Täckt av olja
Jo nu är det så att vår katt kom hem idag helt dränkt i olja. Är inte så bra med oljor men typ nån maskinolja elr nåt. Och som ni säkert vet är inte oljor vattenlösliga och jag har ingen aning hur jag ska få bort den. Har lite smått panik då det är som mildast runt -10 grader här och hon är utekatt. Vill ju inte att hon ska frysa ihjäl. vi har duschat henne med schampo en gång och med diskmedel, eftersom det är fettlösande, en gång. Men hon är fortfarande helt flottig och det verkar inte hjälpa. Just nu har vi henne instängd i ett rum med mat, vatten och en kattlåda men hon vantrivs och vill hela tiden ut i kylan. Någon själ där ute som vet vad jag kan göra för att få bort oljan??
Mhv. Johanna & djuren
Det är bara att fortsätta skura henne med diskmedel tills det är borta, låt INTE henne slicka pälsen innan den är borta. Oljan kan vara giftig. I värsta fall får man ta till trimmern.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Eller ring veterinären och be om hjälp om ni känner att ni inte fixar det.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Du får nog köra på en till badning med diskmedel alt. klippa bort det du inte får bort. Lika löser lika så matolja kanske kan lösa upp fettet och är lättare att få bort med diskmedel.
Jo har varit orolig för det där med att olja är giftigt men lyckligtvis verkar det som om hon har tillräckligt med vett för att låta bli att slicka på den.
Matolja har ja inte tänkt på men får ta o testa med det också. Den här kissen har redan förbrukat 4 av sin 9 liv, otursförföljd elr nåt.
Mhv. Johanna & djuren
min katt kom hem en gång också med nån slags olja, men det var "bara" benen och tassarna som var oljiga och tvätta några omgångar med matolja, det gick fin fint (fast det tog ju en bra stund) :)
#4 Stackarn. 😕 Hoppas det löser sig nu då och du får bort oljan!
Nu har vi tvättat henne med matolja o sen direkt efteråt med diskmedel. Stackarn sa inget och gjorde inte något stort motstånd men skakade ganska mycket. Så för att inte göra henne för stressad bestämde vi oss för att låta henne vara i fred nu tills imorgon och ta nya tag då. Hon luktar betydligt bättre nu och den del av henne som ska vara vit är nu vit igen och inte sådär oljigt gul. Dock är hennes päls ganska flottig och stripig. Men det kan ju också ha att göra med matoljan vi hade i? Tror nog ändå att vi gör bäst i att ta ännu ett bad imorogn.
Det är ju bra att veta att det åtminstone gåår att få bort ^^' Tycker att hela huset stinker av ojla just nu och man undrar om man nån gång kommer få se den kissen med fluffig päls igen :/
Mhv. Johanna & djuren

Om ni inte får bort oljan så överväg rakning så att hon inte kan få i sig oljan när hon väl börjar tvätta sig. Och om hon absolut ska ut i kylan så ta ut henne i koppel en superkort stund så att hon får gå ut och känna på den hemska kylan när man är blöt eller naken så kanske hon är nöjd med att vara ute i nån minut bara.
Jag har inte läst igenom tråden men det är MYCKET viktigt att katten inte får i sig av oljan och definitivt inte spyr för risken är att den får kemisk lunginflammation. Ta katten till veterinären men se till att de inte får för sig att droga katten för då spyr den och det får inte ske. För varje gång som olja passerar luftstrupen ökar risken för kemisk lunginflammation.
Det är även skadligt att ha olja på huden så det går inte att vänta och se.
Ge gärna laktosfri vanlig vispgrädde eller lite saltfritt smör.
Läget är akut!
Kemisk lunginflammation är livshotande.
Jag har haft miljö- och arbetsmiljöansvar för ett taxiföretag med egen verkstad och därför tvingats lära mig vad man ska göra om någon får olja på sig eller i sig.
Jag hoppas att TS har läst detta för katten måste få hjälp att bli av med oljan.
Vår huskatt som är ute på bondgården trillade ner i gösselrännan en gång och det var många schamponeringar med yes innan det försvann.
Han och också lyckats trassla in sig i en flugfångar en gång men då fick jag ge upp ock klippa bort klistret eftersom det är gjort för att inte torka.
Jag är dock väldigt glad att det inte var någon av min Ragdolls som fastnade i flugfällan för då hade jag nog fått helraka dem.
Gödselrännan är inte farligt på samma sätt som mineraloljor inkl glykol.
#12 Gödselrännan kan innehålla höga halter av ammoniak, ett ämne som är frätande och direkt olämpligt att få i luftvägarna.
# 13 Men ammoniak är lättare att tvätta bort än olja.
#14 Gödsel är ganska så rejält kletigt och det var "farligheten" jag påpekade.
# 15 Jag sade inte att det var enkelt eller ofarligt men jag tror att de flesta rent intuitivt vill få bort gödsel men kanske inte inser hur farligt det är med mineralolja och risken med kemisk lunginflammation om oljan sväljs och då passerar luftstrupen.
Sammanlagt har vi nu duschat henne 5 gånger och badat henne 2. Det funkade inte särskilt bra. Sen gnuggade vi in potatismjöl i hela katten, eftersom det tar upp fett bra, 4 gånger. Efter potatismjölet såg vi tydliga resultat och allt ser bra ut. Vi misstänker dock att hon faktiskt fick en lätt förgiftning och vi har tagit kontakt med en veterinär som sade att hon också rekommenderade det där med potatismjöl. Hon sade också att vi skulle ge henne mjölk mot den misstänkta förgiftningen. Hon har druckit ganska mycket mjölk men har ingen riktig aptit på fast föda. Personligen tycker jag att läget ser rätt bra ut men frågar iallafall om någon har några invändningar?
Mhv. Johanna & djuren
Man ger inte katter mjölk men när det gäller misstanke om att någon fått i sig mineralolja så ska man ge något fett som för en katt kan vara laktosfri vispgrädde av animaliskt ursprung.
Du måste ha stenkoll på om katten får symptom på kemisk lunginflammation. Googla på denna lunginflammation som inte går att bota med antibiotika utan man behandlar symptomen. Spelar ingen större roll om det är barn eller djur.
Hittade en artikel om tändvätska men det spelar ingen roll vilken meneralolja det gäller: " Tändvätska är en petroleumprodukt och sväljer man den rinner den lätt fel och kommer ner i luftvägarna. Det är då den blir farlig. Ett barn som får i sig en sådan produkt brukar hosta väldigt intensivt och reagera med andningspåverkan och slöhet. I värsta fall kan barnet drabbas av syrebrist eller kemisk lunginflammation.
– När barnet får ner vätskan i lungorna retas slemhinnorna och det sätter igång inflammationen. En vanlig, bakteriell lunginflammation kan man behandla med antibiotika, men med en kemisk kan man bara behandla symptomen, till exemepl ge syrgas för att underlätta andningen, säger Karin Feychting.
Om barnet fått i sin tändvätska men inte hostar eller reagerar på annat sätt har vätskan antaligen gått ner i magsäcken. Då kan man ge barnet något fett, som lite grädde eller gräddglass. Det är inte lika farligt, men kan ge till exempel diarré. Hostar eller kräks barnet ska man åka till sjukhus."
Hade det varit min katt hade jag satt på tratt omgående och sedan lika omående åkt till veterinär.
Jag hoppas med dig att katten klarar sig.
#18 Tack för att du berättar det här. Hade ingen aning om att kemisk lunginflammation fanns. Ska hålla koll på henne och får hoppas att hon klarar sig undan det.
Mhv. Johanna & djuren
Jag skrev om det redan i # 9 och # 10
#20 jo läste dom och lade det på minnet men tror aldrig jag svarade specifikt på dom? så tänkte det var om jag tackade dig (:
Mhv. Johanna & djuren
Hur mår katten?
#22 hon har fått ont i magen, tror jag, annars verkar hon nog må bra.
Mhv. Johanna & djuren
Tänkte bara skriva hur det gick för kattkraken ^^ Hon blev ju förgiftad och åt inte på 6 dagar, drack enbart, men sen blev allt bättre och hon äter nu som normalt. Leker som förut och är nu både inne och ute. Hon fick dock en biverkning av förgiftningen och det är att hon nu löser hår… mycket hår… Min kudde som fungerar som hennes säng dagtid är inte särskilt inbjudande att sova på ^^' Men hennes fysiska och mentala hälsa är till synes helt återställd och som tur är fick hon ingen kemisk lunginflammation :)
så puss och tack för all hjälp jag fick <3
Mhv. Johanna & djuren
Så bra! Att hon tappar päls kan ju bero på att den och huden under fick så mycket olja på sig.