Kostnader tänder/mun?
Mina katter har än så länge inte drabbats av några mun/tand problem. Men då (åtminstone min) försäkringen inte täcker tänder så skulle det vara intressant att veta på ett ungefär vad priset brukar ligga på för olika "mun" problem. Vet om att det skiljer sig mycket från veterinär till veterinär och så, men hur mycket har ni fått betala och vad har "ingått" i priset?
Och sen undrar jag också om någon vet vad tandröntgen brukar gå på?
Min katt fick FORL och fick då dra ut 2 tänder på henne, det + 3 röntgen plåtar narkos mm gick på kring 3000:-
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Min har också FORL. Sist så gjordes ingen full tandröntgen utan veterinären röntgade endast de tänder hon misstänkte var drabbade, drog ut 5 tänder samt gjorde munsanering, tog bort tandsten, tog blodprov på han (innan röntgen osv) då han är över 7 år osv.
Skulle ha kostat 6000kr men veternären tyckte om vår katt så mycket då han var så samarbetsvillig och hon kunde göra precis vad som helst med han utan att han sa något så vi behövde bara betala 2500kr. Inte kunde hon sluta gosa med han heller och vi satt sen och prata mycket om han mm. 😃
Inte första gången vi fått rabatterat pris hos dem, våra djur är väll lite omtyckta. 😛😃
För drygt ett år sedan fick min katt röntga tänderna och dra ut 4 tänder. Kostade 5000kr. Det var på ett djursjukhus, dom brukar vara dyrare än små kliniker men inte alltid små kliniker har tandröntgen.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag går regelbundet med alla 5 katter till veterinär och den som var den sista hade en FORL tand och hela munnen röntgades och jag fick en kopia på den, och så gjorde de en kronamputation på en tand som var drabbad och gjorde rent tänderna. 2.500 spänn.
Om du inte gjort rent tänderna hos en veterinär och inte borsta tänder på din katt så tycker jag det ä dags att gå och kolla den.
#4 Jodå, tandsten tas bort ca 1-2 gånger per år hos veterinären. 🙂
För två år sen fick min ena katt FORL. Fick dra ut alla tänder + rönget på djursjukhuset och det kostade 13000 kr :(
#5 Tar du bort tandsten under narkos med ultraljud 1-2 gånger per år?
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
#6 Var alla tänder drabbade då? låter lite konstigt att dom måste dra alla tänder på en gång.
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
# 6 låter konstigt att de behövde dra alla tänder på en gång och att de faktisk gjorde det också. Det måste blir ens märre chock för kroppen.
Nu minns jag ej antalet drabbade tänder men det va många och de andra skulle behövas dras ut snart sa de. De tyckte att det va bäst att ta alla då han va nedsövd när de ringde mig, så de skulle slippa söva han igen kanske ett år senare. Han va 13 år då och ej bra att sövas då…det va svårt beslut :(
#7 Ja. Ibland hinner det inte gå ett helt år innan det är dags igen. Sen vi bytte till spannmålsfritt foder så har dock tandstenen minskat lite. :)