Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4077 ggr
Yolo91
0

Sturdibag?:)

Hejsan, har helt fastnat för sturdibag men hittar nästan ingentig om dem.

Finns det någon som använder Sturdibag? Vad tycker ni och vilken storlek har ni? :)

boox
2

Hej,

Nu var det ett tag sen du skrev det här inlägget, men svarar ändå (bara för att jag är så nöjd med min Sturdi :)

Jag köpte en Sturdibag innan jul för att jag skulle flyga m mina två katter. Strl L är den största tillåtna att ta med i kabin och jag valde den Large-väskan som hade en skiljevägg, av den anledning att jag har två katter. Denna skiljevägg går dock att ta bort och mina katter tycker mycket bättre om att åka utan väggen, de kan då dels se varandra (såklart) men även ligga raklånga bredvid varandra (inga problem med bredden). När skiljeväggen var uppe fick de kura ihop sig alldeles för mycket.

Innan jag hade "sturdin" använde jag "vanliga" hårda plastburar i vilka de åkte separat. De klagade konstant i dessa, men i sturdiväskan, där de dessutom får åka tillsammans, ligger de och myser, tvättar varandra och sover och har inget behov av att skrika och klaga. Så tror mina katter är nöjda med investeringen, jag är garanterat det! :)

Har du två katter som är bra kompisar skulle jag säga att det är onödigt att köpa den med skiljevägg (den är lite dyrare). Att också tänka på är att om du tänkt flyga med katten/katterna någon gång är strl L, som sagt, den största tillåtna väskan att ha med i kabinen.

Jag brukar ha väskan ståendes i sovrummet, öppen, och katterna brukar krypa in i den när det är dags för en tupplur. De är med andra ord rätt bra "kompis" med väskan, och tycker aldrig det är jobbigt att gå in i den. En annan sak som är bra med den är yttertyget på båda sidorna samt ovanpå väskan som går att fälla ner (och fästas m hjälp av kardborre). På så vis kan katten få utsikt samt att man som ägare kan ha kontakt med katten.

Jag köpte min på zooplus.se

Den med skiljevägg:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/transportvaskor_katt/sturdi_transportvaskor/249886

Den utan skiljevägg:
http://www.zooplus.se/shop/katt/kattburar_transport/transportvaskor_katt/sturdi_transportvaskor/335111

boox
0

Kan tillägga att för långa turer är väskan kanske i minsta laget, åtminstone för två katter. Men då finns ju andra alternativ… :)

Caifig
0

Jag är supersugen på en Sturdibag XL för mina katter. Så j*vla tungt med en vanlig plastbur och eftersom de ofta följer med hem till mina föräldrar vill jag kunna ha händerna fria att bära annat.

#1 Hur stora är dina katter? Funderar på om det skulle bli alldeles för litet med en väska.

boox
0

Mina katter ligger på ca 3 respektive 5 kg. Hade det inte vart för att jag ville ha en väska som var tillåten att ha med i kabinen hade jag tagit en XL ist för L. Som sagt, båda katterna ryms utan problem i min väska, och de verkar inte tycka illa om den. Men desto rymligare desto bättre såklart, speciellt vid längre resor.

Caifig
0

#4 Åh skönt! Då blir det nog till att önska sig en i födelsedagspresent!😃

Nevina
3

#1 De 2 väskorna i storlek L som du länkade till har inte ens tillåtna mått för en katt. Den i storlek XL är tillåten för en katt, men inte för två katter.

Jag skulle definitivt inte rekommendera någon att stoppa in två katter i en sådan liten väska.

Kopierat från Jordbruksverket:

"Minsta mått

En bur för transport av katt ska vara anpassad till djurets storlek och ha ett minsta golvutrymme på 0,15 kvadratmeter per djur. Dessutom ska varje katt ha minst följande utrymme:

längd = 0,5 meter,

bredd = 0,3 meter,

höjd = 0,35 meter."

Den som vill kan läsa mer här 🙂 Länk: https://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

Caifig
0

#6 Jo, jag vet. Jag har två burar men de trivs inte att vara åtskilda och när de åker i bilen så får de sitta i en större plastbur. Det är bara extremt tungt att bära på två kissar i plastburar samt att det är omöjligt att ta med sig något annat samtidigt. Dessutom så kommer det blir att jag skaffar en sturdibag till om det visar sig att de tycker om den. De trivs faktiskt också bättre i den mindre buren än i den större för bilen. 🙂

boox
3

Om du läste mitt inlägg så skrev jag att den är i minsta laget. Men jag var i en sits då jag var tvungen att få med mig mina katter över jul då min kattvakt fick förhinder. Jag skulle flyga (en timme) och strl L var största tillåtna väska att ta med i kabin. DÄRFÖR blev det så.

Vidare var jag kanske otydlig i det, men jag har två separata större burar till dem där de annars åker. Men nu när jag märkt hur bra de tycker om att åka tillsammans, jämfört med att åka separat, har jag tänkt kolla efter en stor bur med generösa mått de kan åka gemensamt i.

Sturdiväskan är bra, ja (enligt mig). Men som jag även skrev, måtten är att uppmärksamma när man funderar på väskan.

Ibland har nog livet tagit oväntade vändningar även för dig, där du vart tvungen att ta till lösningar som i stunden ej vart optimala.  Så blev det för mig över jul. Mina katter mår trots detta jättebra. Hoppas även du gör det!

Ta hand om er.

Nevina
1

#8 Jag förstår fullständigt att man kan hamna i en sådan sits, det kritiserar jag dig absolut inte för. Det var den bästa lösningen då helt enkelt och jag tror inte att katterna hade det minsta ont av det.

Men i och med att du talade om att du hade två katter i väskan och att du rekommenderade väskan så ville jag bara inte att folk skulle tro att det var en bra väska att köpa om man vill få plats med 2 katter i den. 🙂

boox
0

Det har du rätt i, var kanske lite luddig. Jag rekommenderar väskan, men ska man ha två katter bör man ha en större, ja :)