Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1649 ggr
jossan84
2014-02-21 10:33
0

"Flottig" päls

Min ena katt får ibland en flottig känsla i pälsen på ryggen. Det brukar hålla i sig någon månad och sen bli normalt och så efter några månader kommer det tillbaka. Det är inte så att hon ÄR flottig, men det känns lite så, och pälsen tappar även sin glans där under den tiden. I samband med detta upplever jag att hon är med mjällig än normalt. Vad är detta? Ohyra? Svårt att tvätta sig? Kan det bero på att pälsen är väldigt tät?

Hon är en brittisk korthår på 8 år, som annars är fullt frisk. Normalviktig och bor helt inne. Hon verkar inte störas av det själv. Har även en till britt hemma och han har aldrig haft så.

[Kavring]
2014-02-21 10:42
0

Är hon kastrerad? Det sägs ju att okastrerade hanar kan få flottigare päls, särskilt s.k. "fettsvans", kanske kan det vara något liknande med din hona?

Min ena kastrerade huskatt får säsongsvis lite flottigare päls, ungefär som du beskriver. Har dock alltid tänkt att det kanske har nåt att göra med att han är en kille. Kanske kan man helt enkelt bada katten något?

Min Brittiskt korthårhona får också lite flottigare päls ibland, men vi badar henne regelbundet eftersom hon ställs ut. Därför har jag inte noterat ifall katten har blivit "extra" flottig.

Det är nog i alla fall inget att oroa sig för, särskilt om hon inte bryr sig. Däremot om det skulle vara liknande symptom som vid fettsvans så skulle jag nog vara mer orolig, även om jag då skulle tvätta katten - det är inte så mkt för en veterinär tänker jag.

Länk till Google-sökning på "fettsvans"

IceJossan
2014-02-21 11:12
0

Vad äter hon för mat? Och finns det något i hemmet som förändras strax innan hon blir flottig?

jossan84
2014-02-21 12:01
0

#1 Ja hon är kastrerad. När jag läser om fettsvans så låter det precis som det, fast på nedre ryggen istället för på svansen. Vet inte hur hon skulle reagera på ett bad, hon ha aldrig badat, men hon är den typen av katt som säger ifrån så att säga :P Kanske ska prova olivolja.

Jag har ju borstat extra mkt där nu eftersom jag tänkt att hon har så tät päls så det behövs luft in där, men då kanske jag bara gjort det värre.

#2 De får Mjau torrfoder sen flera år tillbaka. Och ibland blötfoder. Inget som jag kan komma på har förändrats. De bor ensamma med mig här :)

Caifig
2014-02-21 13:26
0

Fodret i sig kan påverka pälsen. Eftersom Mjau torrfoder inte är det bästa så rekommenderar jag att testa något annat (Applaws, Porta 21 sensible) eller helt enkelt enbart blötmat.

Idakarrlsson
2014-02-21 13:37
0

Min ena kisse (kastrerad hane) kan få flottigt päls när han inte får komma ut. Kan även förekomma lite "mjällande".

Men när han får komma ut och "lufta sig" så blir han bra igen.

Detta händer om han får vara inne en längre tid. Tex nu när vi flyttat så har alla kissarna fått vara inne ett tag. Nu när dem fått komma ut  börjar han bli bra i pälsen igen! :D

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

jnielsen
2014-02-21 13:55
0

Byt foder! Mjau torrfoder är ett sämre/sämst foder så kvalitén på pälsen kan såklart påverkas av det. Även om katten ser fin ut i hullet så vet du inte hur hon ser ut invändigt.

jossan84
2014-02-21 14:13
0

Jag använde tidigare Royal Canin Indoor, men min situation föreändrades lite för några år sen så jag fick dra in på vissa saker. Valde då istället Mjau då jag hade fått uppfattningen om att det var bra, plus att det är svensktillverkat. Har funderat på om jag ska kosta på mig Royal Canin igen (främst för att min andra katt är lite väl mkt hull och skulle behöva något med mindre energi). Tar examen till sommaren och hoppas på att få jobb, så då kan jag kosta på dem det.

Så det kan alltså vara fodret?

Kan ni tipsa om något prisvärt foder om är bättre än Mjau?

Caifig
2014-02-21 14:16
1

Royal Canin är lika dåligt som Mjau men dyrare. Det bästa är att ge endast Mjau/Bozita blötmat och skippa torrfodret helt. Men torrfoder som ändå är helt okej är Applaws och Porta 21 sensible.

[Kavring]
2014-02-21 14:18
0

Mjau har ju ganska hyllade blötmatsburkar, som är ganska billiga och lätta att få tag på. Det är många som gillar dem. Annars har ICAs kattmat (den blöta) ett ganska bra innehåll den med, i alla fall i påsvarianten.

Annars är spannmålsfria foder bättre för katterna, och blir lite billigare i.o.m. att de inte äter lika mycket av foder som är packade med köttinnehåll. 🙂

[Skörbjugg]
2014-02-21 17:23
1

#9 & TS. Som Kavring säger är spannmålsfria torrfoder bra. Då katten kan tillgodose sig mer av den maten bajsar de heller inte lika mycket. Vilket jag känner är win-win.