Dålig mage och bukfetma
Min ena katt har haft problem med magen sen jag fick hem dem som kattungar i somras. De är snart 1 år och problemen kvarstår och dessutom får hon lätt bukfetma. Jag har provat det mesta, allt ifrån skonkost och veterinärfoder till proteinrikt foder, men inget hjälper. Även hanen är lite känslig, men det är ingenting mot hans syster. Funderar på BARF, men är helt novis på detta område. Tar tacksamt emot tips och råd.
har du uteslutit parasiter?
Ja det har jag, har gjort testet Kolla masken hos Vidilab och det var negativt.
Men övriga parasiter? Se här
Vad är det för magproblem du menar? Lös mage? Diarré? Hård? Vilka foder är det du ger? Blötmat? Blev det bättre på enbart skonkost?
Ska du börja barfa så måste du läsa på riktigt ordenligt innan. Det finns massa nyttigt på barf.ifokus du kan läsa om.
I provsvaret står det: "Ingen förekomst av parasiter, parasitägg eller koccidier. Ingen förekomst av Giardia". Har fattat det som att det täcker alla parasiter, men har kanske fattat det fel? Hennes problem är att hon kan ha svårt att gå på lådan o när hon gör det tar det lång tid innan hon är klar. Det luktar väldigt illa och hon är lös, men det är inte diarré. När jag fick hem dem hade hon i stort sett rinnande diarré o han va lös i magen. Nu är de båda bättre då han är hyfsat ok, men känslig om han lyckas sno nån annan mat än deras. Hon är olika lös i magen beroende på vilket foder jag har provat, men inte så illa som i början. Dessutom får hon lätt bukfetma o har därför även provat dietmat, men det funkar inte alls. Så försöker dosera deras mat, men är svårt då de är två katter o han växer fortfarande en del o kräver mer mat. Inte lätt, suck!
Och maten de får är enbart torrfoder, då blötmaten jag provat gör henne ännu sämre…. Nu får de Canagan, vilket innehåller 75% protein vilket jag har hört ska vara bra. Men pga den höga fetthalten har hon tjockat på sig för mycket och magen har inte blivit bättre mot veterinärfodret jag provade.
#6 Om jag inte är helt ute och cyklar så är det inte fettet som leder till fetma hos katter. Fett måste de ha. Anledningen till övervikt hos katter är främst för mycket mat, hög halt av kolhydrater och för lite motion.
Hur menar du att hon har bukfetma? Mina katter har båda två som en liten påse på magen men det har de alltid haft och är hur fina som helst i hullet. Känner du hennes revben lätt?
Hur har det sett ut när du har gett skonkost? Vilken typ av skonkost? Hur länge? Hur har magarna reagerat?
Hon är helt enkelt tjock om magen, inte bara en påse, utan rund. Man ser tydligt skillnaden mot hennes bror. De är innekatter, så det är klart att det blir inte samma motion som om de skulle varit ute. Men det skuttas runt och jagas för fullt här hemma mellan syskonen. Och hennes brorsa är hur bra som helst i hullet. De foder jag har provat är: Iams för kattungar, Canagan, Four friends för kastrerade katter, Hill's Sterilized cat, Royal Canin veterinary Sterilized. Då det är några olika, de foder som har funkat sådär har jag iaf kört minst två påsar ca 4-5 kg, beroende på märke. När jag provade Hills fick jag byta omgående då båda två blev jättelösa. De andra fodren har varit mer eller mindre ok, men inget som har gjort att hon nån gång varit riktigt bra i magen. Har haft ett flertal katter tidigare o alla har varit kastrerade, så jag är van vid att de får "påsen" på magen, men det här är första gången jag har en katt med dessa problem.
Men du har alltså inte provat ren skonkost? Kokt kyckling + spadet. De foder du har räknat upp innehåller alla spannmål t.o.m Canagan har potatis i sig. Detta kan vara boven i dramat. Jag hade samma problem med mina ena katt att han var konstant jättelös i magen och fick han blötmat så blev det ännu värre. Jag testade även Applaws som är i princip samma som Canagan men fortfarande samma resultat. Nu får de endast barf och har inte haft problem sedan dess. Nu kan de t.o.m äta blötmat i någon dag utan att bli lösa i magen.
Jag hade satt båda två på skonkost tills magarna blev bättre och sedan väldigt, väldigt långsamt introducerat antingen barf (när du är påläst!) eller endast blötmat.
# 5 Nej det är inte alla parasiter om du ser på länken jag lagt in så finns det flera. Sen är frågan vad du menar med bukfett. Avser du en fettknöl som hänger under katten mellan bakbenen så är det en s.k tigermage som nästan alla katter får även icke kastrater. Det är en kvarleva från ökentiden.
Tack för era tips 😃 Nej, när du menar skonkost såsom kokt kyckling så har jag inte provat det. Var kan jag hitta info om vad och hur jag ska ge dem detta? Tror att det är spannmål hon reagerar mest på, men det är ju svårt att veta exakt när allt foder innehåller nån sorts spannmål. Ang bukfetman, så är hon tjock om magen. Hon är rund och det både känns och syns att hon har alldeles för mkt fett runt magen, vilket inte är alls bra. Alltså inte bara att det hänger under, utan det är tjockt runt om.
Här har du lite information, men ge kyckling och inte fisk det brukar vara mer uppskattat:
http://www.orebrokatthem.com/html/magproblem.html
http://www.agria.se/katt/artikel/krakningar-och-diarre-hos-katt
http://hvp.se/krakning_diarre/
Lider med dig. Hade ett h-evete också… Men som sagt skippa torrfodret och ge enbart blötmat efter att de först har gått på skonkost tills magarna är bra. Mjau kalkon anses vara stoppande och kan vara bra att börja fasa över på.
När du menar att jag ska fasa över med Mjau kalkon, menar du fasa över till eller från skonkost? Hur är det om man ska börja med skonkost, är det bara att ge dem kokt kyckling? Har kollat länkarna du skickade, men det står inget direkt om hur mycket man ska ge dem. Är det bara att koka en kycklingfilé och dela upp den i småportioner? Kan jag även ge dem spadet som blir, antar att det kan vara bra, eller?
Ang. parasiterna som är nämnda ovan, hur kan man kolla dessa som inte ingår i de som Vidilab kollar efter?
# 13 Hos vetten genom avföringsprov eller genom SVA direkt vilket är billigare.
#13 min katt har nyss varit dålig. Kontaktade flera gånger Agrias jourveterinär för råd. Precis som du skriver, bara koka en kycklingfilé och servera sen katten små, små portioner. Några tsk-någon matsked flera gånger under dagen. Själv gav jag varannan timme med vätskeersättning & fortiflora. När du märker att det fungerar bra kan du börja öka portionerna och ge mer sällan tills du kommer ner i det vanliga utfodringsintervallet. Sen börjar du försiktigt fasa in den vanliga maten. Skynda långsamt är mitt tips, fick själv börja om vid 2 tillfällen. Allt som allt har det tagit ca 1,5-2 v för oss från att vår katt kräktes & hade diarrér tills att han nu nästan äter samma mängd mat som innan, avföringen är fina fasta korvar.
Tack alla för tipsen! Har även provat Fortiflora vid två tillfällen, vilket inte gav nån märkbar förändring. Ska nog både kontakta veterinären och köra på skonkost i nästa vecka.
Ang parasiterna så va det på veterinärens uppmaning jag skulle använda Kollamasken. Trodde de kollade alla parasiter, men ska kolla med dem igen. Tack för infon
Hej Bozitas blötfoder är riktigt bra, högt animaliskt innehåll och inte spannmål som i andra. Tar några dagar att vänja sig vid men sedan fungerar det. Som torrfoder är Orijen riktigt bra. Samma där, ett foder anpassat till de rovdjur faktiskt katter är. Högt animaliskt innehåll.
Kontakta veterinär igen för det är inte som det ska det är helt klart.
#13 Precis som #15 skriver. Hen summerar det väldigt bra! :) Jag menar att du ska fasa över till mjau kalkon efter att du har gett skonkost i några dagar och deras magar är lugna och fina.
Både Bozita och Mjau är jättebra blötmat men jag skulle råda dig att undvika torrfoder i alla dess former just pga att framförallt din ena katt verkar vara väldigt känslig.
Tack 😊 Är otroligt tacksam för era tips och erfarenheter ni vill dela med er. #15 hoppas din kisse är bättre nu