Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1768 ggr
AnnaFagerell
2014-02-21 18:38
0

Bitande katt

min mamma har fått en katt som är ca 1,5 år gammal. Han är nyligen kastrerad. Nu är det så att han hoppar upp och biter henne i benen och jag skulle vilja veta varför och vad man ska göra åt detta? Jag tror det är för att han vill vara med. Han följer henne överallt men så när hon har blicken på annat biter han henne i benen. Hon säger -fy och så går han iväg och sen kommer han igen och gör samma sak igen. Detta är jobbigt för min mamma som kanske inte kan ha katten kvar. Vad göra?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[SueHn]
2014-02-21 19:28
0

Katten kanske inte vill ha din mamma heller om han fyas när han vill ha kontakt.

AnnaFagerell
2014-02-21 19:31
1

#1 Nu förstår jag inte. Önskar råd, inte spydigheter. Katten avgudar min mamma och ska hela tiden vara där hon är men är inte så himla kul att ha en katt hängandes i benet alltid.

[SueHn]
2014-02-21 19:34
2

Då får hon väl lyfta upp den då och kela lite med den. Jag känner en tjej vars katt ville vara med överallt. Hon måste ha en pall vid diskbänken och när hon var ute på gården och det var kallt ville katten sitta inne i hennes tröja med huvudet ut genom halsringningen.

AnnaFagerell
2014-02-21 19:36
0

#3 och så fort man släpper ner den hänger den i benet igen. 24 timmar om dygnet! Kanske man behöver få gjort något annat också?

Caifig
2014-02-21 19:37
4

Ignorera beteendet och gå därifrån. När hon fyar får han uppmärksamhet = precis det han vill ha.

jollycox
2014-02-21 19:38
1

Jag tycker att det låter som att han vill busa. Har han någon annan katt att busa med?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

AnnaFagerell
2014-02-21 19:42
0

#5 Ja jag sa åt henne göra det men då hänger han kvar liksom. Man märker att han är väldigt social. Hon har bara haft honom ett par veckor, innan dess hade jag honom hos mig men då bet han bara i händerna, som en valp ungefär. Han är omplacerad och jag vet ej riktigt hur han haft det tidigare. #6 Jag provade ha honom med mina katter men han ville inte det och mina flickor ville inte det. Tyvärr. Men nu har han börjat få gå ut och jag sa åt mamma kanske han blir bättre när han får rasta sig mer. Min mamma är snart pensionär och hon gillar katten men jag känner att hon inte klarar av detta beteende från honom. Hör ju att hon är uppgiven för att han gör sådär. Han bet min dotter i armen när hon klappade honom, helt utan anledning, min dotter är 7 år och djurvan.

Caifig
2014-02-21 19:46
0

Då låter det mer som att han är understimulerad. Eftersom han är ensamkatt så krävs det en hel del bus från mattes sida för att hans lekbegär ska bli tillfredsställt! Innan jag skaffade min andra katt så bet min första mig i fingrarna och nafsade i näsan etc men efter det slutade han. Alltså: Lek mer! Fortsätter han så ignorera och gå iväg/fös bort lite lätt.

AnnaFagerell
2014-02-21 19:52
0

#8 Jag har haft katt i många år och aldrig sett ett sådant uppförande. Visst är alla katter olika men ibland verkar han lite väl konstig. Man kan inte leka med katten hela dagen. Man måste ju jobba och göra andra saker också utan att katten ska bita benen av en. Men hoppas han ska lugna sig när han är lite mer ute.

Caifig
2014-02-21 19:54
2

Nu har du fått flera tips och nu är det upp till er om ni vill testa detta eller ej. Det behövs inte att man leker hela dagen, men 10 min om dagen är inte tillräckligt för många katter. Problemen löser sig oftast inte utav sig självt och det finns en anledning till att han bits.

AnnaFagerell
2014-02-21 19:57
0

#10 Om jag inte trodde det fanns en anledning till det skulle jag inte be om tips. Men jag tror inte på att man måste vara hemma med katten hela dygnet för att få honom att fungera, då får man ta bort katten. Vård av busig katt kanske finns?

Caifig
2014-02-21 20:17
2

Men det är det inget som har sagt :) Jag gav tips om att leka mer och det har man tid med oavsett om man jobbar eller ej. Har man djur får man göra uppoffringar.

cillanilsson2
2014-02-22 08:57
1

Köp en laser penna, de är bra. Stort klösträd, prasselrör är roliga. En 12 veckors katt brukar fungera med de flesta om han ej tycker om vuxna som min katt. Och ignoera han när han bits, säg inget till honom. Hoppas det går bra :)

OberonsMatte
2014-02-22 10:34
1

Jag tror att beteendet kan beror på flera olika faktorer.

1. Medfödda egenskaper och tidig uppväxt. Nu vet jag inte hur det var i den här kattens fall, men om katten separeras för tidigt från mamma och syskon påverkar det kattens förmåga att hantera frustration och kontrollera sitt användande av tänder och klor.

2. Könshormoner. Är han nyligen kastrerad innebär det att han har varit fertil och förmodligen fortfarande har könshormoner kvar i kroppen som gör att han är hetsigare, hårdhäntare och har en hormonbetingat behov av att visa dominans genom att hota och attackera.

3. Understimulans. En katt som har spänningar och energi i kroppen måste få utlopp för dem på något sätt. Stimulans behövs både för kroppen och "knoppen", det är alltså inte bara fysisk aktivitet som gäller.

4. Relationen mellan katt och ägare. Jag vet att det finns individer och raser som har den medfödda egenskapen att vara extremt sociala och fokuserade på sin ägare, dvs som vill vara med överallt och ha ägarens ständiga uppmärksamhet för att må bra. Men - om man utgår från "vanligt" kattbeteende är det inte bra för katten att vara så fokuserad på sin ägare. En katt måste oftast ha "ett eget liv"/ "vara sig själv nog" för att må bra och känna sig avslappnad och harmonisk.

När katten förföljer sin ägare och attackerar när uppmärksamheten riktas åt ett annat håll är det inte mer uppmärksamhet katten behöver utan mindre. Istället för att fokusera på och i frustration försöka dominera sin ägare behöver katten avvänjas från sin ägare genom att ägaren fokuserar mindre på katten och låter katten vända sin uppmärksamhet mot andra saker.

Det enklaste sättet att bryta fokuseringen och ge katten annat att tänka på vore nog att skaffa en yngre kattkompis till honom. Det skulle hjälpa honom att få utlopp för sina naturliga kattinstinkter på ett naturligt och sunt sätt.

Andra tips är att berika inomhusmiljön och göra den mer spännande och utmanande för katten samt ge katten stimulans genom regelbunden utevistelse i någon form.

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2014-02-22 10:49
0

En annan viktig sak är att ge katten så lite respons som möjligt när den attackerar. Katten ska inte känna att den kan dominera och skrämma sin ägare och ägaren ska inte "svara" genom att själv försöka skrämma och dominera sin katt. Det bästa sättet är att ignorera och för att kunna göra det kan det t.o.m. krävas att man har skyddande stövlar på sig inomhus under avvänjningsperioden.

Sajtvärd Katter iFokus

AnnaFagerell
2014-02-22 19:02
0

#14 Tack. tyvärr vet jag inget om hans uppväxt men jag känner igen det du skriver. Hittade en ca 4-6 v kattunge för tre år sedan och hon vill gärna ligga på mitt bröst och slicka mig på händerna. så fort hon kan så ligger hon uppe vid mitt huvud och tassarnaa lägger hon om min hals och klöser lite Det märkliga är att den andra katten jag har gick med sin mor tills hon var 16 veckor och hon snuttar fortfarande på en filt ibland, hon är två år i augusti. Katten ovan är ganska nyligen kastrerad. En katt till är inte aktuellt tyvärr. Men har sagt till mamma att strunta i honom när han biter men det är inte så enkelt för det gör ju ont. Han känns lite översocial och skulle kanske bo hos någon som kan ha honom i knät alla dygnets vakna timmar, om det finns någon sådan människa. Han leker med allt man ger honom så den sortens stimulans finns.

Gur4m1
2014-02-23 09:14
1

#16 irriterar mig emst på att någon säger åt dig "den behöver leka mer " då är din respons "ja men jman kan inte leka med den 24/7" vilket ingne människa har menar och jag förstår itne hur du kan tolka det så. Väldigt negativ respons. Jag hade en katt sen kattunge som reagerade med att bitas sådär och som andra redan sagt var bäta sättet att ignorera det beteendet. Men man måste även aktivera katten. Min gjorde så trots att hon hade en lekkompis.

Har ni klättermöbler hemma? :) Sen kan man leka med den i 30-60 minuter om dagen om man går hemma och nästan är pensionär. Ett mellanting av 10 minuter och dygnet runt. Att börja släppa ut den är ju ett alternativ, där finns ju en hel del stimulerande och din stackars mor får "händerna fria" en stund.

Men det känns tråkigt när folk ger bra tips och råd och någon bara viftar bort det med överdrifter.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

AnnaFagerell
2014-02-23 19:06
0

#17 Ganska stor skillnad på att gå hemma och vara pensionär och faktiskt arbeta. Problemet är inte att den inte blir lekt med. Problemet är att den tycker att den ska vara med alltid och visst får han det MEN bara för att man vänder ryggen till och gör något annat ska den inte sitta i benen. Han rör inte klätterställningen för han har min mors ben att klättra på! Katten kommer avlivas om han inte ger med sig i vår. Man kan inte ha en katt som hela tiden biter folk i benen. Och man kan inte leka med den hela dagen. Han biter ju även vid lek. Han bet min dotter i armen bara hon satt fint på golvet och klappade honom.

Aramiz13
2014-02-23 19:19
0

Hej Det är svårt med en katt som är 1,5 år och som man inte vet något om. Vad har den varit med om osv som kan göra den till den den är idag. Har ni testat feliway feromon? Det brukar göra katten lugn och trygg, i alla fall min som helt ändrade beteende i samband med att hon började löpa och en massa katter sprang runt på tomten och stressade henne. Sedan är det nog bara som ni redan gör, att ignorera hennes beteende så hon inte får ngn respons på sitt beteende. Vi har en katt som ska vara med överallt och hela tiden men det är en raskatt och karakteristiskt för den rasen så det var vi beredda på. Hoppas det löser sig så ni inte behöver avliva er katt!

AnnaFagerell
2014-02-23 19:33
0

#19 Tack, tänkte inte på felliway, ska testa det. Ja det är nte roligt behöva ta bort honom för vi har lagt mkt tid och pengar på honom. Men jag vill inte heller placera om honom för jag tror inte det löser problemet. Kanske har någon kastat ut honom just pga detta problem?? Ska kämpa på ett tag till iaf

Caifig
2014-02-23 20:22
3

#18 Visst att han får leka av sig, men han kräver kanske MER! I dagsläget tror jag inte han får mer än 10 min lek per dag, men rätta mig om jag har fel. Och det är faktiskt väldigt frustrerande när du ber om råd men slår ifrån dig allt vi har skrivit.

Varför inte kontakta de ni köpte honom av och fråga om de hade samma problem? Jag tycker inte det är okej att avliva ett djur bara för att de har ett beteende som är oönskat av oss människor. Jag hade en kompis som tog bort sin honkatt bara för att hon kissade inne, utan att egentligen gå till botten med vad problemet var.

Det kan hända att han blir bättre med tiden om din mamma inte har haft honom speciellt länge. Men att få ett djur tryggt kan ta lång tid och som du själv skrev vet ni inte vad som har hänt honom tidigare.

Istället för att ens fundera på att avliva så tycker jag också att ni ska placera om honom. Han kanske blir världens mysigaste katt bara han kommer till rätt person, vem vet?

AnnaFagerell
2014-02-23 20:40
0

#21 Tror du? Jag skulle tippa på att han får 2 timmar lek per dag så ja, där har du fel. Han är hittekatt. Sen vad du tycker är okej det har inte så stor betydelse i detta fallet. det är nu min mammas katt så hon får bestämma vad hon vill göra. Han är inte det minsta otrygg med min mamma, snarae tvärt om, han har ju tagit över. Han kommer inte bli omplacerad iaf. Jag ger inte bort problem som kan bli värre. Fungerar det inte hos mamma får kan bli stallkatt och om det inte fungerar så… ja då har man provat. Inte första hittekatten, men det är första katten med knepigt beteende. (ja polis var kontaktad och många försök hitta ägaren)

Caifig
2014-02-23 21:00
3

#22 Okej, my bad. Men det är mer regel än undantag för de flesta kattägare, därför antog jag att det var samma i er situation.

Om du inte vill ha folks åsikter skulle jag råda dig till att inte fråga om råd på ett forum. Säger/gör någon något jag inte tycker är okej kommer jag inte sitta tyst utan jag säger vad jag tycker. Vad du gör sedan är upp till dig. 

Otrygghet kan visa sig på många sätt t.ex. genom att han hela tiden vill få uppmärksamhet från din mamma.

[SueHn]
2014-02-23 21:19
1

Att någon skulle ha tålamod att leka med en katt i två timmar per dag tvivlar jag på. Jag tvivlar också på att någon skulle ha tid att leka med katten så länge varje dag. TS:s inställning till katter har ju kommit fram även i andra trådar, t ex den om katten som ramlat ner fyra våningar.

AnnaFagerell
2014-02-24 05:47
0

#24 Räknar men helheten så ja, då blir det ca två timmar det där med att ha fler katter hjälper nog inte i alla fall. Hemma har jag två katter och de leker inte med varandra. Själv leker jag inte med mina katter så mycket. Det kelas mer än leks. Har alltid någon av dem i knät när jag sitter ner. (inte när jag äter, vill inte ha dem vid matbordet)

Gur4m1
2014-02-24 06:00
1

#25 är du hemma hela tiden, de har kanske glädje av varandra när du är borta? Nä jag är hemma bryr sig mina två inte speciellt mycket om varandra, då är jag i fokus, men jag kna höra dme busa ibland när jag stängt in mig i sovrummet, och antar att de gör fuffens tillsammans när jag inte är hemma. Har hänt att jag hittat dem ihopkurade, men de är soms agt ganska ointresserade av varandra med mig hemma. Har funderat på att försöka smygfilma, vad de gör när jag är borta.

Katter är mer sociala djur än vi ofta tror.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[SueHn]
2014-02-24 10:49
0

8 tim arbetsdag

0,75 tim lunch

2 tim resor tor arbetet

1,5 tim laga mat och äta frukost och kvällsmat 

1 tim tvätt, städning och klädvård

0,5 personlig hygien

0,5 tim inköp

0,5 träffa vänner, träna mm i genomsnitt per dag utanför hemmet

8 tim sömn

Summa 22,5 tim

Var finns 4 tim per dag för katten?

Cazzos
2014-02-24 12:26
4

#27 Har man inte tid att visa katten uppmärksamhet så ska man inte skaffa en katt alls. Eller djur över huvudtaget.

TS jag tycker att du har en väldigt negativ inställning till de råd som skrivs här. Varför kan man inte testa? Better safe than sorry brukar jag säga!

Om ni ändå hade tänkt att avliva katten till våren om han inte blir bättre så spelar det väl ingen roll vad ni testar för att göra situationen bättre. 😕

Din mamma är pensionär säger du, då är hon väl hemma stor del av dagarna? Hur mycket aktiverar hon katten? (nu säger jag inte att det är problemet, men skulle vara bra att veta)

Du säger att katten bet din dotter i armen utan förvarning, nej det tvivlar jag starkt på… 

Katter visar ALLTID vad de känner. Vidgade pupiller, öronens rörelser/position, svansrörelser/positioner och övrigt kroppspråk. Var du uppmärksam på det? Vad hade katten gjort innan den bet din dotter? Hade han ätit mat, precis vaknat från en tupplur, precis lekt, gått på lådan? 

Det finns alltid en anledning till en katts beteende, oavsett om man klurar ut det eller inte.