Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 762 ggr
em.nord
0

Ha två katter

Hej!

Jag har en kille på 4 månader som ska kastreras längre fram. Tänkte skaffa en kattunge till och undrar om ni som haft flera katter kan ge er erfarenhet.

Vilket brukar vara bäst, två kastrerade hanar eller en steriliserad hona och en kastrerad hane?

Tack tack så länge =)

Mvh Emma, Låt inte rädslan att förlora hindra dig ifrån att spela!

medarbetare på Jack Russell Terrier ifokus

emmans blogg

Fridaaaa
3

Jag har en kastrerad hane och en kastrerad hona. Han bodde innan med sin bror som tyvärr försvann. Gick bra vilket som.

Bättre med kastrering än sterilisering.
Tror att mycket hänger på personkemi 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Rafflan
2

Jag har 2 kastrerade hanar och 1 kastrerad hona ihop, och det funkar fin fint så du kan nog välja själv vad du vill ha :)

Maria
2

Vi har haft kastrerade hanar.

Vi skaffade Moritz (11 år) och när han var 8 månader så kom Lorentz. Det var de allra bästa vännerna tills Lorentz dog i våras men nu har vi adopterat en ungkatt. En kastrerad hane och det har gått jättebra. Han kom hem i december.

Jag tror också det fungerar med vilket som.

/Maria

em.nord
0

Trodde kastrering och sterilisering var samma O:)

Var det jag trodde. Så bra =) Jag har alltid föredragit hanar faktiskt vet inte varför…

Då tar jag den ungen som känns bäst helt enkelt och har rätt kemi med och inte gå på könet =) Pysen ska få en kompis! :)

emmans blogg

Fridaaaa
1

#4 Kastrering = ta bort livmoder mm, och då kulorna på hankatt
Sterilisering = man "stryper", tror det är äggledarna på honkatt och sädesledarna på hankatt men inte säker, = riskerar fortfarande att få livmodercancer/livmoderinflammation bland annat, så görs sällan idag 🙂

Härligt!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
2

#4 Var bara beredd på att det kan ta ett tag innan de accepterar varandra. Det kan bli en hel del fräs och morr i början😉

/Maria

em.nord
1

#5 ah så pass =) bra att veta! 

#6 klart, Pysen lär väl undra vem fasen som kommer här och är ;) =)

emmans blogg

[Mustangcab]
0

Både hon och hankatter kastreras för att ta bort könsdriften och  man tar bort könskörtlarna på både honor och hanar samt även livmodern på honkatter.