P-piller under dräktighet
Vågar man börja ge P-piller åt en fertil honkatt som har strosat runt ute? Jag tänker på risken som finns att hon redan är parad/ dräktig. Har läst att värkarbete kan utebli vid förlossning om en katt äter P-piller under dräktighet. Vilket ju innebär direkt fara för samtliga. Söker faktabaserade svar och era reflektioner.
Mvh Ellenfyrkant
Jag hade inte vågat ge p-piller till en möjligtvis dräktig katt ifall det kan störa värkarna för då riskerar man ju både honan och ungar.

Nej det låter väldigt läskigt tycker jag. För er som undrar över situationen så gäller det en okastrerad honkatt som rör sig lite som hon behagar. Det är inte min katt och ägaren är svårövertalad att kastrera. Jag funderar på P-piller som tillfällig lösning nu i vår som är värsta perioden för "kom-och-gå" katter. Det kan jag tänka mig att hjälpa ägaren med om hen även protesterar mot detta. Bekymret är att jag, eller någon annan, har såklart ingen aning om ifall hon möjligtvis kan vara parad redan, eftersom hon går ute. Ska man göra ultraljud innan man ger sig in på sånt här? Har tyvärr svårt att tro att det händer. Risker finns med P-piller under dräktighet och risker finns att fortsätta gå ute och löpa i vår. Vet inte riktigt vad som är hmm… Mest dåligt?
Mvh Ellenfyrkant
Inte p-piller till en katt som kan vara dräktig. Det kan nog orsaka fosterskador. Kastrera katten omgående för med en sådan ägare blir det aldrig bra för eventuella kattungar och det finns redan ett överflöd. Bryr sig ägaren om katten försvinner ett tag?

#3 Vem ska kastrera katten tycker du? Om inte ägaren är beredd att bekosta det. Jag tycker att detta är jättefel. Men jag är veterinär lika lite som katthem, tyvärr.
Mvh Ellenfyrkant