Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 846 ggr
CaptainBunchie
2014-02-21 18:30
0

Kastrering.

Börjar snart bli dags att kastrera vår lilla hankatt. Han är i dagsläget ca 5 månader om jag inte minns fel (födelsedatum är uppskrivet men orkar inte gå och räkna ut exakt nu, hehe).
Min mor tycker han börjar bli lite könsmogen och få "vill-ut-och-para-sig"-beteende.

När kan man kastrera en hankatt?
Det finns en veterinär på Djurmagazinet här i Jönköping som vi har gått på drop-in vaccination med honom (när vi köpte honom tog vi ansvaret att han skulle vaccineras och kastreras etc, han är huskatt) vilket var väldigt bra då det aldrig var kö, det gick snabbt och smidigt och det var också billigare än hos "vanliga" veterinären.
Hon som håller i lilla veterinärhörnan där är rumänska(?) och har väl inte så perfekt svenska, men är verkligen jättegullig med djuren och man märker verkligen att hon är lugn och sådär, jämfört med vanliga veterinären där det ofta är lite stressat. Där görs även kastreringar för handjur (alltså, katter och kaniner, vet inte hur det är med hundar).

Det skulle väl vara okej att kastrera Birk (som lillkillen heter) där?
Det är ju inte lika stort ingrepp som på honkatter.

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

annzoo
2014-02-21 19:07
0

har han båda kulorna nere? Om inte måste katten öppnas som en hona. Man kan kastrera från 12v ålder.

Där jag bor finns även en veterinär på Djurmagazinet men jag skulle iaf inte operera min katt där.

CaptainBunchie
2014-02-21 20:21
0

#1 Det har jag inte ens tänkt på. När brukar de ramla ner?

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Nerdysiamese
2014-02-21 20:32
0

#2 dom ska ju ha ramlat ner redan när man köper katten (dvs från 12 v) men vissa katter dröjer och kan ta upp mot ett år innan dom trillar ner ordentligt

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Allumania
2014-02-21 21:05
0

Jag har kastrerat katter som 5mån respektive 7mån :) Ingen skillnad enl mig så länge som båda kulorna syns ordentligt och vet tycker att ingreppet kan utföras :) ( Jag skulle kastrera mina killar som 4mån men vet ville att vi skulle vänta till jan/feb så att dom vore lite större) Mao beror det mycket på vet oxo ^^,