Applaws
Hej!
Jag lagt så många timmar på att hitta det bästa torrfodret på marknaden. Tidigare har jag matat mina Britter med Specific FXD - vilket har fungerat fantastiskt bra men finns det något bättre? Jag trodde jag hittat det, Applaws. Men när jag nu köpt hem en påse och ändå inte kunde sluta googla på fodret fick jag såklart nya orosfrågor kring just Applaws. Att katter har blivit heltokiga i magen av fodret, blod i kräk och avföring och att en katt mist sitt liv. Vad är det här?! Tänker jag då. Innehåller fodret mycotoxin och melamine? Är kycklingen från Thailand? Är fodret hälsofarligt för katten?
Är Orijen bättre? Eller James Wellbeloved? eller Taste of the wild? Jag blir tokig… Snälla, kan ni hjälpa mig och göra mig klokare? Jag vet om att BARF rekommenderas av många och att blötmat är långt mycket bättre för katten än torrfoder men om jag ändå vill ha ett torrfoder upp till, vilket ska jag välja?
Här kommer diskussionerna kring fodret som jag läst senast, den nedre har några år på nacken.
http://www.petforums.co.uk/cat-health-nutrition/90314-warning-re-applaws-dry-food.html
Jag ger applaws (torrmat) och inga mina 7 katter har reagerat negativt på fodret
Jag ger Applaws. Katten har inte reagerat negativt snarare tvärtom! Viktigt att byta foder sakta :)
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Vet inte ens om jag vågar gå in på länkarna, precis som du har jag lagt ganska mycket tid på att leta torrfoder och håller just på att fasa över till Applaws. Innan har jag Eukanuba som enligt mig och min katt är riktigt awesome, men så hemskt dyrt, och eftersom Applaws verkar likvärdigt så tänkte jag pröva. Efter att ha läst mycket om folks olika erfarenheter av foder för att hitta rätt så tänker jag dock så här; det finns nog inget perfekt foder för alla katter, vilket foder du än väljer kommer du nog kunna hitta någon med dåliga erfarenheter av det.
Så min tanke är att försöka skaffa sig lite grundläggande förståelse för kattens behov, och försiktigt pröva sig fram bland de foder som ändå verkar uppfylla de viktigaste behoven för att hitta vad som funkar bäst för er.
Man vill ju bara sin katts bästa, och kattmatsdjungeln är skrämmande helt ärligt.
Medarbetare på Fantasy. Försöker även underhålla på pipiga bloggen.
Jag tycker att Porta 21 är jätte bra.
Jag ger nu mina porta 21 med
Jag förstår dig! Satt själv i samma sits för ett par månader sedan… :)
Efter all research jag gjorde kom jag tillslut fram till att Porta 21 verkade vara ett torrfoder som passade mina önskemål. Men efter att läst på allt för många ställen om katter som började kräkas och diverse av just Porta 21 var jag tillbaka på ruta 1 igen, typ… Men då hittade jag Applaws och beslutade mig för att prova, och det fungerar jättebra för båda mina katter! Men som vissa redan vart inne på så är det väl individuellt från individ till individ.
Kan tillägga att jag körde en relativt långsam övergång från royal canin (som jag hade innan).
Lycka till!!
Ger med Applaws torrfoder, katterna har aldrig reagerat på det, tvärtom, gammelkattan fick till exempel bättre päls och blev piggare när vi började med det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.