AKUT döende katt!
Min syster som bor i göteborg och jag i blekinge. Hennes mycket lilla kattunge har förmodligen drabbats av virus. Ett par dagar har den haft feber nu äter hon inte och dricker inte. Hon har tvingat i henne dricka i två dagar nu. Lyckades äta lite men spydde upp. Först nu har hon börjat snora och låter när hon andas. HOn var hos veterinär som gav henne en srputa och hon fick febernedsättande. Jag är chockad att dom inte gjorde mer. Dom sa att börjar hon dricka klarar hon sig. INGET MER efter det :( Veterinären gör inget. Hjälp!
De hade kunnat lägga in kattungen, men det är inte säkert att det gör någon större skillnad. Virus kan man inte göra så mycket åt utan katten måste läka ut det själv. Man behandlar understödjande med vätska, håller katten varm och behandlar sekundära infektioner om sådana uppstår.
Är hon inte nöjd med veterinären kan hon uppsöka en annan.
Det finns massor av olika veterinärer i Göteborg. Åk in igen och begär hjälp, om inte annat behöver den lilla få somna in på ett humant sätt.
Köp Kolloidalt silver på häslokost (finns på nätet också Bodystore t ex men då blir det ju leveranstid) och en doseringsspruta på apoteket och börja ge katten 1-2 ml kolloidalt silver 2-3 gånger i timmen eventuellt oftare. Kolloidalt silver (KS) dödar både virus och bakterier utan att skada det egna immunförsvaret och har inga biverkningar. Efter hand som katten piggnar till kan hon hälla KS i en skål och låta katten dricka så mycket den vill varje dag tills den är frisk. Katter brukar vara fenomenala på att veta vad de behöver för att bli friska och de flesta katter väljer spontant KS istället för rent vatten om man ställer fram två skålar med olika innehåll.
Jag ger själv både min katt och hund KS när de är sjuka och vet flera katter (och andra djur) som klarat livhanken tack vare KS. Lycka till med kisse och berätta hur det går!
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
Hur gammal är kattungen? Är den fortfarande tillsammans med sin mamma och sina syskon?
Det finns tyvärr ingen botande medicin mot kattsnuva eftersom det är ett virus. Det är kroppens immunförsvar som måste bekämpa det och allt man kan göra är att se till att katten får i sig vätska och näring och att den får lugn och ro.
Utvecklas bakteriella infektioner kan man bekämpa dessa med antibiotika, men själva viruset rår antibiotika inte på.
Sajtvärd Katter iFokus
säger som ovanstående, åk till en annan veterinär, ge inte upp med att hitta en bra veterinär, jag själv bor i göteborg och gillar göteborgs djurklinik som ligger i backa. Dom är suveräna!
Åk omedelbart till annan veterinär. Även kattungar måste kunna vätskas upp genom att man t ex lägger en vätskepuckel under nackskinnet??? Eller att kattungen läggs in med dropp. Antar att man också måste kunna stödmata den med pytteportioner a/d blötfoder som man rör ut i vatten (kan då ges försiktigt med doseringsspruta i munnen). Jag har tyvärr väldigt liten erfarenhet av kattungar, men skulle absolut åka in akut NU!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Man ska undvika kollodialt silver, då det kan utveckla antibiotikaresistens har jag lärt mig.
#7 Det stämmer inte, kolloidalt silver orsakar inte någon form av resistens och är inte heller skadligt för djur och natur som vissa påstår. Ett bra exempel på det är att det används i produkter avsedda för akvarium.
/Sjöis
Åk till Gustav elsing i lerum. Tror att det heter lerums djurklinik, och jag har bara hört gott om honom. Han är själv kattuppfödare.
En katt behöver få i sig 0,3-0,5 dl vätska per kilo kroppsvikt och dygn (mer vid kräkningar/diarré/feber). Det innebär att en katt på 4 kg behöver få i sig närmare 2 dl vätska per dygn genom blötmat/vatten o s v.
Vad väger kattungen? Hur mkt vätska har veterinären sagt att ni behöver få i den?
Det kan vara svårt att få i en sjuk katt de här mängderna, speciellt eftersom katten ofta inte kan ta emot så särskilt mkt vätska åt gången när man handmatar (d v s sprutmatar) den.
Därför är det ofta bäst att veterinären att hjälper till att vätska upp katten, sedan kan man få rådet att även fortsätta stödvätska katten hemma.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
När min kattunge blev dålig i kattsnuva och varken åt eller drack fick han läggas in direkt med dropp. Fungerar det inte att hon får i henne tillräckligt med vätska hemma, så SKA kattungen läggas in… Vill inte veterinären, så uppsök annan!
Vill bara säga att det gäller att vara försiktig när man "matar" en katt med vätska, speciellt om de är lite slöa. Det är väldigt lätt att det åker ner i lungorna i stället för i matsäcken och kan leda till lunginflammation.
#12 Därför viktigt att vinkla sprutspetsen in mot kattens kind och "droppa" ut vätska långsamt.
#4 Gissar att det rör sig om den 16 veckor (26 veckor, två olika uppgifter?) gamla kattunge som diskuteras i en annan tråd här på sajten? TS, stämmer det?
#3 och 8 Ta en titt på livsmedelsverket hemsida javascript:nicTemp(); Kolloidalt silver är en nanopartikel som reagerar lätt med kroppens celler. Kunskapen om risker är begränsad, vilket gör att jag personligen undviker det. Kolloidalt silver har en antibakteriell effekt och bakterier kan utveckla resistens mot det. Det är möjligt att just den typen av resistens även ger motståndskraft mot antibiotika som verkar på liknande sätt.
I kolloidalt silver är det jonerna som ger effekt. Det är även de fria jonerna som är giftigast för miljön.
EFSA har inte kunnat bevisa att kosttillskott med kolloidalt silver är säkert att äta. Att det får säljas som vattenreningsprodukt beror på att sådana produkter får säljas utan kontroll och godkännande.
Katter vet inte själva vad de mår bäst av. Finns många katter som gillar grädde trots fett och laktos. En överviktigt katt jag känner dyker ner i smörpaket så fort han får tillfälle. Tror inte att han har räknat ut att han behöver mer fett för att bli smal.
#14 Dina uppgifter stämmer inte och inte heller de på SLVs hemsida, det är desinformation av sämsta sorten, men det är inget jag tänker diskutera närmre här. Jag gav ett råd som jag vet har fungerat på många katter och som är helt ofarligt både för katten och miljön. Om TS väljer att prova det eller något annat lägger jag mig inte i.
/Sjöis
#15 Då var det ju det här med bevis och anekdoter som vi har diskuterat innan, tror inte vi kommer enas om något den här gången heller :) Håller med om att det är OT och skriver inget mer.
Hoppas ni hittat en annan veterinär som lägger in katten. Det är inte lätt att ha så sjuka djur hemma om man inte är erfaren. Kräv att kattungen ska läggas in.
#13 Ja, förmodligen rör det sig om samma kattunge och att den då är 26 eller möjligen 16 veckor gammal och vaccinerad.
Jag tror inte att kattungen är döende i det här läget, även om kattsnuvesymtom kan vara skrämmande om man aldrig har varit med om det tidigare.
Sajtvärd Katter iFokus
Om kolliodalt silver skulle ha någon bakterie- och virusdödande effekt över huvudtaget och dessutom utan biverkningar skulle hela problematiken med antibiotikarestistens och det faktum att det inte finns något medel att sätta in mot sjukdomar orsakade av virus vara löst och väl känt över hela världen.
Silver i olika föreningar har använts (och används fortfarande i viss omfattning) i sjukvården just pga. de antibakteriella egenskaperna. Man har haft det i ögondroppar och idag används silverlegeringar på tex. rör som ska opereras in i kroppen och silver just pga. de antibakteriella egenskaperna.
Anledningen till att man har minimerat bruket av silverföreningar är just för att man såg en ganska kraftig resistensutveckling hos bakterierna. Resistensgener hos bakterier tenderar att överföras hand i hand så den ena resistensen leder till den andra.
Därför har det de senaste åren reagerats kraftigt från både miljö- och sjukvårdshåll att silver används så oförsiktigt i både reningsprodukter, tvättmaskiner och kosttillskott. Sjukvården har tagit sitt ansvar och så riskerar det hela att falla med att andra inte sköter sig.
Det är dessutom direkt felaktigt att påstå att KS inte har några biverkningar. Hört talas om argyri? Silver kan lagras i kroppen så du behöver inte nödvändigtvis inta stora mängder, det kan räcka med små mängder över en längre tid. Detta kan, förutom att göra dig delvis eller helt blå, orsaka skador på linserna.
Även om silvret går rakt igenom kroppen hamnar det till slut ute i naturen där bakterier kan utveckla resistens.
#20 Tack för infon. Varje gång jag ska köpa ögonvatten till min katt försöker vederbörande få mig att köpa ett med "kolodialt silver" i och jag vägrar, då jag inte vill utsätta varken mitt hem el naturen för det.
# 20 Argyri är praktiskt taget omöjligt att få av vanligt kolloidalt silver. Du måste då dricka enorma mängder i flera år för att det ska uppstå.
Och hur vet du vilken dos som krävs för en liten kattunge? Det tror jag inte är utforskat öht. Man kan inte förutsätta att katter metaboliserar olika ämnen på samma sätt som människor och här handlar det dessutom om en kattunge på kanske 2 kg.
Silverdiskussionen kanske kan fortsätta i en egen tråd?
Varför inte fortsätta silverdiskussionen här http://katter.ifokus.se/discussions/52cc36918e0e743a6e001080-kolloidalt-silver
Kör på..
TS. Jag har inga tips att ge, men hoppas katten blir bra igen snart!
Kolloidalt silver är bara bluff. Enligt en rapport från SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering) från 2010 är inte ens användandet av silver i sårförband helt utrett: "Det vetenskapliga underlaget är otillräckligt för att avgöra om det finns någon skillnad mellan silverförband och förband utan silver när det gäller effekter på andel läkta sår, sårstorlek, smärta, livskvalitet, andel infektioner och antibiotika-förbrukning vid behandling av kroniska sår. Orsaken är att det finns för få studier av tillräcklig kvalitet." Att silver verkar antibakteriellt in vitro (i laboratoriemiljö) bekräftas i publikationen Relation of silver release and antimicrobial effect in-vitro of silver containing wound dressings av Carolin Jakobsen vid Linköpings universitet men om nyttan överväger riskerna vid behandling in vivo (i levande celler i sin naturliga miljö) är alltså inte känt. Jag diskuterar gärna vidare i en ny tråd om någon vill. :)
Källa SBU: http://www.sbu.se/upload/Publikationer/Content0/3/Silverforband_kroniska_sar_201002.pdf
EDIT: ser nu att en ny tråd finns! 👍
Hur har det gått för kattungen?
Putt
Vill också veta hur det har gått för kattungen
Tassar
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Jag undrar också hur det har gått, men tror att det var lite överdrivet att påstå att den vaccinerade kattungen var döende.
Sajtvärd Katter iFokus
#30 Beror väl lite på antalet vaccinationer kattungen fått, hur länge sedan det var kattungen vaccinerades, kattens immunförsvar/hälsa i stort och om man har lyckats vätska katten tillräckligt mm… Enligt min ex-granne som var veterinär har katter rätt små marginaler när de blir sjuka och uttorkade, och inte minst kattungar och äldre katter är känsliga… Finns all anledning att ha respekt för dessa tillstånd hos katt tycker jag och att ta djurägares oro på allvar.
hon har kattsnuva och va hos vet igen och dom tkr vi ska ge henne tid. hon är bara vaccinerad en gång. hon får mjölkersättning en gång i timmen och få stöd matas.
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Håller tummarna för er!!!
Jag med
Jag håller också tummarna!
Hur går det? 🌺
Hej! Jag är inte ofta inne här så ber om ursäkt :( Det tog 3 veckor innan febern försvann helt och hon började äta. Bäbiz som hon heter mår bra nu :) Och efter att varit ledsen över att vara ensamkatt så fick hon också en kompis nu <3 Tack för allt ert stöd. Min syster var jätte tacksam över era svar. Ni gav henne hopp och råd. Tusen tack <3 En riktig kämpe var hon <3
Åh, vad fint! Vad underbart att hon klarade sig! :D
🌺