Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 3375 ggr
kemikal
0

parfymerad kattsand

Vad tycker ni om parfymerad Kattsand?

Tänkte testa en annan variant av den Kattsand vi normalt har, samma märke. Vi brukar ha Ever Clean Fresh Guard, men nu blev det Multiple Cats istället. Men vad vi inte tänkte på var att kolla om den var parfymerad, vilket den är, och den luktar väldigt starkt och äckligt. Lukten finns i hela lägenheten, och det är riktigt jobbigt att tömma lådan då den ju virvlar upp när man gräver runt.

Dessutom är den här sorten tyngre än den vi brukar ha, så den fyller inte upp lådan lika bra. I och för sig kanske det också betyder att den inte sprättas omkring så mycket av katterna, det återstår väl att se… Kommer i alla fall inte att köpa den igen.

smurfan-13
0

Själv pallar jag verkligen inte när den är parfymerad! Men jag är även känslig mot all typ av parfymering & använder inget sånt själv.

Hade jag av misstag köpt en parfymerad sand skulle jag nog köpt en ny & sen blandat ut den doftande i små mångder m icke luktande & på så sätt iaf använt upp den

Tufvans
0

Vi avskyr parfymerad sand, det luktar hemskt! Iofs använder jag inte mycket parfymerade produkter alls, men parfymerad sand är nog något av det värsta jag känt doften av.

Vi kör med PeeWee-lådor och bränslepellets. Skogsdoft och någon gång en aning urindoft (när inte lådan hunnit bytas) känns naturligt och bra.

Pia
0

Usch nej, det är verkligen inte fräscht med parfymerad sand - lite som att köra "den franska modellen", spraya på en massa "lukta gott" så döljer det obehagliga lukter…:)

TinaH
0

Ja jag har själv köpt en "puder-flaska" med doft från Catman.
Den är jätte bra, och man behöver inte mycket heller, om man använder rätt sand.

vi köpte av snålhet och för att testa, Euroshoppers sand, men jag säger ALDRIG mer!
Det var typ "Göra-behoven-1 gång-byta-hela-lådan-sand".
Så det hjälpte inte ens med Catmans puder på den sanden.

Vi brukar köra med Miss Cat, nån mer som gör det?
Någon som har prövat Miss Cats, Grön/Gula påse?
Har bara prövat orginalet den Röd/Gula.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

kemikal
0

Ja vi kommer väl att använda den här sanden och blanda ut den med den vanliga, men något nyköp blir det ju inte. Fresh Guard, den som vi brukar ha, luktar inget speciellt i sig, och den suger upp äckellukt bra också. Det är väl inte direkt något som vi klagat på med den, utan vi ville prova om det fanns några fördelar med sand som är specifikt till för hushåll med många katter.

Jag vet inte om Kisse har gått på en lådan vi har den nya sanden i, men har i alla fall inte märkt av några olyckor. Jag var ju väldigt smart, tänkte att har vi en låda med varje så ska det ju inte bli några sådana problem… Men lådan med den vanliga sanden står i sovrummet, där vi stänger in Grizzly när vi inte är hemma, så jag var inte så smart ändå.

martdat
0

#4 Jag kör med Miss Catt, har provat andra men alltid återgått till denna, luktar inte mycket, lätt att heltömma lådan, (behövs med fyra kissar hehe),

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sweetestperfection]
0

min katt blev typ allergisk mot sin Kattsand med doftgrejs i. Han fick jätteäckliga utslag som han kliade på..minns inte om han fick piller då eller om det räckte med att ta bort kattsanden till hans gamla vanliga igen.

kemikal
0

Ja det är något att tänka på. Både människor och djur kan vara överkänsliga mot parfymerade produkter. Dels astmaliknande besvär och också utslag och annat.

Själv är jag för tillfället förkyld och täppt i näsan, så jag känner inte "doften"…

Signe-Jonna
0

Usch, parfymerad sand låtter jobbigt! Hur reagerar katterna på det? Jag tycker inte det låter speciellt hälsosamt för dem att trampa runt i parfym, de borde ju få lukten på sig också.

kemikal
0

De har faktiskt gått som vanligt på lådan vad jag har sett (Kisse har jag dock fortfarande inte sett använda den, men han brukar föredra den andra lådan annars också). De andra märks inte lukten så mycket på, men Pluto… Pluto går runt och stinker parfym. Jag tycker den här sanden dammar mycket också, så han kanske gräver mest eller så går han och rullar sig i sanden när jag inte tittar (inte orimligt för honom…).

smurfan-13
0

Finns inte alla everacleans produkter både parfymerade & oparfymerade?!

Här har jag en låda m fresh guard & en m multiple cats, båda oparfymerade. Tycker dock att fresh guard funkar bäst på mina katter, så i fortsättningen blir det bara den. Den klumpar bättre & med en frenetisk grävare behövs det annars smular han sönder klumparna

kemikal
0

#11 Jag vet faktiskt inte, är inte så insatt egentligen då jag använt samma variant i flera år. Isåfall kan det kanske vara värt att titta lite noggrannare. Men även bortsett från lukten känns det som om Fresh Guard passar oss bättre av just de här två.

Signe-Jonna
0

Jag tycker personligen det låter förskräckligt med Kattsand som gör så det luktar parfym i hela lägenheten. Usch!

[sweetestperfection]
0

#13 så mycket luktade inte min Kattsand, det luktade mest i kattlådan liksom. Fast jag antar att de finns olika :)

Det jag tykte va bra är att katten inte luktar Kattsand när den kommer och gosar mitt i natten. :P Fast med toa-lätt blir det inte så heller.

[Linsenhejhej]
0

Jag har läst i en kattbok, att man inte ska använda parfymerad Kattsand..

kemikal
0

#13 Det är förskräckligt… Nån fördel ska jag väl ha av att vara förkyld så jag inte har något luktsinne :P

Jag tror väl också det är lite olika hurdan "doft" det är och hur stark den är. Vi kanske är lite känsliga, jag vet inte, men jag kände lukten hela tiden. Pluto luktar i hela pälsen. Med den andra sanden luktade det inget, varken bu eller bä i normalfall, kanske om man hade sönder klumparna, om Pluto hade lagt sig i det blöta eller något annat oplanerat.

#15 Djur kan precis som människor vara överkänsliga mot parfym. Dessutom har katten väldigt bra luktsinne, och kan ogilla att sanden luktar, vilket i värsta fall kan göra att katten vägrar använda lådan. Jag är generellt emot att använda parfymerade grejer till djuren, just för risken för överkänslighet och deras fina luktsinne.

Jag har nu sett Kisse gå på den nya sanden, men man nästan ser honom rynka på näsan, han gillar den inte direkt. De andra tre verkar inte bry sig speciellt.