Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 1596 ggr
[bergenberg]
2014-03-10 17:23
0

Krage/tratt

Hej alla! Min katt håller på att utredas för eventuell allergi då han kliar sig jättemycket runt/framför öronen i perioder. Just nu är det riktigt illa, han har kliat upp flera sår och verkar väldigt besvärad. Givetvis har jag försökt hindra kliandet genom att sätta på honom en sån där vanlig krage i plast, men det känns inte som ett hållbart alternativ. Det är väl inget ovanligt att katter ogillar att ha på sig krage, men jag tycker han verkar ovanligt besvärad, den hänger liksom ner lite på öronen så att han hela tiden går och hukar och försöker undvika att den ska nudda öronen. Och så går han in i saker hela tiden, till slut ger han upp och bara sitter på golvet helt apatisk :( Har haft andra katter som ändå vant sig vid krage efter ett tag.

Det jag undrar är:

De andra kragarna som finns på marknaden, t.ex. uppblåsbara, skyddar de öronen eller är det mer till för att katten inte ska kunna slicka på sår? Någon som testat?

Andra tips eller knep? Har faktiskt testat att klippa en papperstallrik till lagom format, det fungerar någorlunda, men är lite för lätt att få av sig. 

Vore mycket tacksam för tips och råd!

SannnaH
2014-03-10 21:10
0

Nej plastkragar är det inte många katter som gillar. Vissa syr egna mjuka kragar, två exempel finns på denna sidan http://www.kattstatus.se/sida26.html Kanske kan vara värt ett försök? Har inte testat dessa själv men de ser ju mycket smidigare ut.

Lenaha
2014-03-10 21:37
0

Min erfarenhet med uppblåsbara kragar är att dom känns lite "tunga" eftersom det är en del som är själva "kudden" och sen ett skyddande lager i tjockt plastmaterial,  så var iaf den jag hade till min Bosse, men annars så acceptera han den bättre än vanlig plastkrage.

Lol V Stein
2014-03-11 08:47
0

Jag har god erfarenhet av krage. Min katt blev deprimerad av tratt. Hon kom inte åt sina öron när hon hade krage, men det beror nog på vilken krage man har då storleken varierar mellan märkena. Jag har provat två sorter men rekommenderar den här: http://www.zoo.se/produkter/hund/hygien-halsa/skyddskrage/petcare-inflatable-collar-flamingo-skyddskrage-bla-xs.html