.
Min förra Selkirk däremot hade selkirk, perser och britt i sin stamtavla de senaste sex generationerna. Han räknades dock som renrasig då perser och britt är tillåten utparning inom selkirk. Men hade vi gått tillbaka 300 år i hans stamtavla så kan jag lova att ingen av hans anfäder var raskatter, utan huskatter utan minsta uns av ras i sig.