Hund och katt
Jag har äntligen bestämt mig för att det är dags för katt, eller ja inte riktigt än, då jag inte vill ha katt innan vi har bott in oss ordentligt i nya lägenheten som vi ska flytta till, och gärna väntar lite längre för att hitta rätt katt.
I vilket fall, så är tanken att skaffa en katt men skulle vilja ha lite tips hur man gör introduceringen mellan katt och hund så bra som möjligt.
Även tips på "gömställen" till min hund som inte katten kan ta sig in på. Katten kommer få många gömställen, i och med att allt som är högre än hunden kommer bli "gömställen". Men tänker att det är svårare att ha ställen där inte katten kan komma in.
--
Även fråga som inte rör ämnet egentligen, men om man ska ha två katter, där i alla fall den ena inte kommer vara kastrerad. Är det bäst att ha två hanar, två honor eller en hane och en hona?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Mina katter har det gått väldigt bra för när dom träffat hundar. Har egentligen bara stängt för med kompostgaller första gången så katterna kunde välja om dom ville vara för sig själva eller inte.
Det som brukar underlätta för att katter ska komma överens är att båda är kastrerade. Är det avelstankar är det ju en annan historia men man får nog vara beredd på att det inte fungerar i längden i hemmet att alla kastrater kan stanna.
Är det tänkt att vara fodervärd för en hane skulle jag avvakta med fler katter tills han är kastrerad.
Är det bara sällskap skulle jag kastrera båda omgående och bara utgå från vilken individ man fastnar för. 🙂
#2 Jag tror nog egentligen inte det spelar någon större roll om kastraten är en hona eller en hane. Men det finns säkert nån som har erfarenhet från det. 🙂
Okeej, men tack ändå :)
Någon annan som har svar på mina andra frågor, framförallt är det introducering mellan hund och kattunge. Har ni bara släppt ut katten i hemmet, skärmat av så de fått vara i olika rum med ett kompostgaller mellan? Hur har ni gjort?
Sen har ni haft ett eget ställe där bara hunden kommit in? Och hur har ni gjort så att bara hunden kommer in där?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Hur en hund och en katt går ihop är olika från fall till fall. En del katter tittar bara på hunden och sedan vet båda att katten bestämmer. Så kan det motsatta inträffa. De kan också var jämlikar och bara vara vänner men det vet man inte förrän katten och hunden är på plats.
Jag har en hel del erfarenhet av både kortare interaktioner/möten och permanenta introduktioner mellan katt och hund. Hur väl en katt och en hund kommer överrens beror på en mängd olika faktorer, varför jag anser att "generella riktlinjer" sällan är till så mycket hjälp. Rent allmänt gäller dock att introduktionen bör ske gradvis och helt på kattens villkor, i synnerhet när man introducerar en kattunge inför en vuxen/äldre hund. Vad har du för hundras och hur skulle du beskriva hundens personlighet? Hur reagerar den på katter i största allmänhet? Varför tror du att din hund kommer behöva gömställen?
hälsningar Carl
#7 Det är en chihuahua, och det är väl just därför som jag tror att min hund behöver ett gömställe eftersom katten kommer bli större än honom. Han är bara strax över året så fortfarande väldigt busig och skulle nog älska att leka med en katt. Han är väldigt intresserad på katterna vi har sett utomhus, men han har aldrig fått hälsa på dem då några katter här omkring är ganska så elaka och jag vet inte riktigt vilka det är. Men han visar ett tydligt intresse och skulle nog gärna vilja hälsa på katterna. Nu menar jag att han visar ett intresse att han vill leka med dem, inte jaga dem.
Jag kommer att flytta in i en etta med kokvrå. Så förutom det stora rummet så finns det en hall och en toa. Kan jag göra så att jag delar av så kissen kan vara i hall och toa och sedan stänga med en grind eller så mot rummet. Så de kan hälsa på varandra genom grinden, se hur det går och sen efter ett tag se om katten vill komma in i rummet?
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns