Blocket-annons
Jag måste bara fråga folk som är mer insatta än mig… Surfade runt lite på blocket och hittade en försäljare av maine coon/birma-blandrasungar och säljaren säger att de säljs enligt Sveraks regler. Innebär inte detta att de bl.a. ska ha stamtavla? Det utfärdas väl inga stamtavlor på blandraser?
Det innebär förmodligen att de säljs inte innan 12 veckors ålder vilket sen 1 maj 2008 är lag på. Stamtavlor är det endast renrasiga katter som är reggde i SVERAK som har.
Men är inte det lite ful marknadsföring? Eller får man skriva sådär? Jag själv hade tolkat det som att katterna har stamtavla när det står så.
Nej det får man skriva om man vill. Hade det däremot stått raskatt som det göra i många annonser som jag anmäler så hade det varit fel för en raskatt har stamtavla. Det är väl någon som inte känner till att det är lag på 12 -veckor för kattungar numera.
Okej. Tack för snabba svar! 🙂
Det är lite synd, för köpare tror nog ofta att det är mer seriöst än det är när det skrivs sådär. "Enligt Sveraks regler" är en term Blocket tyvärr använt sig av när de skrivit i sina annonsregler om att katter ej får säljas under 12 veckors ålder. Sen har folk apat efter det, och tror att enligt Sveraks regler = säljs vid 12 veckor. Men det är ju inte Sveraks egen regel utan numera en lag, och Sverak har bra mycket fler krav på kattungar som registreras hos dem. Håller med dig om att det blir falsk marknadsföring.
www.kattstatus.se - Allt du behöver veta om katter