Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 882 ggr
[nettaahs]
2

Det här med ID-märkning.

Hej! 
Jag ska ringa i veckan och beställa till för chip på alla 3 katter. Men jag skulle helst vilja tatuerat dom också, men tyvärr så är 2 av 3 redan kastrerade och att söva dom för en tatuering känns väldigt onödigt. Jag undrar om det inte går att göra på något annat sätt? Kanske lokalbedövning? 

För om en katt skulle springa bort och kanske hamnar hos någon, låt säga ett gammalt par, som inte ser en tatuering och då tar för givet att katten inte har ett hem och därför tar hand om den? Alla  vet ju inte om detta med chip, sen är det ganska krångligt har jag för mig att få reda på om katten har det eller inte?

Det är bara en av katterna som får gå ut just nu, hon har vart ute hela sitt liv och har ingen lust att stänga in henne när hon är van, och halsband funkar inte på hennes päls då den blir supertovig av det.

Så jag undrar om det finns någon annan lösning för just tatuering eller är det bara chip som gäller nu? 

Mvh

LinaN
2

Känner man igenom kattens nackskinn och mellan skuldrorna brukar man kunna känna chipet. Oavsett om det är riskorns-chip eller fyrkants-chip. Men det är som du säger inte alla som vet om att katter chippas.

Sen vandrar chip. Min hankatts chip sitter ibland mellan skuldrorna och ibland mitt i nacken. Men det flyttar sig inte över en dag ^^

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

cattisa
3

Jag tog över en 1½ år gammal honkatt strax före nyår. Hon var redan kastrerad och chipmärkt. Eftersom avsikten var att hon skulle få vara både utekatt och innekatt såg jag det som nödvändigt att tatuera henne också. Jag vill att den som ev hittar henne ska se direkt att hon hör hemma någonstans och kolla upp var hon bor om de tror att det behövs. Det är fortfarande många som inte vet att det är vanligt att chip-märka katter. Däremot tror jag egentligen att chip-märkningen är bättre. Tatueringen kan ibland bli svårläst med åren. Därför tycker jag det är bäst att både chip-märka och tatuera.

Tyvärr måste man tydligen söva. Det räcker inte med lokalbedövning, som jag hade hoppats.

Allt gick bra med min lilla tjej. Hon var lite lugnare än vanligt på kvällen, men nästa morgon var det full fart igen.

Kom bara ihåg att registrera öronmärkningen också på samma ställe som chip-märkningen. Själv har jag registrerat både i Sverak och Kennelklubben.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[nettaahs]
3

#2 Det är precis så jag känner :) Har de tatuering så syns de att de har ett hem, är tatueringen oläslig så kan chippet ge mer korrekta uppgifter :)

Hur mycket kostade sövningen+tatueringen ihop?

cattisa
2

Jag betalade 670:- för undersökning, sövning, tatuering och vaccinering.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Rafflan
2

Dock är risken att kan dem inte tyda tatuering så slutar dem leta ägare, att djur är både öronmärkta och chipmärkte är ovanligt. Och har dem då öronmärkning kollar man (sällan) inte ens efter nåt chip :/

Vill du öronmärka borde det gå att ge en dos lugnande och öronmärka på det, inte lika "starkt" som att söva och katten vaknar snabbt :)