Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1263 ggr
Surtsey
0

Bantning - Hill's el. RC?

Jag var hos veterinären idag med mina bägge huskatter för vaccinering. Jag fick order om att banta honkatten ner ifrån 4,5 kg till 4,0 kg och fick med mig gratisprover ifrån RC Satiety Weigh management och Hill's Metabolic.

Jag känner mig inte så jättepigg på något av dessa foder egentligen men tänkte att jag av er kanske ändå kan få hjälp med vilket som är det bästa fodret..?
Fänkål är ca 5 år och uppväxt på Orijen torrfoder men när det prishöjdes för ett tag sen bytte jag till Applaws. I mitt tycke, bägge bra foder med hög proteinhalt och inte så jättemycket "skräp".
Hur blir det jämfört med RC eller Hill's nu? Är dessa foder nåt att ha?

Innehållsförteckning på RC Satiety Weigh management:
Köttmjöl (fågel), cellulosafiber, tapioka, vetegluten, vetemjöl, majsgluten, hydrolyserat animaliskt protein, animaliskt fett, mineral, cikoriaextrakt, natriumfosfat, fiskolja, psylliumfrön/skal, taurin, skaldjurshydrolysat (innehåller glukosamin), tagetesextrakt (rikt på lutein), L-karnitin, hydrolysat från brosk (innehåller kondroitin).

Övrig info:

Omsättbar energi (kcal/kg)3 090,00Råprotein (%)34,00Råfett (%)9,00Växttråd (%)14,10Kalcium (%)1,28Fosfor (%)1,17Vitamin E (mg/kg)

700,00

**Innehållsförteckning Hill's Metabolic:
**Kycklingmjöl, ris, majsglutenmjöl, cellulosa, mosade tomater, betmassa, linfrö, kokosolja, smakbuljong, animaliskt fett, mineraler, L-lysin, DL-metionin, dehydrerade morötter, L-karnitin, vitaminer, taurin, spårämnen och betakaroten. Naturligt konserverade med blandade tokoferoler och citronsyra.

Övrig info:

Omsättbar energi (kcal/kg)1 412,00Råprotein (%)37,80Råfett (%)12,10Växttråd (%)9,30Vatten (%)5,50Kalcium (%)0,96Fosfor (%)0,70Vitamin A (IE/kg)10 211,00Vitamin D (IE/kg)927,00Vitamin E (mg/kg)600,00

Tack på förhand!

42 and towels - all one need to know.
But if not... www.altheatrollet.blogg.se

Surtsey
0

Men ååh! All info om näringsvärdet i procent ballade ju ur i texten.. :-(

[SueHn]
1

Läs igenom listan på vad dessa produkter innehåller så har du svaret själv. Just det, skräp. Om du räknar ihop alla procentangivelser på resp sort så blir det, om jag inte räknat fel, cirka 65 % för båda, dvs cirka 35 %. För RC har jag lagt till 5 % vatten. Resten är kolhydrater, som är just vad katter blir överviktiga av.

Katter ska ha kött som innehåller lite fett precis som en sork med hjärta, lever, muskler och fettvävnad. Alla morötter, allt spannmål är enbart billig utfyllnad.

Jag skulle tro att du skrivit av fel beträffande energiinnehåll för det skiljer så mycket.

Ge katten mat som inte innehåller några kolhydrater eller åtminstone ett minimum. Mjau tetror innehåller 9% kolhydrater av torrsubstansen vilket är betydligt mindre än i dessa produkter från multinationella företag.

Ge katterna mat två eller tre gånger per dag och ta bort det som inte äts upp på en gång. Gå in på kattstatus så får du ett exempel på hur du ska räkna ut hur mycket mat en katt som bantar ska ha. En katt som ska väga 4 kg ska ha 33 kcal*4 kg=132 kcal = ungefär 4*132 kJoule=512 kJoule per dygn.

Enligt formeln hos Kattstatus ska den katt som bör väga 4 kg ha 512 kJoule/2,75 Joule/g = 190 g/dygn, dvs en halv brickpack.

En tumregel för hur mycket kött (barf) som en katt behöver är 100 g/dygn. Mina katter håller vikten bra på nätt den mängden.

Hur mycket sade veterinären att du skulle ge katten? Sade hen något om hur mycket hen tjänar på en förpackning?

Lycka till! Katter kan iaf inte öppna kylskåpet.

sagan
2

Banta med mjukmat är mitt råd. Förutsatt att katterna gillar mjukmat. Annars är det att dra ner på giv av vanliga fodret och leka leka leka med katterna som gäller. 😃 En lagom mängd att dra ner är ca 5 gram i veckan. Men viktigast av allt är att väga katten varje vecka så du ser att den inte går ner mer än 1% av sin kroppsvikt per vecka. Alltid räkna om vid invägning för kommande vecka.

[Mustangcab]
1

Eller så kan du strunta i vad veterinären säger och fortsätta att ge dem samma mat som tidigare.😃 Det gör jag.

[SueHn]
0

# 4 Fast lite mindre och inte fri tillgång🙂

Surtsey
0

Det var som jag misstänkte då. Har helt förlagt alla foderkunskaper jag en gång hade så kände mig rätt borta här när veterinären pratade om att dessa dietfoder minsann var såå bra!

#2 Alla siffor etc tog jag ifrån animails hemsida, så då är det de som skrivit fel i så fall.
Hon sa faktiskt inga måttangivelser. Jag skulle först bara prova lite av provpåsarna för att se vilket av de båda fodren hon gillade.

#3 Tyvärr så äter Fänkål inte mjukmat. Hon slickar lite på det, tar nån enstaka tugga men inte mer.

Katterna har fri tillgång på torrfoder nu, men matskålen har olika nivåer med hål på varje nivå, så de måste peta lite med tassen för att komma åt maten.
Men jag kanske ska behålla Applaws då och bara ge mindre, samt försöka aktivera henne mer. (Vilket förresten är svårt, för så fort Zombie ger sig in i leken blir hon passiv)

odjuren
0

Hellre en frisk men lite tjock jatt säger jag… Två av mina tre katter har nyligt matvägrat och varut på väg att få fettlever… Ge dom bra mat med MYCKET kött i! Och se till att katterna inte hetsar i sig maten när dom inte längre har den framme hela tiden

//Odjuren

www.odjuren.com

Surtsey
0

#7 Ja, det där med hetsätningen är jag lite rädd för. Den ena katten har nämligen tendenser till att göra det. Det var därför jag köpte en sån "matlabyrint" för att undvika det. Vilket har funkat. Men jag har ju ingen koll på hur mycket katterna äter varje dag.. Ska försöka tänka på det imorgon, hur mycket jag slänger i den under en dag och sen fundera på hur jag ska gå tillväga sen.

odjuren
0

Jag har själv en katt som hetsäter om hon inte har mat i skålen hela tiden.. Mina katter har sen 6 månader fri tillgång då nya katten kom. Hetsätaren mår mycket bättre och ör lugnare i sitt beteende

//Odjuren

www.odjuren.com