Vuxen, när?
När räknas katten egentligen som vuxen? Fysiskt sett. Enligt foderförpackningar är de vuxna som 1-åringar. Medan vissa raser inte betraktas som vuxna förns 4 år? Jag undrar ur foderperspektiv. Min 10 månaders innkatt äter blötmat morgon & kväll och har fri tillgång till torrfoder däremellan. Han är lite extra rund men alls inte fet. Men hade han varit vuxen skulle vi börjat jobba på vikten lite mer. Vill att han ska ha fri tillgång så länge han växer. Han är bondkatt av mindre, nättare typ. Vilken är "vuxenålder"?
Mvh Ellenfyrkant
Kommer nog räkna min katt som vuxen efter att han är 1 år.
Extra kilon på en katt är alltid svåra att få bort oavsett om katten är 1 år eller 10 år. Det bästa är att aldrig dra på sig/katten extra kilon. Fast det kan förstås vara lättare sagt än gjort och speciellt för en person som har ett bmi runt 20.

#2 Förstår inte riktigt din koppling till människors BMI men jag har haft fri tillgång på foder till min katt eftersom han växer, i huvudsak äter han blötmat. Att han sedan ätit fler kalorier än han förbrännt tycker jag man tar tag i efter kattungestadiet passerat. Inga fler svar?
Mvh Ellenfyrkant
Jag har läst att de flesta bondkatter är inte färdigt vuxit tills 2 år. De är "tonåring" och "ungvuxna" upp till 2 år, i andra ord. Det kan jag tro eftersom de försätter att bygga upp med muskler och sånt efter 1 år. Men jag kommer inte mata de som kattungar efter 1 år ändå. De växer inte så mycket mer efter de har blivit 1 år och risken finns att de blir tjocka också eftersom de är ju kastrerad också nu.
Runt 1-1.5 år är en vanlig tid då många katter kan räknas som relativt fullvuxna fysiskt.
Sen kan ju dock muskelmassa och teckningar förändras betydligt senare. Min bengal är tydligt grövre och mer utfärgad nu som sexåring än när han var 2 år. Jag och sambon blir ganska snart med sibirisk katt, dessa blir inte vuxna förrän efter några år.
Mentalt är väldigt svårt att säga, vissa hankatter verkar fastna i tonåren medan vissa honor plötsligt blir brådmogna. Jag tror det är rasbundet och könsbundet men också mycket individuellt, som så mycket annat med våra kära djur.
Men vuxenfoder brukar gälla från 10-14 månader och börjar katten bli lite tung tycker jag att du ska göra något åt det direkt. Övervikt är inte bra, oavsett ålder.

Vilken torrfodersort äter katten? Det är avgörande för mitt kommande svar :)