Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 980 ggr
EmelieSofia
0

Halt katt - avvakta?

Jag upptäckte igår ikväll att min minsting inte stödde på bakbenet. Jag  kikade och såg lite blod precis bakom den stora trampdynan. Tvättade men såg inte själva såret, han vart riktigt förbannad när jag kikade där.

Idag ser jag inget blod men tassen är svullen och han är väldigt ovillig att använda den. Ändå tar han sig upp och  ner för trappen, vill gärna gå ut osv. Men han är trött och vill inte äta. Spinner och är helgo precis som vanligt.

Jag har ringt till jourvet. innan en gång när han var bra mycket sämre tilltygad än nu och då fick vi avvakta ett par dagar. Han blev bättre och behövde aldrig någon vård.

Är jag lite för beskyddande eller bör jag ringa in? Hade det varit en vardag hade jag inte tvekat en enda sekund i att åka in.

[SueHn]
0

Man avvaktar inte när en katt är så halt som din verkar vara och inte heller när tassen är svullen och varm för det tyder på en infektion.

Katter kan klättra nästan som vanligt även om de har mycket ont någonstans. En av mina katter hade gjort illa sig i ena bakfoten i höstas och stödde inte på foten men veterinären och jag bedömde att inget var brutet så inget gjordes åt henne. Hon lyckades smita ut och innan jag hann blinka hade hon klättrat flera meter upp i vedboden och satt i en takstol och såg glad ut.

EmelieSofia
0

Eftersom det på  helgen enbart är "akuta fall" så känner jag mig så osäker… De gånger jag har åkt akut in har det ju aldrig varit akut utan det är jag som är för mesig

EmelieSofia
0

Jag har iaf ring och hon trodde inte att det var någon större fara. Om vi ville, för våran skull, kunde vi få komma in. DÅ skulle hon tvätta såret och om han hade väldigt ont kanske skriva ut nå smärtlindrande.

Förmodligen kommer vi inte åka eftersom vi har lite smärtstillande hemma.

[SueHn]
0

Bra! Men du kan ju själv tvätta ibland där du tror att såret är så att det hålls öppet för då kan eventuellt var komma ut. I sådana här fall kan man ju inte bry sig om vad katten vill.

silversol35
0

Om han fortsätter att inte äta och verkar slö och hängig hade jag nog åkt in. Eller om det blir värre, mer svullet eller så. Ibland behövs ju antibiotika.

EmelieSofia
0

Han har fått en halv dos med metacam av mig så nu orkar han stödja benet. Han har även ätit två gånger.

Han är superledsen över att han inte får gå ut. Sitter vid dörren och skriker sådär hjärtskärande! Han föredrar att göra sina behov ute så jag tycker synd om honom.

silversol35
0

Ja, då låter det ju lugnt, om han äter. Visst är det synd om dem när de vill ut sådär, de förstår ju inte varför…