Hungrig katt
Hej,
Jag har en 9 månader gammal hankatt. Den sista tiden har han börjat äta allt mer och visa tecken på hunger. Då det är en kastrerad innekatt är jag rädd för att ge mer mat än vad den dagliga rekommendationen säger. Vill absolut inte att han ska bli överviktig. Just nu väger han perfekt i förhållande till sin storlek. Jag försöker alltså arbeta förebyggande och håller (nästan jämt) på fodermängden och fodertiderna. Tänker jag helt fel? Ska jag ge så mycket mat att han alltid har fri tillgång och inte behöver känna hunger?
Sedan en månad äter han eukanuba vuxenfoder. Innan det fick han eukanuba kattungefoder. Utöver torrfodret får han även en klick mjau blötmat till kvällsmat. När han fick kattungefodret var han inte alls lika hungrig och ofta åt han till och med mindre än den dagliga ransonen. Kan jag gå tillbaka till kattungefodret eller är det för högt energiinnehåll i det för en kastrerad vuxenkatt?
Han kastrerades när han var 6 månader. Allt torrfoder får han i en foderboll.
Jag hoppas att jag har fått med all relevant information och att ni vill hjälpa mig att lösa problemet!
Hälsningar Sanna

Jag skulle skippa torrfodret helt och ge honom blötmat.
Stolt ägare till tre La permer
Öka blötmaten så att du tillslut bara ger blötmat. Blötmat ger nämligen bättre mättnad än torrfoder. Annars kan du ju prova att öka fodergivan lite, och kolla om han går upp. Eftersom han är rätt ung så växer han väl fortfarande, och då är det dumt att vara för strikt med maten.
//Jessie
Blötmat och ge honom en rå kycklingvinge då och då som han kan gnaga på.
Kycklingvingar är kanonbra för katter som är matglada för det tar lite tid att äta. Men som sagt katten växer ett bra tag till så han behöver nog mer mat än vad man kanske skulle tro. Men ta bort torrmaten och alla för katten tomma kalorier och ge i stället någon mat utan kolhydrater, dvs utan spannmål i alla upptänkliga former och utan rotfrukter.
Rätt tänkt om att ge mat på bestämda tider och ingen fri tillgång.
Tack för hjälpen!
De senaste dagarna har katten fått lite blötmat även på morgonen. Detta har gjort att han inte alls är lika hungrig längre, även om han får mindre torrfoder :-)
Jsg har också en katt som alltid är hungrig. Efter tips från folk här på sajten har jag lämnat torrfodret och gått över till enbart blötfoder och något rått kött/ben. Sedan dess mår han mycket bättre och han har lugnat sig. Vi kommer att byta över till enbart rått (BARF) då det är det som gör honom mest nöjd.