Temptagning på katt
Hur tar man tempen på katter?? Om katten blir sjövild när man försöker stoppa in termometern i rumpan, kan man använda en s k örontermometer för människa? Hur långt kan man stoppa in mätdelen i kattens öra, eller finns det speciella tillsatser man kan använda? Eller finns det speciella termometrar för smådjur? Fördelen med en örontermometer är ju att det går väldigt snabbt.
Nej man kan inte räkan med att temperaturen blir korrekt om man mäter i örat då katterna öron inte är lika som våra.
det kan vara svårt att tempa en katt enklast är att köpa en snabb temp och sen vara 2 en som håller katten och en som håller tempen.
Glöm inte att smörja in temepen med glidmedel och är katten bråkig kan man föröska linda in den i handduk..men var försiktig så du inte trycker för hårt.
Tack för svar och tips, Bubbelbruden! Vet du någon bra termometer som är snabbbare än den jag har; den tar flera minuter på sig, och jag tror inte lille Tusse kan hålla sig i skinnet så länge - ens med assistans av någon som håller i det lilla livet!
# 2 Då har nog inte din katt någon feber heller. Min erfarenhet av temperaturmätning av katter är att om man inte lyckas så har de ingen feber.
följer lite då detta är funderingar jag med har :)
vill bara tillägga att man kanske vill veta vilken temp sin katt har vid friskt tillstånd då man kan se om det är avvikelser på tempen om man känner att sin katt inte är sig själv…gjort detta med häst och då hade jag koll på normal temp, andning och kände igenom kroppen dagligen för avvikelser. Varför inte på sin katt med då har man ändå full koll :)
Ja, Mustangcab, jag har nog varit inne på de tankegångarna själv också, men eftersom katten hade rinnig diarré och verkade lite vissen; låg bredvid mig i TV-soffan och hade heta öron, rödkantade ögon och väldigt varm i bakre delen av kroppen, så blev jag förstås orolig och tänkte att jag skulle försöka ta tempen på honom. Tilläggas kan att Tusse i dag verkar glad och pigg som vanligt (och bajsade riktiga korvar!) så det var förmodligen något nyintroducerat foder som han inte tålt. Fast jag har behandlat honom ett par dagar med Attapectin som jag blandat ut i våtfoder "för känsliga magar" samt apotekets Diarsanyl morgon och kväll.