Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 753 ggr
Ellenfyrkant
2014-03-01 12:10
0

Banta 10-månaders?

Har just tagit över en 10 månader gammal katt som är överviktig. Nu undrar jag över vilken metod som ger bäst effekt även för ett hållbart resultat. Endel propagerar för blötmatsdiet, andra för uppdelade givor på bestämda tider, light foder osv. Denna katt är sedan tidigare van fri tillgång på Iams torrfoder. Viktigt här för mig är att det blir en schysst deal för min tidigare katt också. Min tidigare katt får Bozita blöt/ Mjau tetra el. konserv morgon och kväll och har fri tillgång till Hill's torrfoder dygnet runt. Men han knaprar bara i sig några kulor om dagen och spar sig till det goda ;) Hur sätter jag ihop en bra diet av detta? Har sällan möjlighet att utfodra mellanmål. Har också en fråga… Min tidigare katt har lite "sladderskinn" under magen (11 månader), jag tänkte att han bär väl något hekto extra. Men den nya katten är inte alls sladdrig utan väldigt fyllig över hela kroppen, mer som en tjock hund. Vad betyder detta?

Mvh Ellenfyrkant

flis
2014-03-01 12:58
4

En ung katt ska inte behöva banta. Om du tar bort torrfodret och ger blötmat så kommer han minska i vikt.  Du kan annars köpa en foderlabyrint för torrfodret som gör att det tar längre tid att få i sig maten vilket gör att katten får anstränga sig och hinner få mättnadskänsla istället för att överäta. Jag har en 3-våningslabyrint som stoppar min katt från hetsätning. Möjlighet att hoppa o klättra och använda vippor som han kan jaga får honom att hålla formen.

Löst skinn under buken är nog det som kallas tigermage. Har inget med övervikt att göra, en del katter har det andra inte.

[nettaahs]
2014-03-01 13:21
0

Som svar på din andra fråga ang. hängande mage så är alla katter olika. :)

En katt i området ser inte särskilt tjock ut, men magen släpar en bra bit under. En annan katt är, som du beskrev, ''fyllig'' över hela kroppen.

Det är nog precis som med människor, vissa blir tjocka, andra blir ''feta'' :)

Sarah-S
2014-03-01 13:45
2

Ta bort fri tillgång på torrfoder och ge honom istället blötmat

Undvik kolhydrater till katt (torrfoder) så hittar de ofta sin idealvikt på fri tillgång på blötmat, en del måste man även portionera blötmat till men det är mer ovanligt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Nerdysiamese
2014-03-01 14:27
2

Hänget under magen kallas tigermage, den går inte att banta bort och är en fullt naturlig kvarleva från kattens vildare dagar då påsen användes för vattenreserver. Vissa katter har den andra inte, det avgörs av vilka gener katten bär på

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Ellenfyrkant
2014-03-01 16:06
0

Tack så mycket för svar! "tigermage" var något helt nytt för mig och super att veta om! Tackar för den kunskapen! #1 Kalla det "viktminska" då om du tycker det känns bättre. När viktminskning styrs av dieten så tycker jag det är bantning. Det säger däremot inget om tidsperioden för mig, så som "hetsbanta", som ju blir något helt annat. Så det ligger en negativ klang över begreppet "banta" helt i onödan tycker jag. Nåväl, det känns inte bra att ta bort torrfoder helt för att det är bra mellanmål och håller sig perfekt i rumstemperatur även i rötmånaderna. Däremot kanske givan inte behöver vara obegränsad..

Mvh Ellenfyrkant

[Mustangcab]
2014-03-01 17:47
0

# 5 Men en 10-månaders katt är inte fullvuxen. Ge den blötmat.

Ellenfyrkant
2014-03-01 18:57
0

#6 Väldigt väl medveten om det. Därför är jag från första början intresserad av att lägga om kosten på ett vis som enbart gynnar katten och om du kan läsa mitt senaste inlägg igen så inser du kanske att jag ser ett bekymmer i att ta bort torrfoder helt.

Mvh Ellenfyrkant

annzoo
2014-03-02 12:22
0

#7 Hur mycket övervikthar katten? Hur väl känns revbenen? Ibland kan man bli lurad då vissa katter är mer kompakt byggda än andra.

Jag fick ner en katt i vikt som jag var kattvakt åt fast enbart fri tillgång på torrmat fanns. Jag såg till att katten rörde på sig, vi hade flera korta "motionspass" med leksaker varje dag och de fungerade.

Sedan fick jag ner vikten på en annan katt med applaws kitten.. även där fri tillgång på torrmat

Ellenfyrkant
2014-03-02 14:17
0

#8 Tack för info! Det är lite svårt att svara på hur överviktig på en skala. Men överviktig är hon. Dessutom mer kompakt än min tidigare katt, så olika är de. Enligt min badrumsvåg väger hon 3,5 kg. Vilket låter lagom i mina öron. Men det vore nog hälsosamt att få bort ett halvt kilo åtminstone om inte ett helt. Man både känner att hon är tjock och det syns. Men det handlar absolut inte om någon sjuklig övervikt.

Mvh Ellenfyrkant