Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3010 ggr
[trh]
2

Introducera kattunge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På söndag får vi kanske hem en liten birmakattunge (hane 3,5 månad) då uppfödaren vi valt hade fått återbud & vår Enzo har anpassat sig otroligt bra efter flytten för 1 vecka sen (han gick på nya lådan, åt och somnade inom 20 min efter hemkomst). Men iallafall.. Enzo är en 8 månaders ragdoll, ca 5,5 kilo katt, kastrerad. Han är nyfiken på allt & tar allt med ro; såväl nya miljöer som nya människor. Han är snäll & busig, & liiiite småtrög :) Något vi bör tänka på vid introduktionen om vi väljer den kattungen? Vi bor i en 2a med öppen planlösning. Tänkte ställa buren vid lådan (som kommer stå i andra änden av möbeln som jag visar nedan så katterna har varsin i varsin kortände, kan även ställa i badrummet om det behövs) och låta katterna sniffa lite innan jag öppnar och släpper ut kattungen. Kan tänka mig att det kan bli lite fräs & morr i början, Enzo måste ju visa att det är hans hem & hans saker ;)

OberonsMatte
3

Mina katter är visserligen vana vid nykomlingar och att leva i grupp, men oftast har det gått till så här:

Buren med kattungen ställs på golvet i hallen.

De vuxna katterna kommer fram och kollar och luktar lite. Kattungen kollar och luktar tillbaka och petar med tassen genom gallret. Lite morr eller fräs är normalt eftersom mötet är lite oväntat för katterna.

När man sett att katterna "vet om" varandra brukar jag öppna burdörren och låta kattungen komma ut i sin egen takt. (Då får inga stora katter blockera buröppningen eller sticka in huvudet i buren, men att sitta en meter ifrån är helt ok).

Är kattungen nyfiken och självsäker spatserar den ut ur buren och börjar undersöka miljön med den befintliga katten i släptåg eller på behörigt avstånd. Om de plötsligt råkar komma för nära varandra eller nosar på varandra kan morr och fräs förekomma som en liten markering, men det betyder bara att katterna är lite på helspänn och osäkra i situationen, vilket är helt naturligt.

Att katterna undviker eller är vaksamma på varandra, rör sig försiktigt och är nyfikna, men lite lättskrämda i varandras närhet är helt ok och ett naturligt beteende vid en nyintroduktion.

Om den befintliga katten istället blir svart i ögonen, jätteupprörd, går på och slår och skriker mot den lille och verkligen verkar inställd på att försvara sitt revir, ja, då får separera katterna och ställa in sig på en långsammare och mer försiktig introduktion (med kompostgaller i en dörröppning). En långsammare introduktion behövs också ifall kattungen är så osäker i situationen att den blir paralyserad eller jätterädd/arg i den andra kattens närvaro.

Sajtvärd Katter iFokus

[Mustangcab]
1

Själv tar jag in kattungen i mitt sovrum och låter honom vara där minst ett dygn och sen tar jag in mina katter en och en så att de får hälsa på honom. Hitintills så har detta fungerat.

annieolin
1

Vi satte "gamla" kissen i sovrummet och lät nya se sig om. Sen in i buren igen och låta den "gamla" hälsa genom gallret och efter det öppnar vi :) Funkade bra för oss :)

[Mustangcab]
1

Det beror på att jag bor 150 kvm i eget hus och att man kan gömma sig som kattunge så man inte hittar denne. Bl.a i tvättstugan men även på andra ställen. 5 st vuxna katter kan skrämma slag på en liten 1 kg katt.

[trh]
0

Tack för alla synpunkter! Vi tänkte som sagt låta katterna nosa lite genom buren först. Vad #3 beskriver låter ju inte så dumt, så att nya katten ifred kan kika runt i lugn och ro. Enzo är som jag skrev busig, men snäll och lat. Har aldrig sagt ifrån med bett eller vassa klor oavsett situation. Vad jag fått beskrivet av uppfödaren så är kattungen vi är intresserade av nyfiken & framåt, kontaktsökande och kelig. Jag hoppas att det kommer gå bra. Blir det dock som #2 beskriver så låter vi nog lilla kissen vara i sovrummet och sätter kompostgaller i dörröppningen på något sätt. Men lite fräs och morr kan det säkert bli. När går jag emellan? Vad jag förstår så är det ett naturligt beteende att den äldre katten visar att det är hans revir & att han bestämmer. Lite nervös är jag allt, vill bara att allt ska flyta på bra.

[trh]
1

En annan fundering som jag har : Vi har två transportburar varav en stor som vi har uppe i lägenheten med en filt som Enzo ofta sover i. Är det en bra ide att hämta ungen i den så att den får lite av Enzos lukt när den kommer hit? Skulle vi inte ta ungen på söndag så är ändå allt i tråden bra att ha med mig för framtiden :)

[sorbel]
1

Det finns kanske en möjlighet, jag vet inte, att kattungen kopplar lukten till buren och bilen som kommer vara läskig för honom. Man jag kan ha fel.

[trh]
0

#7 Ja det är klart, det har jag inte tänkt på. Vad tror ni andra? Och som jag skrev i #5; när det blir småbråk med fräs eller för hårdhänt, hur vet jag när jag bör gå emellan?

Maria
1

Jag har alltid låtit katterna sköta sig själva så långt det går.

De gånger jag gått emellan är när det börjat bli för hårdhänt eller när den "lille" börjat skrika.

Jag har aldrig varit med om att någon har gjort sig illa. Det låter oftast mer än det är.

Jag har försökt se till att den som är i underläge alltid har haft en möjlighet att komma undan vid möte. Att katten inte blir trängd, så att säga.

/Maria

[Skörbjugg]
1

Man brukar uppmanas till att ha kattungen i karantän ett tag innan man introducerar den till de andra katterna på grund av bakterier osv.

Prata med din uppfödare och hör efter vad denne säger. Vår senaste uppfödare sa minst 1 vecka, men helst 3. Eftersom vår stackare bodde i badrummet under karantänen höll vi honom där exakt en vecka och det verkar ha gått bra än så länge (han har bott ute ca en vecka idag). :)

[Mustangcab]
0

# 10 Det du säger är helt OK. I och med att det är en ny miljö och det är en kattunge. Man ska inte låta människokänslor komma i vägen och tycka synd om en kattunge för att den inte får gå som den vill till att börja med.

Bättre att låta kattungen bo in sig än att låta den bli ihjälskrämd.

Maria
1

Vår senaste katt vi fick hem i december så gjorde vi så att jag sov i gästrummet de första nätterna med honom. Han hade kattlåda mat och vatten därinne. Vi hade ett kompostgaller för dörren så vår gamling kunde komma och lukta och nosa. 

Natt 5 så brakade det till och den lille hade vält gallret och efter det så var "isen bruten"🙂

/Maria

[trh]
0

Tack så mycket för alla synpunkter :) ska självklart prata med uppfödaren också (som har 25 års erfarenhet) och höra efter hennes synpunkter. Vill självklart att det ska gå så smidigt som möjligt för både Enzo & den nya. :)

mitzerl
1

Jag kan ingenting om att föra ihop katter, men jag ville bara säga att det var en väldigt snygg och innovativ kattlåda du har! 🙂

Är det inte krångligt när man skall rengöra en sådan inbyggd låda, genom att du väl måste ta bort pälsen som ligger på, skjuta bort lådan från ytterkläderna och sedan öppna trälådan och ta upp kattlådan ur den? Blir det av att man rengör en sådan låda lika ofta som man annars gör när lådan står fri? 

Blev bara lite fundersam, för en sån låda skulle man ju annars vilja ha. Kattlåda som döljs i en möbel. Ber om ursäkt för detta lilla offtopic.

[trh]
1

#14 Inte det minsta krångligt :) pälsen sitter fast på locket, som är lätt att lyfta av och på. Sen böjer jag mig ner och rengör lådan som får stå kvar i trälådan, lyfter inte upp den ur trälådan. Rengör precis som vanligt dvs 2-3 ggr / dag ungefär. Mkt mindre sand sprids tack vare möbeln och vi slipper ha lådan framme, samtidigt som Enzo älskar sitt lilla krypin. :)

[trh]
1

Tjoho! :) nu är han tingad & flyttar hem till oss efter en ombesiktning nästa vecka. Uppfödaren sa att vi inte skulle göra någon "stor affär" av det hela utan låta katterna sköta det själva, det hade alltid fungerat bästa för henne under dessa 25 år så vi kör på hennes race. Kattungarna hade nu senaste veckan fått träffa alla de andra katterna och vår lille kille var hur cool som helst. Sa ifrån om någon var dum, brottades med de största hanarna och somnade spinnandes i mitt knä! :)

OberonsMatte
2

#16 Ja, att inte göra någon "stor affär" av saken innebär framför allt att man som ägare försöker vara så naturlig och avslappnad som möjligt. Verkar man ovanligt ängslig, försiktig och uppmärksam märker den befintliga katten det direkt och tolkar det som en bekräftelse på att situationen är oroande och konstig/farlig.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
1

#17 ja precis. Av hennes erfarenhet hade det alltid gått bäst av att bara släppa ut den nya katten och inte "bry" sig så mycket, precis som du skriver. Bete sig som att det är helt normalt och inget att hetsa upp dig över.

[Mustangcab]
1

# 18 Men ni måste tänka på hur ni bor. Katten kan försvinna någonstans. Bor man inte så stort så är det väl OK men bor man på 150 kvm och har en tvättstuga inne i huset så är det inte  OK. 

Först visar jag var toaletterna finns för den nya katten.

OberonsMatte
1

#19 Ja, absolut. Ytan får inte vara så stor och överväldigande att kattungen går vilse. Bor man på 150 kvm utan att begränsa ytan får kattungen även svårt att överblicka hur många "kattkompisar" som egentligen finns där, vilket också skapar otrygghet.

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
2

#19 & #20 Vi bor på 57 m2 med bra möjligheter för båda katterna att dra sig undan. Vi tänker nog låta katterna nosa lite, sen släppa ut kattungen och visa den toaletten. Låta katterna hälsa ifred och hålla ett vakande öga.

JontaK
1

#21 Låter som en bra plan.

När jag introducerat kattungar och hundvalp för vuxna katter har jag avdramatiserat situationen så mycket det bara går. Då det gäller katt-katt har jag ställt in transportburen med kattunge i, låtit den äldre katten nosa. Har det inte blivit för mycket fräs och rädsla har jag öppnat buren sen har de skött sig själva.

Att det blir lite fräsande, kamp om "reviret" och dylikt är nog svårt att komma ifrån.

[trh]
3

Nu har vi fått hem Ralf! Vi lär katterna sniffa lite i buren, sen släppte vi ut Ralf :) inget morr eller fräs, Enzo har till och med slickat Ralf lite i baken och putsat pälsen lite. Däremot vet inte Enzo riktigt vad gränsen går och är lite hårdhänt när de leker så en del pip har det blivit från Ralfs sida. Ralf har efter 2-3 timmar ätit & använt lådan. Han vill gärna mysa med Enzo och busa lite, bara det att Enzo tar lite hårt. Tror Enzo är lite väl upphetsad över sin lekkamrat.

silversol35
1

Roligt att det går bra! 😊 Kanske bilder när han bott in sig? 😃

OberonsMatte
0

#23 Grattis! Härligt att det går så bra och att Enzo redan verkar uppskatta sin nya kompis och att Ralf inte är rädd för honom!

Sajtvärd Katter iFokus

[trh]
2

Här ligger den lilla sötnosen och sover! Han ser mycket pluttig ut då hans mamma + extra mamma tvättat av honom pälsen ;) rund & go mage :) Enzo har alltid varit svåraktiverad hur vi än lekt/gjort.. Men nu, jäklar vad det är fart på honom. Helt flåsig har han varit (så då har fått ta time-out med någon av oss i badrummet), vilket i det långa loppet är bra för honom. Han är liiiite mer avhållsam nu än för några timmar sen. Kan ligga och iaktta när Ralf leker och leka med lite. Men går Ralf iväg på annat håll så har han gangstern efter sig som gärna hoppar på och leker för hårt. Tur Ralf kan gå undan (Enzo kommer inte in/under överallt) och att vi är hemma hela tiden ett tag framöver. Snart hoppas jag Enzo lär sig hur man leker med små bebisar!

[trh]
4

& här är Ralfs matstation tills vidare, så att han får äta ifred och så att inte Enzo sätter i sig babymat. Fult med praktiskt.

silversol35
0

#26 Naaaaaw! 😊

JontaK
1

#27 Otroligt kul att ni fått hem den lilla pälsbollen, hoppas få se massvis av bilder!

Påhittigt med "matlådan", för mig som drömt mardrömmar om när den kommande kattungen ska slåss med en 6.5 kilos bengal och en 17.5 kilos lapphund om maten samtidigt som den blir utstirrad av en arg birmadam var det betryggande med ett exempel på en smart lösning!

[trh]
0

#29 ja det känns super kul!! Han är sååååå kelig. Lite roligt; han har däckat i klätterställningen i sovrummet och Enzo har, efter att de busat snällt och han "tappat" bort Ralf, somnade under sängen efter att ha gjort kurrande kallande läten efter ralf. Enzo kommer hoppa upp och lägga sig på min huvudkudde snart i vanlig ordning. Ralf kanske inte kommer tycka om att sova i sängen. Så då har vi en mysa-på-natten-katt (Enzo) och en mysa-på-dagen-katt (Ralf) ;)

JontaK
0

#30 Om jag kan dessa katter rätt har du inom ett par veckor två katter som sover på kudden! 🙂