Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2468 ggr
linneasx
2014-02-24 12:30
0

Hälsokontroll?

Hej!
Jag har lite funderingar som jag tänkte att någon här säkert har koll på :D Min katt är 10 år, och förutom dom 2 gånger han varit riktigt sjuk så har han inte varit hos veterinär.
Jag är 19 år och när jag var yngre tänkte varken jag eller mina föräldrar på saker som att tex kolla tänder.
Det har lett till att när jag nu försöker göra det så drar han bort huvudet direkt. Grejen är att han luktar väldigt äckligt ur munnen när han gäspar eller tvättar sig. Jag förstår att katter inte luktat rosor i munnen men jag tycker nog att det luktar lite mer än vanligt..
Han väger också lite för mycket vilket vi kämpar med, han är liksom inte lika busig och energisk nu när han är gammal så det är svårt att få honom att röra på sig, även fast han är utekatt och är ute rätt mycket.
Jag känner bara att det vore skönt att ta honom till veterinär på en hälsokontroll. Han är försäkrad, vad kostar då en sån vanlig kontroll?
Plus att han är som sagt inte van vid att åka iväg och så, så det känns som ett omöjligt mission att få in honom i en bur, och sedan släppa ut han hos veterinären och få honom att stå still och bli undersökt..
Många tankar rör sig, någon som har lite tips?
Hur ofta BORDE man ta sin katt på hälsokoll?
Mer när dom blir äldre antar jag?

Em_
2014-02-24 13:05
2

Vaccinerar ni katten? Då kan ni ju be att få en ordentlig hälsokontroll i samband med det. Annars låter de som att det är dags nu :) En hälsokontroll kostar några hundralappar, det varierar mellan olika kliniker. Ofta ligger försäkringens självrisk på 1000-2000 kr, så det är inte lönt att använda den om katten inte behöver en dyrare behandling.

Tandsten är vanligt och ger dålig andedräkt, men det skulle kunna vara andra saker också, typ en infektion. Det kan göra väldigt ont utan att katten visar det, så kolla upp det.

Kan ni lyfta och klappa katten tror jag inte det är helt omöjligt att få in den i transporten. Eller så kan ni ge den något riktigt gott i buren några dagar i rad innan besöket så att den är van att gå in i den själv. Visst kommer katten tycka att det är en riktigt skitdag när den blir med släpad till veterinären men om den är sjuk och det kan behandlas i tid så har den ju fått det bättre på lång sikt.

[Mustangcab]
2014-02-24 13:08
0

Du borde åka till veterinär minst en gång per år för att vaccinera katten om inte annat. Men en koll i munnen bör du göra. Det finns en sjukdom som heter FORL som drabbar katter och tanden förstörs inifrån och det är väldigt smärtsamt och man måste röntga för att fastställa diagnosen.

Så boka en tid hos en vette som har röntgen för att kunna få en klar bild över din katts mun passa på att ta lever och njurvärden när katten ändå är sövd kanske också kolla upp sköldkörteln så att ämnesomsättningen är som den ska. Du får räkna med att det kommer att kosta runt 4-5000 kronor.

linneasx
2014-02-24 13:18
1

Tack båda två för svaren!
Ska se till att boka en tid så snart som möjligt så jag slipper gå och vara orolig och fundersam över saker..

Bra tips med att ge en positiv bild av buren innan! :)

[Mustangcab]
2014-02-24 18:59
0

Försäkringar gäller inte för vaccinationer eller tandstensborttagning.

Sätt en luva över huvudet på katten innan ni sätter in den i buren det får jag göra med ett par av mina.

cillanilsson2
2014-02-25 10:30
0

Ha buren framme veckan innan så han kan gå in där när han vill… Finns oxå Zylkene du kan köpa på apoteket som du kan börja ge veckan innan. Kapslar som du öppnar och blandar i maten som gör att han blir lite lugnare inför en stressad situation. 1-2 st per dag beroende hur mycket han väger. Hoppas allt går bra.