Vad borde katten kosta?
Vad tycker ni att en kattunge av huskattstyp bör kosta? Helst ska de vara avmaskade, vaccinerade och ID-märkta - hur skulle det påverka priset? Tror ni att det finns folk som är beredda att lägga dessa pengar i inköp av huskattunge när det kommer till kritan?
Mvh Ellenfyrkant
1000-1500 och vara vaccinerade,idmärkta, avmaskade och besiktade.
Nog finns det dom som kan betala för det, men finns nog tyvärr ännu fler som inte är redo att lägga ut den summan då man kan få en katt gratis.
Och så finns det de som betalar flera tusen för en katt som är avmaskad för att man påstår att det är en viss ras gärna långhårig. Man får livförsäkra dem i Agria för högst 1.000 kronor.
#2 Dom vet nog tyvärr inte varför en raskatt kostar så mycket. Tror nog dom flesta skulle känna sig lurade när dom inser att dom kunde lägga dit exempelvis 1000 kr till och få en renrasig med stamtavla och allt avelsarbete.
Många "blandraser" brukar väl kosta allt från 1000-4500 vad jag har sett.
En katt som kommer bli en älskad familjemedlem är ovärderlig, så det är inte katten i sig man kan värdera och betala för, utan uppfödarens/ säljarens insats, omsorger och syn på katter.
Hur katten ser ut har inte med saken att göra när det gäller huskatter eftersom det inte har med något seriöst avelsarbete att göra.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag anser att priset på en katt beror på vad som har gjorts. Har ingenting gjorts med den, så blir katten billigare (sen tycker jag att priset ändå ska vara åtminstone 500-1000kr). Är katten vaccinerad och märkt så läggs det på priset.
Detta tycker jag gäller både hus- och raskatter. Men eftersom raskatter oftast är testade för olika saker, så blir ju kostnaderna för uppfödare större = katten blir dyrare.
//Jessie
Min ena katt hade en kull kattungar för knappt tio år sedan. De såg ut som huskatter gör mest, varken långhåriga eller speciella färger (men förstås alldeles underbara 🙂). De såldes för 1000:-/styck. Då var de vaccinerade, avmaskade och veterinärbesiktade. Jag ställde även en del andra krav som var viktiga för mig.
Det var betydligt fler som var intresserade än det fanns kattungar.
Vad jag vill säga är att jag tror det finns en hel del de som är beredda att köpa en huskatt och betala mer än 1kr/tassen. Det gäller att ställa krav när man säljer så de hamnar i seriösa hem.
Minst 1500 kr tycker jag att man ska ta betalt för en huskatt!
En huskatt som är id-märkt kan man försäkra för 1.000 kr i livförsäkring hos Agria.
En huskatt som är vaccinerad (dvs grunden som behöver fyllas på om ett år), id-märkt och veterinärbesiktigad skulle jag betala 1500 för.
Jag tycker en bondkatt ska kosta minst 3000 inte för att belöna byb utanför att de flesta kastar inte ut den summan på nåt de inte är säkra på! (folk är snåla) Och nåt du lagt 3000kr vill du inte bli av med, Det är vad jag hoppas på i alla fall!
#9 Risken med det är i såna fall om uppfödaren inte gör några hälsotester innan och går massor plus. Då finns det tyvärr dom som inser att det finns pengar att tjäna och som inte bryr sig om katternas hälsa först och främst. De finns tyvärr redan idag.
Annars håller jag med, tycker alla katter borde ha högre status och förtjäna samma omsorg vid avel.
Jag betalade 3,500kr för min huskatt men då var han chipmärkt, vaccineradX2 samt veterinärbesiktigad. Tycker inte det är för dyrt, dessutom fick jag träffa båda hans föräldrar och såg att alla katterna mådde bra. Föräldrarna var innekatter båda två så det var iallafall säkert att det var rätt pappa ;) Hade kunnat tänka mig att betala max 5,000 för en huskatt där mer än bara avmaskning är gjord. För en renrasig med stamtavla kan jag tänka mig att betala 12,000, kanske mer beroende på ras och så. En katt kostar mycket pengar under sitt liv och det ska man vara beredd på, därför ska det kännas i plånboken även när man köper den tycker jag. Då minskar risken för impulsköp. Däremot är det synd att pengarna går rakt ner i fickan på den som säljer ungarna, det är en svår balansgång det där.
Minst 2500 .Och oavsett pris ska en katt vara vaccinerad 2 ggr. Det är det minsta. Om den även är besiktad,kastrerad och chipmärkt är det en bonus!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#11 Hade du betalat 3500 kronor för en korthårig helsvart eller brunspräcklig huskatt också? Eller var det det faktum att det syntes att uppfödaren använt raskatter i sin huskattavel som gjorde att du ansåg att kattungen (och uppfödaren) var "värd" det priset?
Sajtvärd Katter iFokus
#4 Bra formulerat!
Jag tycker man kan ta 500 kr för mat och tid man lagt på ungen plus de utgifter man haft hos veterinären.
1500 - 2000 tycker jag är rimligt.
Inklusive vaccination (samt vaccinationskortet såklart!), kastrering, chipp och giltig veterinärbesiktning.
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Till er som har haft några kullar: Vad är utgifterna för kattungarna under de (minst) 12 veckorna man har hand om dem? Vad äter en kattunge för? Vad räknar ni på att vaccination, avmaskning, besiktning kostar? Förutsatt att alla håller sig friska.
Mvh Ellenfyrkant
#13 Ja, det hade jag gjort. Tycker alla katter är lika mycket värda och jag gillar dessutom svarta katter ;)
Vaccination besiktning chipmärkning runt 1000 kr kattungen häromkring där jag bor(Västernorrland)
#17 Jaha, så att huskatten du betalade 3500 kronor för råkade se ut som en ragdoll hade förstås inte alls med saken att göra…?
Sajtvärd Katter iFokus
#19 Du verkar ha väldigt ont av att jag valde att köpa en blandras. Vet du vad? Det är min ensak vad jag väljer att köpa för katt och vad jag väljer att betala för den. Jag föll för Gizmo på grund av utseendet ja, när jag såg annonsen. När jag träffade honom fann vi varandra direkt. Men! Det kunde lika gärna ha varit en helsvart eller randig korthårig, då hade jag betalat samma pengar för den. Nu tycker jag du ska sluta ha ont av att jag köpte en blandras med ragdoll i generna. Däremot kan jag säga att om jag skaffar en till katt i framtiden så blir den en ragdoll, dvs en katt med stamtavla. Nå, behöver jag förklara mig mer?

#19 Varför skulle det vara väsentligt? Jättetråkigt med folk som slarvar, använder dåliga exemplar av renrasiga katter och ägnar sig åt BYB. Men det är ju minst lika tragiskt med folk som ser pengar i massproduktion av huskatter även utan kända raser. Det är jättetrist att folk gynnar oseriös avel så det kanske är här vi ska lägga fokus snarare och fortsätta informera.
Mvh Ellenfyrkant
#21 Klart att det prismässigt är väsentligt både för köparen och för huskattuppfödaren när huskattungen ser ut som en renrasig ragdoll. Att gynna uppfödare som utnyttjar seriöst uppfödda och registrerade raskatter i huskattavel och p.g.a. huskattungens huskatt-olika utseende betala tusentals kronor till uppfödaren som belöning för dennes "insats" är förkastligt på alla sätt. Katter är ovärderliga - det är uppfödarens/säljarens engagemang, kattsyn, omsorger, utgifter, tid och arbete man betalar för.
Sajtvärd Katter iFokus

#22 Dessa punkter kan såklart vara viktiga för någon som får en kull huskatter också. Även om det inte värnar om varken kattens status i samhället eller bidrar med något positivt till raskattaveln. Så behöver inte ägaren vara en hjärtlös människa med pengar som enda fokus. Jag tror egentligen att vi är helt överens, jag har bara väldigt svårt för dömande och förutfattade meningar. Men jag stöttar inte oseriös avel någonstans. Det ska vara ett brinnande intresse som styr och utgångspunkten bör vara att uppfödning är en kostsam hobby.
Mvh Ellenfyrkant
En person som höjer priset pga ett visst utseende är ute efter att tjäna pengar och inte kör på "symbolisk summa" allt för att tjäna en hacka. Det kan jag kalla girigt och viss del hjärtlöst då de kommer se stt det lönar sig att föda upp blandraser för lättförtjänta pengar.

#24 Finns fruktansvärt många oseriösa raskattsuppfödare med, just sayin.
Mvh Ellenfyrkant
Men nu räcker det väl ändå! En blandrashund kan minsann kosta 5-6000kr utan problem, men när det gäller katter får dom inte kosta så mycket. Att det jämt ska bli sånt tjaffs när det handlar om katter! Vissa av er verkar ha en sådan otrolig rädsla för att BYB ska tjäna pengar på sina kattungar. Men samtidigt säger ni ju att en huskatt inte är värd så mycket. Ni lär inte lyckas att höja kattens status på det viset. Jag väljer hellre att köpa en katt som "uppfödaren" ändå lagt en del pengar på, än att köpa en katt som bara är avmaskad. Men som sagt, i framtiden blir det en renrasig katt med stamtavla. Gizmo är försäkrad, grundvaccinerad, chipmärkt och öronmärkt, kastrerad sen ett tag tillbaks och får ett dyrt kvalitetsfoder och jag skämmer bort honom med aktiverande leksaker och en massa kärlek. Han är en huskatt som enligt mig är värd så mycket att pengar inte räcker till, att sedan få nedvärderande ord om att jag valde att betala mycket för honom, det är inget kul. Det är mitt val, jag ångrar det inte. Och jag kommer göra allt i min makt för att ge honom det underbara liv som alla katter förtjänar, oavsett ras och ursprung!

#26 Dock ingen som misstror dig om att sköta djuret dåligt, så det behöver du ju inte försvara. Jag utgår ifrån att alla här sköter sina katter efter bästa förmåga. Håller med dig om dubbelmoralen i att huskatters låga värde. Men jag personligen tror mer på att höja värdet på alla "olyckor" som är svåra för oss som bryr oss att förhindra, okastrerade lösdrivande gratiskatter. Det är synd att medvetet korsa raser.
Mvh Ellenfyrkant
#27 Jag förstår hur du menar, blir bara så trött på att alltid behöva försvara mitt val om att köpa en blandras. Det är ju som sagt ändå mitt val. Riktar inte detta mot dig, utan mer mot #19, som nästan får en att känna sig som en dålig människa pga ett val jag gjort. Tycker inte ens man ska behöva försvara sitt val gång på gång.
Jag vill bara säga att jag köpte en kattunge som är korthårig, sköldpadda, ser alltså ut som en bondkatt helt enkelt! Hon var vaccinerad, besiktad och chippad för 3000kr. Jag vet att hon är ätit ett hyfsat bra foder, bott i en familj och var 12v vid flytt. Att det blev en bondkatt var slumpen helt enkelt! Min åsikt är att alla katter borde kosta minst 3000 oavsett härkomst! Men att det borde vara lag på att katterna ska vara just chippade, vaccinerade och besiktade! Och nu när man får kastrera katter från 12v kastrerade! Jag tror om alla uppfödare skulle kastrera sina katter innan de kommer till nya familjen kommer vi se en minskning på byb. Och höjer man priset på bondkatter så blir det mindre spontanköp! Men det här är kanske bara ör en önskedröm!
#29 Håller med dig fullständigt! :)

#29 Jag är inte tillräckligt insatt för att uttala mig om hur okej det är att kastrera 12 veckors. Innebär det samma risker och resultat som att kastrera typ 6 månaders… Så är det ett extremt intressant spår! Hör det då inte till alla duktiga uppfödares ansvar att kastrera före flytt om de inte säljes till välplanerade avelshem, där man har god kontakt med den avelsintresserade köparen och känner till dennes planer?
Mvh Ellenfyrkant
#31 problemet ligger förmodligen i att det fortfarande är ganska få veterinärer som kastrerar vid 12 veckors ålder i Sverige, tyvärr.
31! Jag är inte heller tillräckligt insatt i den frågan med som jag förstått så är det bara positivt iom att katten läker snabbare osv! Jag har bara sett 1 uppfödare som gör det hitills! Men kommer inte ihåg villken dock! Men nån ovanlig ras var det!
31! Jag är inte heller tillräckligt insatt i den frågan med som jag förstått så är det bara positivt iom att katten läker snabbare osv! Jag har bara sett 1 uppfödare som gör det hitills! Men kommer inte ihåg villken dock! Men nån ovanlig ras var det!
Jag betalade glatt 1000:- för min huskatt. Han var varken vaccinerad, avmaskad eller chipad.
Nu är han kastrerad, avmaskad, chipad, registrerad i sverak & fullvaccinerad.
http://hittekatter.ifokus.se/articles/5018e92dd3b4fd0e7b001adf-tidig-kastrering Hittade den här artikeln på iFokus om tidig kastrering.
http://hittekatter.ifokus.se/articles/5018e92dd3b4fd0e7b001adf-tidig-kastrering Hittade den här artikeln på iFokus om tidig kastrering.

#32 Då finns det säkert någon bakomliggande anledning, om det inte skulle vara ren princip.
Mvh Ellenfyrkant
Det borde ju vara i allas intressen att kastrera tidigt! Och spec i uppfödarnas! Tänk så många byb som skulle kunna förhindras! Och alla hoppsankullar!
Fast för mig så skulle jag behöva fara 20 mil för att kastrera kattungar tidigt (20 mil enkelresa) och fara så långt med så små känns inte okej för mig så hade jag kunnat hade de kastreras innan flytt. Alla hsr inte den möjligheten
#40, jag förstår dig! Men om du hade valmöjligheten? Och alla som faktiskt har det! Och om det var lag tex lär ju fler veterinärer kunna erbjuda det?
Hade jag haft möjligheten hade jag absolut gjort det för mig är det ett säkert drag för att andra inte ska kunna avla hejvilt. Hade det varit lag då tror jag stt många veterinärer skulle göra det och jag hoppas de börjar göra det med
42 vore intressant att veta hur många uppfödare som gör det?

#40 Brukar gå att ringa ut vet också
Mvh Ellenfyrkant
Blir nog inte så prisvärt om veterinären ska köra 40 mil… Man skulle ju kunna behålla ungarna tills någon i närheten kan/vill kastrera, fast det kanske inte är rimligt att behålla de så länge.
Jo fast finns det inga som kastrera inom en 20 mil radie så kan jag inte ringa ut en? Sen vill jag inte veta vad det kostar att ringa en veterinär som får fara 40 mil T&R men det lär definitivt vara svindyrt! Jag vet att många i sthlmstrakten och Göteborg som gör det dock inte vilka kliniker
#46, det vore intressant höra att höra från de som bor i närheten av en vet vad de tycker? Jag förstår dig det blir sjukt dyrt! Det kanske är nåt många borde fundera över iallafall! kan ju vara ett steg på vägen!

Handlar väl återigen om prioriteringar.
Mvh Ellenfyrkant
När såg ni senast en förvildad blandrashud springa omkring på gatorna i Sverige? Huskatter finns det över 100.000 förvildade och hemlösa.

#49 Samma tänkte jag, är väl mer snarlikt med hemlösa hundar i länder som Spanien, Rumänien m.fl. Det är mer jämnbördigt.
Mvh Ellenfyrkant
# 50 Men här har hundar, även blandrashundar en helt annan status än vad katter har. Många undrar varför jag köper raskatter när man får huskatter gratis?
Höga priser på bondkatter kommer bara gynna BYB. Bättre att sprida kunskap om ärftliga sjukdomar, vad som bör ingå vid leverans, vad det kostar och vad som är ett skäligt pris för en kattunge. Att få tusentals kronor för en enbart avmaskad kattunge är inget incitament för att bli seriöst, tvärt om! Det är köparnas marknad och de måste ställa kraven.
Dubbelmoralen är total när det gäller kattfolk, katternas status ska höjas samtidigt som huskatter inte får kosta mer än någon tusenlapp i inköp. Tusen kronor är inte så mycket pengar att det känns i plånboken, därför är det bra att dom kostar mer i inköp. Så inte folk bara köper en kattunge för att den är gullig och sen struntar i den. Men då ska som sagt allt vara gjort innan leveransen.
Jag kan till viss del hålla med #49/50 men jag tror fortf att genom att höja priset på bondkatter höjer man 1 statusen och 2 de flesta betalar inte 3000 för nåt de sen kommer skita i, och då kan man få ner spontanköpen! och om sen alla uppfödare börjar kastrera innan leverans, då tror jag vi kommer se en minskning på hemlösa katter närmsta åren! Men då måste ju uppfödarna ta det ansvaret att det blir praxis i den världen.
Vi som avlar seriöst står inte för de tusentals hemlösa katter här i Sverige. Raskatter utgör 15% utav kattpopulationen och hur ofta träffar du på en hemlös raskatt ute eller på katthemmen? Mycket sällan! De flesta uppfödare idag som har möjligheten ksdtrerar ungar innan leverans men vi andra som vill men inte kan får helt enkelt lita på köparen. Skulle fler veterinärer ta sig an tidig ksdtrering skulle fler också kastrera innan leverans
#55 Jag tänker mer på Byb försäljningen! att den skulle minska samt att man höker priset för bondkatter då borde ju problemen minska? Ursäkta om jag inte var tydlig :) Jag menar inte att skylla på er uppfödare! Ni gör så gott ni kan!
Ok då förstår jag :) ingen fara! Teoretiskt sett borde det funka

Det är raskattsuppfödare i huvudsak som gnäller just på BYB, men det är samtidigt raskattsuppfödare som är anledningen till att det förekommer. Jag tror att alla på detta forum är otroligt medvetna, men det finns ett hel drös raskattsuppfödare här utanför. Börja med att informera varandra kanske? Och ställa högre krav både som säljare och köpare. Här bottnar ju BYB och där ligger trots allt huvudansvaret, enligt min mening, på uppfödarna. Resten av alla lösdrivande hus-/ bondkatter är ett (stort) bekymmer för sig.
Mvh Ellenfyrkant
#58 varför ligger ansvaret på raskattuppfödarna? borde det inte ligga på byb:arna samt på köparna som ser till att byb-aveln både kan fortsätta och lönar sig? Det handlar ju inte bara om att avla på blandraser och sälja dyrt utan även de huskatter utan eventuell ras som säljs för 5 kronor tassen endast avmaskade.
# 59 Håller med dig till 100 %. Dessutom så betyder back yard breeding inte nödvändigtvis att man har raskatter med utan att man påstå att det är den ena eller andra rasen i katterna.
Men det kommer ju aldrig gå att få andra att ta ansvar för saker man själv inte vill ska ske! Du kommer aldrig få en byb att sluta sälja bara för att du tycker det är fel! för det går ju inte att sitta och ondgöra sig över att andra gör fel när man själv inte vill ta det alternativ som finns som gör att man 100% garantera att just mina katter inte använda i byb. Självklart är det så men om man då skärper kraven, tex att det är lag på att alla katter ska kosta minst 3000kr eller mer de måste vara vaccinerade, besiktade och chippade, då tror jag att du höjer både statusen hos katten och spontanköpen…För varför ska jag köpa en "nästan" raskatt för 3000/4000 när jag kan köpa en riktig raskatt för 8000? Det känns lite som att det är jättelätt att sitta och beklaga sig över byb men nu när det finns ett alternativ som gör att man kan bli garanterad att ens katter inte kommer användas i byb så blir det plötsligt uppfödarens ansvar längre….
# 61 Med mindre än 15% raskatter i Sverige och de allra flesta sålda till sällskap och som blir kastrerade också av sina ägare som inte är uppfödare. Hur 17 kan du påstå att det är uppförandens fel. Som jag sa det är inte raskatter som är inblandade utan påstådda raser som de tar betalt för.
Dessutom så borde folk skaffa sig bättre kunskaper om katter och stamtavlor och varför en del säljer oreggade "maine coon" för halva priset. En del tror att de gör et klipp när det i själva verket kan var både avelsförbud och "fel" på katterna som fått ungarna och att det aldrig var menad att den skulle gå i avel.
De borde också fråga sig varför folk ägnar sig åt BYB istället för att gå med i en kattklubb och avla seriöst. Därför att det finns en massa folk som är dumma nog att betala överpris för dessa katter och det är mycket mera lönsamt än att läsa stamtavlor och hitta rätt partner för sin katt för parning och att åka på olika kattutställningar och ställa ut.
Fast det har jag aldrig skrivit om du läser mina inlägg ordentligt! Jag skrev att om man vill förhindra byb så är det en lösning, bondkatter är en helt annan fråga! Som jag även det flertalet gånger påpekar i min text. Där borde man höja priserna för att det inte ska bli spontanköp. Jag tror inget av detta är lösningen på det stora problemet med hemlösa katter utan ett steg på vägen!
BYB har inget med raskatter att göra. Det är det som är problemet.

#59 Självklart ligger ansvaret för egna katten på varje enskild ägare. Men hela problemet är att många inte väljer att ta sitt. Hade alla kattägare gjort sitt yttersta och tagit sitt ansvar till fullo så hade situationen sett helt annorlunda ut.
Mvh Ellenfyrkant
En annons där det står ragdollblandisar där det visar sig att mamman är 50/50 ragdoll huskatt, de är vaccinerade en gång. Men kattungarna ser ut som vilka huskatter som helst. Detta är BYB, var för tar man en kull på en sådan katt?

#66 BYB eller inte har ju inte riktigt med färgresultatet på avkomman att göra.
Mvh Ellenfyrkant
BYB är huskatter folk har bara kommit på ett sätt att tjäna mer pengar genom att säga stt det är diverse raser i dom så som skogkatt och mainecoon

#68 Fast BYB är det ju även när det är tex. Maine coon x huskatt eller birma x ragdoll som är ganska vanlig kombination.
Mvh Ellenfyrkant
#69 Huskatt = en katt utan stamtavla. En birma utan stamtavla = huskatt.
Fast jag tycker det dyker i hur många trådar som helst att uppfödare är upprörda för folk har avlat på sina raskatter! Vilket skulle försvinna ifall man kastrera innan leverans! Och uppfödarna skulle inte behöva oroa sig heller.
Men i slutändan är det inte uppfödarnas fel, eftersom många veterinärer vägrar att kastrera katter innan de blir 5-6 månader. I så fall får uppfödarna behålla ungarna betydligt längre än 12 veckor.
Personligen skulle jag aldrig lita på rasprocenten i en hund eller katt om jag inte sett parningen med egna ögon. Tycker inte man är mer eller mindre BYB beroende på hur mycket "rasrent" blod det finns i kattungarna.
Uppfödarna uppmuntrar ju knappast BYB heller. De lägger ner massa tid och pengar för att ta fram katter av bra kvalitet. Gissa om det sticker i ögonen på det när BYBs skiter i det mesta för att tjäna pengar, speciellt när de själva knappt går jämt ut.
Katters egenvärde har inget med pengar att göra. Behandlar man katter olika beroende på vad man har betalat för de ska man inte ha djur över huvud taget. Omotiverat höga priser gynnar bara BYBs.

#70 Citera gärna var jag påstår något annat. Det förhindrar väl inte att para en renrasig ragdoll med en renrasig birma och få det till BYB.
Mvh Ellenfyrkant
Undrar hur det skulle fungera med en nykastrerad tioveckorskull i ett katteri? Bättre att lägga en kastrationspant på priset som köparen får tillbaka när den visar kvitto från veterinären.
#74 Har jag inte påstått heller :) Förstår inte var du får det ifrån. Det enda jag ville göra var att förtydliga, för du fick det att låta som att BYB endast förekommer med raskatter.
Tycker också det är helt ofattbart hur du kan påstå att det är uppfödaren till raskattens fel, att köparen använder katten i otillåten avel. Även om du skriver på ett kontrakt där du säger att du inte kommer använda katten i avel, så skulle knappast en domstol bry sig om det sedan visade sig att köparen avlar på katten. Uppfödaren till pappan till min ena katt ville inte att jag skulle avla på honom, men hur sjutton skulle hon ha koll på vad jag gör med honom? Får han avkommer som är oreggade så har hon 0 koll på vad som händer.
Det enda sättet för en uppfödare att kontrollera att det inte sker otillåten avel är att kastrera kattungarna, men återigen så vill de flesta veterinärer inte kastrera när de är så små. Uppfödarnas fel? Absolut inte.
BYB skulle inte heller minska trots att alla raskatter är kastrerade. Hur många människor tar inte kullar på sina huskatter enbart för att det är gulligt med kattungar? Och dessa huskatter kommer inte från någon seriös uppfödare och är således heller inte kastrerade. Är det också raskattsuppfödarnas fel?
# 75 Kattungarna får inte skiljas från modern innan 12 veckors ålder inte ens för kastrering å detta sker efter 12 veckor i så fall och så får man vänta 1-2 veckor till på sin kattunge.
För renrasiga katter är det en annan livförsäkring än för blandraser #2
Jag har två maine coon och en somali, och de är livsförsäkrade för samma summa som de är köpta för, (8 000kr).
Så det är snarare i försäkringens ögon som en blandraskatt inte är "värd" mer än några hundralappar. … Så de som köper en blandraskatt för flera tusen och tänker att de gör ett "kap" jämfört med att köpa renrasig katt med stamtavla har missat något.
# 78 Ja man kan inte försäkra dem för det värde man köpt dem för. Agria livförsäkrar huskatter för högst 1.000 kr.
#77 Ok, tack för upplysningen :)
#58 Trodde det är omtanke om katterna som gör att man *gnäller* på busk-avel? Vad har vi raskattuppfödare med det att göra? Mer än att vi bryr oss om katterna?Känns som orättvist påhopp.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Hela min poäng är egentligen att det är lätt att gnälla och beklaga sig över situationer som man egentligen inte gör sitt yttersta själv för att påverka. Det var vad jag ville komma fram till.
Mvh Ellenfyrkant
Vi uppfödare om några gör väl allt för att förhindra detta! Vi beklaga oss inte och gör inte ett skit själv utan tvärtom
Känns som en onödig grej att bli osams för i den här tråden! Alla här vill att ALLA katters status ska höjas! Vi är ett par här som tycker att nu när det finns möjlighet att tex kastrera alla katter innan leverans fine det kanske gör att att kattungarna inte kan levereas förrens v14. Men det verkar vara ett antal uppfödare som redan levereras i v13,14! Så borde man ta tillfället i akt och börja göra det. För då vet man att katterna inte går vidare i felaktig avel! Spec på de katter som har avels förbud. Vi säger inte att det är kattuppfödarnas fel att det springer massa hemlösa katter, Däremot säger vi att vore det inte ett steg på vägen att börja kastrera ALLA katter innan leverans. Och att även höja priser på bondkatterna. Slutsatsen är att vi alla vill ALLA katter väl, men vi anser olika angående kastrering. Det gör att den dan jag köper raskatt kommer jag köpa en raskatt som uppfödaren kastererar eftersom jag vill då gynna det valet :)
Men där jag bor kan man inte kastrera tidigare!! Dom vägrar och tidigast 5 månader jag kan alltså inte göra något!!!
Och finns det inte nån där du bor men alla uppfödare i området börjar efterfråga tidig kastreing så kommer veterinärerna till slut ge sig, får man hoppas :)
Jag tror det är väldigt få raskatter som blir föräldrar till BYB-kullar. Bara för att de flesta rasuppfödare bryr sig tycker inte jag man ska lägga ett ännu större lass på de. Varför kan inte köparna ta ansvar för katterna de skaffar? Bara för att jag är emot rattfylla kommer jag inte montera alkolås i min bil innan jag säljer den.