katt i cykelkorg?
Fick höra av en väninna igår att hon brukar ta cykelturer med sin katt, som då får sitta i cykelkorgen eftersom hon är innekatt så att hon inte ska smita. Hon sitter alltså på en filt i korgen men har sele och koppel fastspänd i korgen för att inte kunna smita.
Vad tycker ni om det?
Jag tycker fruktansvärt synd om katten, det är väl inget liv för en katt?
Alla katter är likadana. Om katten inte trivs visar den nog det.
Jag vet många som har katten i cykelkorg om de ska någonstans, ser inget fel med det. Hellre det än alla katter som får springa vind för våg.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
Det där är farligt. Om cykeln ramlar kommer katten skada sig. Det finns speciella korgar som har ett galler över katten så att den är skyddad utifall det skulle ske en olycka.
Vår katt Sören brukar sitta i min brors stora cyckelkorg ( han har en trehjuling) han älskar att sitta där och tycker att det är jättekul att kolla runt, så han gillar det. Vi provade med vår andra katt och det var inte populärt.
Om det händer en olycka kan det gå riktigt illa för katten. Blir det ett snabbt stopp kommer katten med stor sannolikhet att flyga iväg och när kopplet är slut kommer det att bli ett ryck i katten och sedan ramlar den pladask i marken. Katten kan också hamna under cykeln om man kör omkull. Har man riktigt otur kan den fastna i ekrarna och göra sig riktigt illa på flera olika sätt.
Det är viktigt med säkerhet så hon bör skaffa en cykelkorg som är anpassad just för djur.
om hon fyller år så kan du ju köpa en sådan korg med galler eller bara galler om det går…kul och säker present :)
Jag har ingen bil, men däremot cykel.
När min kisse ska till veterinären t.ex så åker han i cykelkorgen (med gallerlock) Han gillar det & det går så bra så 😃
Usch och fy, hemska tanke! Jag tänker då inte stödja något liknande, katter i cykelkorg borde få vara förbjudet.
Tror att min gamla hankatt skulle älskat att ha en egen cykelkorg. Det bästa han visste var att få komma ut i sele eller transportväskan.
Det är väl jättetrevligt om katten gillar det🙂
Varför skulle man inte kunna cykla med sina husdjur när man cyklar med barn?
Min gamle tax satt alltid i cykelkorgen när jag skulle någonstans. Kopplet satte jag fast i styret och han njöt i fulla drag.
/Maria
#9 varför tycker du att det är ett dåligt liv? Är du emot innekatter? Hur tycker du att man ska göra, låta katten springa brevid cykeln som med hundar?
Jag reagerade bara på sele + fast i styret/korgen. Gallerkorg är en smart idé. Precis som med småhundar som också brukar få åka i cykelkorg, så finns det säkert även katter som upppskattar detta mycket eller inte alls och det fårägaren respektera. Så stötta din vän med att ge henne tips om en bättre korg, eller köp en åt dem! :)
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag ser inget fel i det så länge man har en sele som är gjord för att klara kraftiga ryck utan att skada katter.finns att köpa i de flesta bra djuraffärer. ofta används dessa selar för folk som har bilsjuka katter som behöver kunna titta ut och därför har sele och bilbälte på sig.
Sen finns det även speciella koppel man kan använda för att katten ska sitta säkert i korgen men dessa får man ofta special beställa och dom är dyra men egentligen är det bara samma sak som man använder när man vill gå med dubbla hundar och katter i samma koppel alltså ett delningskoppel som man fäster en på höger sida och en på vänster sida av korgen och ringen på selen drar man kopplet i mellan så katten kan flytta sig till vänster och till höger men inte hoppa ur korgen.
Be din vän att köpa en cykelkorg med skyddsgaller för att katten ska få åka så säkert som möjligt. Jag ser absolut ingenting negativt med det, min katt hade älskat det.
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Vår katt satt också i sele i cykelkorg, hundarna i sele i cykelkärra för barn. Funkade toppen!
Hur är det ett s.k "inget liv för en katt" för att den får ha kul och åka i en cykelkorg?
Dock så borde hon skaffa en cykelkorg med galler som är mycket säkrare än med en sele och ett koppel, ifall att något händer (t.ex bromsar eller trillar omkull)
Vissa katter gillar det faktiskt :) Mammas katt brukade sitta och vänta en bit hemifrån på att mamma skulle komma hem, då hoppade han upp och satte sig i korgen för att sedan åka med hem :)
Sedan bor det två handikappade tjejer här omkring som går rundor med katterna i barnvagnar. Först var jag väldigt skeptisk till det och undrade också vad det var för liv för katterna. Men som någon sa, katter leker man inte med, vill inte katten så vill den inte och då visar den det väldigt tydligt. Dessa katterna verkar stormtrivas. De sitter så fint där i vagnen och kikar ut. Har även sett att de får gå själv också så någon nöd på dem går det inte. Så länge de inte börjar klä på katterna kläder så är jag ok med det :)
//Pernilla
Http://pernillaoscarsson.weebly.com
Instagram: pernillaoscarsson
#17 Sant, djur är inga man leker med, och de är bra på att visa när dom inte vill något. Att klä på ett djur kläder är dock ok om det är riktigt kallt eller om det är nakendjur.
Och hellre åka i en cykelkorg än i en trång liten transportbur! Undrar om TS tycker att det är ett bättre alternativ?
#17 Såklart dom är nöjda, dom har ju världens lyxåk med privatchaufför 😂
Nej alltså, jag tycker inte att det är rätt att sätta djur å så pass små burar, som exempelvis en cykelkorg. Det är fruktansvärt med tanke på hur mycket plats vilda katter egentligen ska ha.
Samma med kaniner, råttor, marsvin. Jag gillar inte alls något utav det för det är enbart för människans egen vinning som vi stoppar försvarslösa djur i små burar. För att vi vill att de ska sitta i dessa burar, hade katten eller kaninen varit lös hade den aldrig placerat sig i buren/cykelkorgen.
Min gräns går vid innekatter, det tycker jag är helt okej då det oftast handlar om att man bor i trafikerat område eller att man har en fertil katt eller kanske att man bor i lägenhet.
Det är ett väldigt litet område för en katt att vitstas på, MEN det är helt okej för katten att kunna trivas på.
Men att stoppa katten i en cykelkorg kommer jag aldrig gå med på att det är okej! Tyvärr.
Nu vet ni lite vad jag menar och vart jag står i frågan =)
#20 fast….en katt med ägare är inte en vild katt. En katt som lever med människor betecknas som tamkatt. Precis som att en hund inte är en varg- och hundar slänger vi in i burar i bilar för att åka runt omkring. En liten bur på cykeln är ju ändå inget som katten ska kunna lämna? Den får hela tiden nya intryck av dofter, syn och ljud. Är inte som att hen stängs in i en bur i ett hus, det vore vidrigt. Men du anser att man plågar katten när man fraktar den med kattbur mellan ägaren och veterinären eller om man ska iväg och resa?
Den ska ju inte LEVA i cykelkorgen.
Jag hade en terrier som älskade att åka i cykelkorgen, kan därför mycket väl tänka mig att det finns katter som gör det också- man har galler över just för att skydda den från att göra något dumt och förhastat- som att t.ex komma på att den plötsligt ska hoppa ut ur "buren".
Små burar för gnagare är ju oftast just för transport. Till utställningar (som man har för att bevara raser och en hög standard på djuren men även en kul). Att man har transportburar åt katt och smådjur är faktiskt för deras säkerhet. Där är de skyddade mot andra djur, att de inte råkar komma bort, eller sm i gnagares fall, inte ska utsättas för onödigt drag och det faktum att en sele till hamstrar inte är en existerande, bra lösning.
En innekatt lever inne, men du är okej med det men itne att husdjur, som oftast är HELT okej med det, tillbringar kortare perioder i mindre burar vid transport? :) Okej.
#20 Fast vad har vilda katter med tamkatter att gora? Det finns vildkatter(Felis silvestris), och det finns tamkatter(Felis catus). Det ar tva skillda arter. De katter som springer runt i vara skogar och samhallen utan agare, ar inte vildkatter, de ar ''bara''forvildade tamkatter. (okej, finns lodjur ocksa, med dom ar inte heller nagot man aker runt med i cykelkorg 😂
Har man en katt som tycker det ar kul att folja med ut pa en tur, sa vad gor det om katten sitter i en saker cykelkorg eller i en transportbur? For en cykelkorg, liksom en transportbur ar ju bara nagot man anvander tillfalligt, for att ta sig fran plats A till B med sitt djur.
Och visst, det ar litet utrymme dom har, men vad jag har hort sa ska transportburar inte vara for stora heller, i och med att buren ar dar for att man ska kunna frakta sitt djur pa ett smidigt satt som minimerar risken for skada, bade for en sjalv och djuret i fraga. Aven nar man aker bil sa bor katten ha antingen bilsele eller sitta i en bur, just for att det ar sakrast sa.
Vad galler burdjur sa kan jag halla med.. Ar det daggdjur eller faglar, sa ar det viktigt att buren dom bor i ar stor nog, och att dom aven far komma ut och rora sig utanfor buren sa lange som det ar mojligt.
Och jo, bade katter och kaniner kan mycket val placera sig sjalva i burar. Hemma hos mamma sa finns det tva katter, och om man skulle stalla fram deras transportbur sa skulle dom ga in och lagga sig i den, frivilligt. Aven fast dom tycker att det ar obehagligt att resa, sa har dom inget emot buren nar den ar oppen.
Samma sak med kaniner, det finns de som har kaniner mer eller mindre frigaende hemma och har deras bur oppen sa att de kan ga in och ut som de sjalva vill.

men hur ska man då kunna transportera katten? jag stoppar mina katter i transportbur under 5 timmar enkel väg när jag åker till mina föräldrar, och alltid när vi åker till veterinären. det är inte säkert att låta dem härja fritt i bilen. innan vi hade bil åkte dom ett par gånger i veckan i bur i buss när vi skulle någonstans. jag tror inte att den här katten lever i en cykelkorg, det är självklart fel, och olagligt. däremot är det i mina ögon bra att man vänjer katten vid det om man inte har andra sätt att transportera djuret. som sagt, oavsett vilket färdmedel du använder, behöver du till veterinären ska katten (eller hunden, kaninen eller hästen för den delen) transporteras säkert i ett anpassat utrymme, inte vara lös. om man inte vänjer katten vid transportbox eller cykelkorg eller liknande kan det bli ännu jobbigare än det behöver den dag man kanske akut behöver ta djuret till veterinären. hellre att den är van och känner sig trygg med sin omgivning under transporten. kan för övrigt tillägga att min ena katt ÄLSKAR sin lilla transportbox. får hon chansen kryper hon in i den innan man ställt ner den på golvet. i den stora boxen, som vi använder när vi kör långt, är det en kamp att stoppa in handduk i botten för katten fullkomligen kämpar för att komma in i transportboxen och lägga sig.
Äsch, ni får rättfärdiga det hur ni vill och hitta alla möjliga anledningar till varför katten SKA vara i en cykelkorg ibland.,
Men jag tycker att det är fel =)
#24 Så vad tycker du är bra sätt på att transportera en katt? Om nu cykelkorgar är så hemska fast katter och hundar kan tycka om det.
#24 du påminner om folk som brukar läxa upp mig när de ser mig gå ute med min innekatt i sele. "det där är inget liv för en katt""djurplågeri" en del skulle hellre avliva katten på plats än att gå med den i sele. Denna härliga romantisering av just katter avskyr jag.
Tamkatten och hunden har anpassat sig efter människans sätt att leva i årtusenden och att bli innekatt är en del av denna utveckling- iomed att vi urbaniserar och färre folk stannar kvar ute på landsbygden, de mindre jordbruken läggs ner osv. Katter behövs även här, hundar med.
De flesta katter är helt okej med att vara innekatter. Så varför säger du att det inte är ett liv för en katt, som att det inte är "värdigt". När de som sagt inte LEVER i denna kattbur och faktiskt GILLAR att åka cykel?
för jo, man kan märka om ett djur gillar eller avskyr en sak, genom t.ex vägran eller försök att undkomma situationen.
Nja fast det spelar ingen roll om man har en innekatt eller ute katt tycker jag, samma det här med att ha katten i sele, det är för mig helt okej.
Men som sagt att trycka ner den i en cykelkorg ogillas skarpt. Och vaddå transporteras?
Varför Måste man transportera katten i en cykelkorg?

#27, om det är det bästa sättet för dig att flytta katten, exempelvis om du behöver ta den till veterinären, vad är då skillnaden mellan att transportera i cykelkorg eller i en vanlig transportbox? alla har inte tillgång till bil, eller möjlighet att ta en taxi, och det går inte alltid bussar. att kunna transportera sin katt i cykelkorg är väl kanon då om katten accepterar det?. finns ju faktiskt även transportkorgar för djur som funkar precis lika bra som en vanlig transportbox.
28# Jajo, då är det en annan sak. Men att åka runt med katten i cykelkorg för ens egen vinning för att man själv tycker att det är roligt tycker jag är hemst.
ungefär som när barn tar på sin katt eller hund kläder, eller stoppar den i en barnvagn.
#29 jag tror de flesta som låter katten följa med i cykelkorg gör det för att katten gillar det, soms agt. En katt som inte skulle gilla det skulle protestera- sen kan man säga vad man vill om djur i kläder, en del djur accepterar det andra inte, vilket som ska deras viljor också respekteras. Att man klär på hundar ha rju oftast med väderlek att göra, som sen går vidare till att en dle tycker att det är fint. Et djur som protesterar brukar inte vara kul att vare sig ha i korgen eller klä på?