Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2076 ggr
Bine93
1

Kastrering honkatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min hona blir 5 månader imorgon (Född 30 Augusti 2013) och det är snart dax att börja tänka på kastrering. 

Jag är dock lite (mycket..) nervös och undrar hur det fungerar? Lämnar man katten hos veterinären?

Hur fungerar det med sår och tratt? Har sett att vissa har body eller liknande med. 

Bör hon vara åtskild från min andra katt? Zigge är en kastrerad hane på ca 8 månader. Isåfall får hon vara i badrummet eftersom jag bor i en etta. Hon gillar dock inte att vara instängd utan brukar jama rätt bra. 

Andra tips och så är välkomna, vill gärna vara lite förberedd 🙂 

Är väldigt nervös, är väl lite hönsmamma… Men hon är ju min lilla bebis ❤️

Sploutt
0

har du hört talas om flanksnitt? det är jag helt inne på att köra på min honkatt. ingen tratt, väldigt litet sår och snabb läkning.

Bine93
0

#1 nope det har jag inte, men det låter ju bra 🙂

MonicaLagerquist
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Flanksnitt är underbart.

Ett pytte snitt.

Ser du det lilla rosa snittet på sidan av Stella. Bilden är tagen ett par minuter efter att vi kommit hem.

Stolt ägare till tre La permer

silversol35
1

Ja, man lämnar katten hos veterinären. Vill minnas att den ska vara fastande också, det brukar de vara när de ska sövas. Men det berättar vetten för dig! Min kise hade tratt och hatade det…. Ska någon av dem genomgå någon form av operation eller liknande igen så kommer jag överväga body, då kan de röra sig åtminstone. Hon såg så olycklig ut med den där tunga tratten, kunde inte gå i trappa och allt möjligt…. Men nödvändigt ont, för att hon ju inte ska komma åt såret. Höll henne inte åtskild från min andra katt. Men man får ju ha lite koll på att de inte leker för häftigt eller putsar varandra. Lika illa om den andra kommer åt såret ju. Det var ingen risk för häftiga lekar med tratt, dock…. 😊

Sploutt
0

#3 alltså att fler inte får reda på att det är ett alternativ, är beyond me :) ser jättefint ut!

gmyra
0

Är inte alla som har det som alternativ dock. Jag frågade om det när Filur skulle kastreras, men fick som svar att det gör de ej.

Ninja
0

Mina honkatter har inte haft varken tratt eller body efter kastrering. Frågade veterinären första gången men fick svaret att det är inte nödvändigt såvida katten inte tvättar för mycket eller drar i stygnen, då kunde jag komma tillbaka och hämta en tratt.. sedan har jag inte frågat mer eftersom det har gått bra. Hade väl dock känts tryggt att få med en tratt hem så man kan sätta på direkt när det behövs, i stället för att behöva hålla koll på katten och invänta öppettider och sen ge sig iväg och hämta.. ifall man skulle ha en pillig katt. Tror väl bara det är ett fåtal veterinärer som utför flanksnitt, eller har det spritt sig nu? Vore ju toppen isf. Var så sist jag läste om det åtminstone, inte många alls som gjorde det. Kanon om fler utbildat sig på det. :)

Bellbooh
0

Min hona kastrerades i bagarmossens djursjukhus och där lämnade jag henne ca kl 8 på morgonen och hämtade henne 4 på eftermiddagen ungefär. Tiden för inlämning av katten är mellan 8-9 eller 10 och man kan hämta fr o m kl 4 på eftermiddag ungefär. Jag var ju också orolig för min katt om hur det skulle gå eftersom hon har en hjärtsjukdom som ökar risken under operationen något mera.

Tratt fick hon ha på sig den första veckan och ingen katt gillar att ha tratt på sig, därför tog jag av hennes tratt lite då och då när jag hade tid att bevaka henne så att hon kunde dricka och äta bättre. Gick det mer än 5min utan tratt började hon tvätta sig och där får man vara väldig uppmärksam och sätta på tratten så fort hon börjar närma sig snittet, och min hona försökte slicka sitt sår varje gång hon fick tillfälle att tvätta sig så jag rekommenderar starkt att du har tratt på henne de första fem dagarna åtminstone. Katter har inga problem med att gå på toan med tratt på så det behöver du nog inte oroa dig för, utan du får nog fokusera mest på att hon ska få många tillfällen att äta och dricka. 

Jag har ju också två katter och min kastrat som är lite större än henne var nog inte så busig mot min hona efter operationen. Kommer inte ihåg så mycket från den perioden men jag vet iaf att jag hade min hona sovandes hos mig de första två-tre nätterna i mitt rum med dörren stängd och en kattoa, mat och vatten i rummet. För säkerhetsskull.

[Skörbjugg]
1

Något som kan vara bra att tänka på är att om man tar hem sin katt efter operationen kan hon vara ganska groggy efter sövningen. Därför kan det vara bra att stänga in katten i t.ex. badrummet och göra i ordning en liten uppiggningshörna…

Jag visste inte detta innan och då vinglade min stackars hona runt i lägenheten och spydde galla på flera stora mattor. Jag var jätteorolig, såklart och DÅ googlade jag och såg att det inte var ovanligt. Veterinären sa bara att "hon kan vara lite omtöcknad", nämnde inget om att det är vanligt att de kräks.

Min andra katt var dessutom misstänksam mot henne när hon kom hem, så det första han gjorde var att välta omkull henne (alltså, han puffade till henne och hon kunde inte hålla balansen :/). Så jag tror det är skönast för både dig och katt om hon får piggna till i ett mindre, avskilt utrymme. :)

Bine93
0

Okej då vet jag lite :) Ska absolut fråga efter flanksnitt när jag bokar tid och så. Vore skönt om hon kunde slippa tratt för det känner jag på mig att hon absolut inte skulle gilla. Å andra sidan tror jag inte hon skulle kunna låta bli att pilla på såret heller men man vet ju aldrig. 

Hoppas de gör det på antingen Evidensia malmö eller Öresunds veterinärklinik. Brukar vanligtvis gå till Öresund, hon är vaccinerad där och så. Men Evidensia har kastrationskampanj till den 21/2. Så får se vart det blir… Tror ni det är något problem att kastrera på annat ställe än man brukar gå till? 

Gillar Öresund bättre nämligen, de har bättre priser och mycket trevlig personal. Och ligger lite närmare. Men har inte sett att de har någon kampanj tyvärr. 

Hon kan ju få vila och vakna upp i badrummet. Men att ha henne där när hon kommit till verkligheten kommer inte gå för hon kommer skrika fruktansvärt.

Sploutt
1

Jag tycker att du ska ringa till dom båda och fråga om dom har möjlighet att operera med flanksnitt. Så kan du ju utgå från det sen :)

silversol35
0

Ja, och passa på att fråga båda om priser, för även om den ena inte har kampanj är det ju inte säkert att det är mycket dyrare.

Bine93
0

#11 ja det ska jag göra :) Öresund har 950 för kastrering på hona med öronmärkning. Evidensia har normalt runt 1100 med öronmärkning. På kampanj har de 550 kr för kastrering. Mailade men fick inget svar på vad det kostade med öronmärkning.