Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 803 ggr
Peppe
2014-01-27 09:12
1

Tjockiskatter

Har 2 kastrerade hankatter, 3 och 4 år gamla. NU har dom helt plötsligt blivit tjocka helt enkelt, aldrig varit innan. Dom har tvärt om alltid varit smala och fina. Nu har båda fått sådan där fettpåse som hänger på magen 😕

Dom blir väldigt lata över vintern. Långhårskatten är innekatt på vinterhalvåret och sover 23,9 av 24 timmar om dygnet, den andra har också mer eller mindre flyttat in och gått i ide.

Dom äter porta 21 och mjau 

Ska vi köra upp dom ur sin dvala eller? Är det bara att vänta på våren och hoppas att dom går av sig övervikten när dom kommer ut?

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scorpio97
2014-01-27 09:15
2

Minska på maten eller lek mer med katterna (:

//Jessie

Sarah-S
2014-01-27 09:18
4

Ta bort torrfodret och ge enbart Mjau burk eller tetra, samt beräkna vilken dagsgiva de behöver när deras aktivitetsnivå är så låg

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Peppe
2014-01-27 09:29
3

Minskar jag maten så går dom bärsärkagång i köksskåpen… då ryker brödlimpor och allt möjligt 😉 får se vad vi kan göra. dom är inte så lekfulla utan ganska sävliga

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Scorpio97
2014-01-27 09:31
1

Ger du torrfodret i någon aktiveringsleksak? (: Då får dom lite hjärngympa, och det tar längre tid för dom att äta.

Mindre men fler mål kan också hjälpa, för att katterna inte ska gå bärsärkagång.

//Jessie

Torparmor
2014-01-27 09:39
2

Det är naturligt att katter äter upp sig inför vintern, särskilt katter som är mycket ute. Det är ett arv från den "vilda" tiden. Våra katter har alltid blivit normal smala igen till våren.

Just i år har jag märkt att vinterätarbeteendet varat mycket längre. Tror det beror på att vintern dröjt så länge. De har inte riktigt känt att vintern kommit

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

jnielsen
2014-01-27 09:45
1

Jag har själv ett monster till katt vad det gäller mat här hemma, men jag upplver faktiskt att det lugnat sig sedan jag tog bort torrfodret och gick över till enbart blötfoder, eftersom han akn äta mer blötfoder än torrfoder. Han har lugnat sig trots att han bantas och därför inte får så mycket

Nerdysiamese
2014-01-27 10:51
6

Om det "hänger" på magen, är du säker på att det inte bara är tigermage då? Det går nämligen *inte* att banta bort och är ganska vanligt framförallt bland kastrerade hankatter.

Medarbetare på Datorspel I Fokus