Hetsåt
I veckan fick vi hem en liten kattunge. Vår snart 9-månaders unghane kom över kattungens mat och hetsåt vad han kom över igår em/kväll. Lite senare under kvällen igår kräktes unghanen 3 gånger och fick diarré, vad jag antar är en reaktion på all mat+foder han inte var van vid (RC babycat). Vid 00 igår upphörde det. Imorse började jag ge småportioner av Applaws torrfoder & blötmat, med fortiflora strött över. Gav lite mellan 8-10, sen igen vid 14. Eftersom att det hade stannat upp sen 00 så fick han blötmat igen vid 17, nu en lite större portion (vilket jag antar var problemet nu). Vid 19 ikväll började diarrén igen och han har varit på lådan några gånger under kvällen, senast vid 22. Har precis i förebyggande syfte fått i honom 10 ml vatten i spruta med ca 1/2 påse fortiflora uppblandat i. Ingen mat sen 17 och kommer inte ge förrän imorgon igen. Hade ni börjat ge småportioner av Applaws (kanske uppblött i vatten?) eller av blötmaten? Eller hade ni åkt till veterinären och köpt snällt foder? (Kan tilläggas att han just nu far runt i lägenheten och leker med kattungen, har haft god aptit & inte ger sig allmänpåverkad. Det är en stor hane på 5,5 kg & där finns lite att ta av. Dagligen äter han 300 g Ica blötmat och knaprar i sig några Applaws som det finns fri tillgång på.) Ursäkta för novellen :p hoppas ni orkar läsa.
Putt
Ringde Agrias telefonveterinär som rekommenderade kokt vit fisk i små portioner vilket jag nu håller på att tina. Sprutar även in vatten i munnen på honom ibland så han får i sig vätska då han är lite dålig på att dricka. Har varit stopp sen igårkväll iallafall. Håller tummarna för att min prins blir bra snart!!
Kokt kycklingbröst ska vara bra för magen har jag hört.
Precis kokt vit fisk, kokt kyckling eller kokt mager köttfärs (nötkött). Och så spad till det så han får i sig extra vätska, annars kan han lätt bli uttorkad med mycket diarréer. Du kan ju testa och hälla lite spad i en skål och se om det går ner enklare? Smaksatt vatten brukar gå hem!
#3 & #4 Då känns det som jag är inne på rätt spår. Ger ca 1-2 msk kokt fisk med vatten över och fortiflora. Varannan timme? Spadet har jag tyvärr inte kvar:/
Torsken var visst inte lika kul längre nu. Så när matte kört torsk, vatten & fortiflora i mixern, stänkt på små, små droppar av såsen från blötmaten och låtit allt marinera SAMT matat honom med tesked, dåååå gick det bra. JÄTTE mycket vätska fick jag i honom.
#6 Vad bra!! Hoppas magen bättrar på sig nu då! Vad gör vi inte för våra älsklingar 😉
#7 eller hur ;) pigg & busig är han iallafall, liiiite pipig också för han ju är huuungrig! Snart dags för nästa mixning/marinering/matning… ;)
#6 Haha vilket tålamod! Men som #7 sa, vad gör man inte :P hoppas han blir sitt vanliga jag snabbt :)
Nu har han dock tröttnat lite på torsken, så ska köpa RC gastro Intestinal hos veterinären istället och ge små portioner av det istället.
#10 Det (RC gi) funkar jättebra. Min vän har givit det till hennes katter innan.
Det tråkiga är bara att veterinärerna har stängt häromkring så får truga med torsk och en del fortiflora på (det älskar han). Och han slurpar i sig en del vätska vilket är bra. Får köpa RC imorgonbitti.
Oj! Det finns vissa djuraffär som säljer också veterinär RC. Bor du i GBG?
Har du testat med kokt kyckling?
#13 nej helsingborg bor jag i. Trodde bara veterinärer sålde såna foder? #14 nej det har jag inte gjort än. Däremot tipsade min uppfödare om RC och även djursjukhuset rekommenderade det till mina föräldrar som haft mycket problem med sin hona, och problemen försvann.
Finns det något annat jag kan använda för att smaksätta fisken med, som ändå är snällt för magen?
#15 Jag fick nämligen tipset om att använda Hill's för magproblem och kan säga att det var som att slänga pengarna i sjön.
#17 då testar jag kokt kyckling också då. Bara att slänga i filén i kokande vatten?
#18 Exakt! Det kan ju hända att det fungerar för din misse, men det hjälpte inte på min. Fast jag tror han är väldigt känslig för spannmål och att det var det som gav honom problem med magen. Han blev t.o.m lös av att äta blötmat under tiden de gick på torrfoder. Men sedan jag tog bort torrfodret och all form av spannmål helt så går det utmärkt med blötmat i flera dagar utan att det blir några problem.
#19 javisst! Enzo har aldrig varit känslig så hade kanske kunnat fungera. Men har kokt kycklingen nu och ska testa när den svalnat.
Har varit stopp hela dagen, kissat har han. Så här var det igår med men då kom det igång sent på kvällen. Dock berodde det nog på att han fick för mycket blötmat på kvällen. Men, jag antar att stopp under dagen är bättre än inget och jag får se det som att vi är på rättt väg! Busig är han iallafall, lite pipig för att han är hungrig
Yes! Lite kokt kyckling var tydligen väldigt populär, så bra att tallriken slickas ren :D
Bra kattmat = lite avföring! Så länge han inte blir hård i magen så är det ingen fara. Mina katter käkar barf och går på toa max 1 gång/dygn! Och då är det oftast små pluttar.
Åh, skönt att kycklingen slank ner!
Ja väldigt!! Den lilla vilden Ralf ville också äta av storebrors mat, så honom fick vi hålla undan. Men när han väl smet dit var Enzo inte sen på att vakta dagens första smakliga måltid och hytte med tassen ,)
Så skönt, Enzo ha inte haft diarre sen fredagskväll. Inte heller bajsat sen dess men magen tömdes ju rejält så den behöver väl lite tid för återhämtning. Kör på kokt kyckling och pytte, pytte lite blötmat.
Skönt, hoppas det håller i sig nu då :)
#26 ja jag med :) Hungrig som tusan är han, går och jamar hela tiden. Kokt kyckling var verkligen en favorit dessutom, Ralf får inte komma nära Enzos skål. Börjar försiktigt ge kyckling + lite blötmat varannan h.
Haha känner igen det där. Jag lyckades inte hålla min ena borta så båda fick gå på skonkost. 😃
#29 Haha ja, fick uppehålla Ralf med små egna bitar av kokt fisk och kyckling. När Enzo såg att Ralf glufsade i sig av firren, dåååå passade det ;)
När bör magen komma igång igen? Kan det ta ett tag?
När var han på toa senast? När de äter "riktig" mat så blir det betydligt mindre bajs och de går väldigt sällan. Kanske 1 gång per dygn om ens det. Låter väldigt otroligt att han skulle bli hård i magen av kokt kyckling.
Han hade diarre, rejält mycket, i fredagskväll. Sista gången kanske 01 natten till lördag. Då hade han kräkts & haft diarre torsdagkväll. Sen kissat en del men inte bajsat. Idag har han ju även fått av blötmaten, inte mycket men lite. Bajsade alltså senast fredagskväll 01. Pigg, busar & mår bra för övrigt.
Ha lite koll på honom när han går på lådan för att se om han försöker bajsa och inte får ut nått. Han kanske bara inte är nödig! 😃 Annars brukar de ju inte äta om de är hårda i magen. Går han inte på dass idag så får man kanske hjälpa genom att ge lite psylliumfrön eller paraffinolja.
#33 Absolut, det gör jag. Igår åt han ju inte jättemycket då jag var försiktig med maten. Idag har jag ökat mängden lite. Han är hungrig och vill ha meer mat. Han kurar inte heller ihop sig och sitter still som om han hade ont. Lekte precis med båda kattern, han skuttade runder, hoppade och sprang. Men, lite orolig blir jag ju.
(Tacksam om någon orkar läsa!) När Enzo inte hade bajsat på 2 dygn blev matte lite nervös och gav Enzo lite blötmat i söndagskväll. Först med kyckling i två små portioner, och senare en lite större med bara blötmat. Tidigt måndagmorgon hade han lite diarre igen, inte alls som sist men ändå kladdigt. Var dock bara på lådan två gånger. Blev lite hängig men med lite vätskeersättning kom han sig. Gav i måndags små portioner kyckling, vätskeersättning & fortiflora. Idag samma sak, kyckling, kokt vit fisk, vättskeersättning & fortiflora. Magen har precis som förra gången stoppat upp sen tidig måndag morgon. Jag tolkar det som 1) maten är snäll & stoppande och 2) magen behöver lite tid att ställa om sig. Ikväll har han fått 2 lite större portioner med kyckling & fisk, vatten + fortiflora. Hungrig är han! Hur går vi nu vidare? Enzo äter i vanliga fall 300 g blötmat/dag. Ska vi imorgon istället ge ex 3-4 större mål kyckling & fisk? Ska vi börja blanda i lite (!) blötmat imorgon i varje mål eller vänta 1 dag till? Vill inte förstöra lilla magen så alla tips mottages VARMT!
#35 Ojdå, hade hoppats på att det blivit bättre nu :(. Vilken sorts blötmat är det han får? Hur mycket mat ger ni av kycklingen/fisken nu?
#36 tack för att du tar dig tid! Kan tilläggas att Enzo mår bra för övrigt, förutom att han är lite hungrig. Busar, myser, sover. Han får Ica portionspåsar, har aldrig varit något problem. Kyckling & fisk fick han igår + största delen idag ca 2 msk av varannan h. Vid 16 idag började vi öka mängden och har gett ungefär det dubbla vid 17 & 19. Jag tror egentligen problemet är att jag gav för mycket blötmat för snabbt i söndags, då dumma jag trodde han blivit förstoppad.
#37 Har du testat någon annan blötmatssort? Han kanske inte riktigt tål ICAs om magen nu är lite extra känslig? Ni kan nog testa att ge större portioner skonkost också. Men jag måste säga wow till att ge honom mat varannan timma! 😃 Det var beundransvärt, hade jag aldrig kommit ihåg eller kunnat.
#38 Ja, imorgon ger vi nog 3 större portioner så att han kan äta sig mätt. Hm annan blötmat? Den enda jag tänker på är Hills I/D isåfall. Kanske ska försiktigt försiktigt ge lite av den vanliga blötmaten i ett mål imorgon, fasa riktigt långsamt. Eller av Applaws?
#39 Tänkte mer på typ Mjau eller Bozita. Jag hade tagit blötmaten innan torrfodret då skonkosten och blötmaten är mest lika varandra.
#40 Men är dessa snällare? Ja okej. Tänkte inte så, kör då på blötmaten. Hittade detta på veterinären.nu : "De första dagarna ger man foder i småportioner (4-6 gånger eller mer) per dag för att tarmen ska få lite åt gången att arbeta med. Om diarren stannar av kan man sedan på ca en vecka successivt sänka antalet utfodringar till det normala. Sedan gör man en försiktig övergång till kattens vanliga foder genom att blanda i lite vanlig mat i dietmaten och dag för dag öka dosen vanligt foder/minska dietmaten tills man på 5-7 dagar gått över helt till den normala dieten." Det tar alltså längre tid än jag tänkt mig. Hmm
#41 Vet inte exakt vad ICAs portionspåsar innehåller men har för mig att de innehåller vegetabiliska biprodukter (vad detta nu är exakt vet jag inte). Mjau kalkon ska också vara bra för magen vid diarré, sen om det är bevisat att det har någon effekt det vet jag inte heller. Men många har tipsat om att ge just blötmat med kalkon i då det har en stoppande effekt.
#42 Tack för att du tar dig tid!! Kruxet med mjau är att han vägrat det, vi gav det förr. Men kanske att det skulle kunna gå bättre nu när han är hungrig? Kan ju alltid prova med en burk mjau kalkon. :) inte imorgon men iövermorgon om allt är ok, vilket jag verkligen hoppas :)
#43 Ajdå! Haha ja precis, kanske är ett jättebra tillfälle att fasa över honom på Mjau nu när han är så hungrig. 😂 Det kommer nog gå superfint så noga som du är.
#44 Ja man vet ju aldrig, ;) De större portionerna han fick igårkväll har gått fint! Så idag blir det 4 större perioder. Imorgon 2 eller 3, med lit blötmat blandat i.
Hur har det gått? :)
#46 Ringde jourveterinär ännu en gång för rådgivning om hur vi skulle gå vidare. Sa att han inte hade bajsat sen i måndags (när han hade diarré, jag ringde i onsdagskväll), att han verkade hungrig hela tiden, att han var busig men hade lite trötta ögon ibland. Hon rekommenderade att vi avvaktade ytterligare med blötmaten & att vi skulle öka portionerna med kyckling/fisk samt blanda i lite kokt ris. Jag har läst mycket om det här med kolhydrater för katter & ris eller ej, men nu tänkte vi att vi testar hennes råd iallafall. Och hon sa att vi inte skulle oroa oss för att han inte hade bajsat.. Så igår fick Enzo 3 stora portioner kyckling/fisk blandat med 2 tsk ris, vatten & fortiflora. Han verkade båda piggare och mättare. Och igår eftermiddag bajsade han en jättefin lagom hård korv! Hur är det med äggula? Är det snällt? Kraftigt? Tänkte blanda i det så han får lite fett också.
#47 Skönt att läsa att det går bättre. Jag har gått igenom liknande procedur (diarré->kokt fisk->inget bajs->kokt kyckling/ris->diarré->kokt fisk->inget bajs->fisk/ris/kyckling->lite normalt bajs->fisk/kyckling/lite blötmat) otaliga gånger då min Madonnas foderallergi var igång som mest.
Hennes mage stabiliserade sig också till slut men det gäller VERKLIGEN att skynda långsamt. Det värmer att läsa hur väl du tar hand om katterna, får själv minnen av när Madonnas mage var dålig och jag satt och matade henne nätterna i ända.
Man känner sig maktlös och har svårt att förstå hur negativt en kattmage kan reagera på minsta förändring ibland.
#48 Ja det är det jag tar med mig från detta, att skynda långsamt! Även att det är väldigt individuellt från katt till katt vad som fungerar och ej. Vätskan är ju a och o, så så länge han har fått i sig rejält & kissat rejält så känner jag mig hyfsat "lugn". Tänker mig en långsam infasning av ordinarie mat på minst en vecka. Jag är ändå "glad" att det var Enzo och inte Ralf då det ännu mer kritiskt med de små. Hade en kattunge förra året, Nelson, som dog i FIP vid 4,5 månads ålder. Han hade dirré i 2-3 veckor som vi ,såklart, aldrig fick bukt på. Därför blir jag extra känslig när magen krånglar. Men vad gör man inte för dom små?
#47 #49 Skönt att det ändå går åt rätt håll. Det där med äggula vet jag inte exakt om det är snällt för magen, men jag tror inte det skulle vara någon fara och just gulan innehåller mycket näring!