erfarenheter tack!
Har även skrivit frågan på ett annat forum men slänger in den här också och hoppas på svar :-)
Någon som har erfarenhet av att skaffa katt när man har en 1½ åring? Både positiva och negativa :)
Har en tös på 1 år och 2 månader, samt en som är 2,5 år. Vi har dock bara haft katten ca 1 vecka. Den yngsta får vi ibland hålla en väldans koll på. Hon är ju lite yngre än din, men hon har idag för första gången "klappat fint". Annars så har det varit så att hon varit då glad i katten och inte kunnat kontrollera sig. Grabbat tag i pälsen osv. Men man får hålla stenkoll. Det jobbigaste för oss är att hon vill äta upp kattens mat, haha. Är det en kattunge ni skall skaffa? Vi valde att ta över en 3 årig pensionerad avelshona av rasen Ragdoll. Hon är uppvuxen med barn och är otroligt snäll. Hon biter aldrig och river inte i fall den yngsta tar i för hårt. Tryggt gör oss, men såklart måste vi istället hålla stenkoll. Har ännu inte sett det positiva mellan dem, utan mer mellan katten och min tjej på 2,5 år. Men det kommer nog :-)
Ursäkta mitt inlägg är lite ihop tryckt. Skrev från mobil ;-)
Det kan nog gå bra om du väljer en vuxen katt som går undan när barnet kommer för nära och dessutom fixar några hyllor i varje rum dit katten kan ta sig men är utom räckhåll för barnet.
Tänk på att katten måste få ordentligt med uppmärksamhet och tid annars kan den bli avundsjuk på barnet.
Kattunge är inte att tänka på.
Varför inte vänta tills barnet är fyra, fem år?
#1 vi tänkte ta från ett katthem en vuxen katt samt en kattunge, så att dom har varandra och så att den lille får en förebild haha ;-) hon klappar fint iallafall, och när vi hälsat på andra djur och hon har blivit lite för ivrig och hårdhänt så har jag sagt till henne och då har hon lugnat ner sig igen :-) har även mejlat till dom på katthemmet och frågat ifall dom har några som skulle passa och vad dom tycker. Tycker dom att det är dumt så kommer jag troligtvis att lyssna på det och vänta tills hon blir större :)
#3 Ja men det förstår jag absolut! Klart vi kan vänta, men har velat ha en katt väldigt länge nu, och tycker de skulle vara kul för våran dotter att få växa upp med en katt/katter.
Men är det inte roligare för dottern att det kommer in en katt i familjen när hon bättre förstår vad en katt är. För en 1,5-åring blir det ju mest nej, akta, släpp …, dvs knappast något nöje.
Tänk också på katten som inte kommer att bli tillfrågad om det är ok med småbarn.
#5 och vad får dig att tro att en 1½åring inte skulle veta vad en katt är? Tror hon skulle uppskatta en katt minst lika mycket som jag skulle göra.
"Tänk också på katten som inte kommer att bli tillfrågad om det är ok med småbarn." så då menar du att om man redan har en katt och sen väljer att skaffa barn, då är det ju samma sak. Skulle du då också säga att man ska avstå från barn för att man har katt?
# 6 Nu läser du det som jag skrivit på samma sätt som det sägs att fan läser bibeln.
Det händer att det inte fungerar när det kommer en bebis i familjen som redan har katt.
#7 nej, men jag förstår inte vad du menar med att min dotter inte skulle förstå vad en katt är? En 1½åring är inte dum om det nu är det du tror :S
och ja, men vem frågade katten om det var okej att skaffa barn?
Vi har haft katt sedan sonen föddes och det har aldrig varit några som helst problem (är uppfödare med) visst är barn nyfikna och vill klappa och ta på katten men man får vara tydlig med att man ska vara snäll med katterna. Nu är vår som 3 år och han vet mycket väl hur msn är med katterna, hur man bär dom och älskar stt hjälpa till att rengöra lådorna och ge dom mat. Det är BRA för barn och djur stt få växa upp med varandra. En 1,5 åring tycker det är minst lika kul med en katt som en 10 åring! Så TS se inte ditt barn som ett hinder!
Och nej 1,5 åringar är inte dumma de är mycket förstående och klokare än vad man tror!!
#9 tack för svaret! Precis, klart man lär barnet hur man hanterar katten, sen lär dom sig ju inte över en dag men det kommer ju med tiden! Jag har lärt henne sen hon var jätteliten att man klappar fint, och det har hon för det mesta gjort också :) ska åka på torsdag till ett katthem och kika, och se om någon tycker om oss haha ;)
Att lära ett ungt barn ha respekt för djur är otroligt nyttigt tror jag. Likaså att lära en kattunge ha respekt för ett litet barn.
Jag hade unga katter när mina syskonbarn var i åldern du pratar om, det var inga som helst problem. Självklart får man hålla koll på umgänget till en början men jag antar att de flesta inte i övrigt låter sina 1.5-åringar vandra iväg obevakade.
De flesta barn lär sig fort respektera kattens vanor och en kattunge är enormt anpassningspar och lär sig oftast tolerera att ett barn ibland "gör fel" (kanske av misstag blir lite hårdhänt eller liknande) utan att de ger igen.
Ja det tycker jag absolut ni ska göra och att ta med dottern är bra med för då ser ni hur katterna reagerar på barnet och förhoppningsvis hitta en katt som passar er :) med tydliga direktiv lär sig barn fort hur man ska vara med djur och det verkar inte många förstå. Som sagt med gott samvete ska ni skaffa en kisse TS :) lycka till!
Sen har ju vår son varit hårdhänt någon gång men då har han fått smakat på katternas klor och tänder vilket gjort att han lärt sig att det gör ont om man är dum