Avmaskning
Hur ofta avmaskar ni era katter? När ni ser att de har mask? När det hunnit bli dåliga av mask? Eller gör ni kolla masken på er katt? Många verkar tro att innekatter inte behöver maskas alls. Hur gör ni och är era katter inne eller ute? Själv maskar jag mina två damer med jämna mellanrum. Ibland hinner min ena få bandmask och då ser jag masken. Då maskas båda direkt. Båda katterna är inne och ute. Jagar mycket och kommer hem med mycket "gott" =) När jag hade innekatt maskades denna i flugsäsong. Vi har en stallkatt på jobbet också och denne maskar jag ibland också men han verkar ha bättre skydd mot mask på nåt vis än mina damer hemma. Syns aldrig någon mask och han är alltid i funt skick.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Aldrig behövt avmaska min innekatt, men gjort det nu när jag har en utekatt också. På utekatten märks det som sagt inget maskangrepp men min innekatt började magra av så otroligt några veckor efter att han introducerades i vårt hushåll. Jag har däremot aldrig sett någon mask i avföringen eller så.
På min utekatt, när jag var barn, kunde små vita,riskornsliknande maskar "ploppa ut" från ändtarmen, det var…äckligt. Då avmaskades de snabbt. En gång spyde katten och långa, trådliknande maskar sprattlade runt i spyan- så då avmaskades han också ;) Men det syntes ingenting i kattens allmäntillstånd att han bar på mask Fint hull, bra päls.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag har avmaskat mina innekatter en gång än så länge. Inget jag kommer göra regelbundet såvida de inte uppvisar symtom. Tycker att för mycket avmaskning borde leda till mer resistenta parasiter.
Jag har aldrig avmaskat mina katter. De går lösa utomhus under uppsikt några gånger i veckan och fångar byten ibland (utan att äta dem), men så länge jag inte ser några tecken på mask avmaskar jag inte.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag har två innekatter med kontrollerad utevistelse. Den äldre(snart 11år) har blivit avmaskad någon gång för flera år sedan. Den yngre(4,5år) tror jag aldrig vi har avmaskat.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Har innekatter med kontrollerad utevistelse och har bara avmaskat en gång i början när vi fick hem våra katter för ca 6,5 år sen. Och det var utifrån vad veterinären sa efter ett blodprov som togs när ena katten kräktes.
Idag skulle jag alltid kolla upp det om jag misstänker mask. Och först när jag vet att det handlar om mask så skulle dom avmaskas.
Vi fick avmaska med medel som vi fick på recept för några år sen, då hade vi avmaskat några gånger utan resultat med receptfritt, vår Nina var så infekterad av mask när hon hittades att receptfria medel helt enkelt inte bet. Efter det har vi inte avmaskat. De har ingen mask så det behövs inte.