Maskar i torrfoder??
Jag har börjat med torrfodret Applaws. Vilket jag är mycket nöjd med! Men där jag beställde fodret fanns endast 2 olika storlekar på säckar. Ca 0, 5 kg och en på 7, 5 kg som jag köpte. Jag har en katt, som dessutom äter en del mjukmat och hade en lång övergångs period till fodret. Vilket såklart innebär att säcken kommer stå öppnad lite väl länge. Plockar ut något kilo i taget så den stora säcken slipper bli öppnad hela tiden. Jag har bara hört att säcken efter några månader kan tappa vitaminer men det är ju inte direkt "farligt" Dock har jag hört om torrfoder där det bildas MASKAR! Men aldrig sett hur lång tid det faktiskt tog.. Så är det någon som vet när det börjar bli risk för att mask bildas? Synd också att allt torrfoder görs i små dyra förpackningar eller jättestora till bra pris….
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
Klart att det kan bli mask i torrfodret, precis som i människoföda. Vi hade en infestation en gång i våra mjöl, allt fick slängas.
Till katterna har vi alltid köpt stora säckar, de äter olika mat så säckarna står öppna länge. På nio år har jag aldrig sett någon form av ohyra i kattmaten.
Ska man få mask behövs vuxna insekter som lägger ägg. Ett allmänt tips för att motverka detta är att förvara maten väl försluten, tror inte maskangrepp är särskilt vanliga om man hanterar fodret bra.
Det beror på hur fodret förvaras, hur varmt det är, hur bra försluten den är och så vidare. Jag hade varit mer orolig för att fettet i fodret härsknar :)
Att det skulle vara mask/ägg i säcken när du köper den är nog nte möjligt men om du är rädd för att det ska komma mask/ägg i den efter att du öppnat den kan du dels flytta över innehållet i mindre förpackningar som är lufttäta och som maskar inte kan gnaga hål på och sedan ha maten i frysen. Men prova på en liten mängd först så att du ser att produkten inte blir förstörd av att frysas in. Infrysning gör att att fettet i maten inte härsknar så fort.
Har "maskfobi" så är väll lite väl nojjig ;) Men skönt att höra att det inte är vanligt! Dom gånger jag har hört det så har maten blivit "bortglömd" kanske stått vidöppen ett år? Vad vet jag :) Men tack för alla tips!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus
#4 Då ska jag skrämma dig lite. 🙂
Har du otur och en fluga hittar in i en helt nyöppnad påse kan det lika gärna bli mask där. Se till att ha god hygien kring kattmaten och glöm helst inte en öppen påse i en varm garderob.
Vi råkade ut för larver i en precis nyöppnad hundmatsäck. Larverna var altså där när säcken var försluten. Men det är första och enda gången vi råkat ut för det och vi har haft hund i typ 17 år.
Har du möjlighet att frysa in foder så gör det.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin