Kastrering
Hej, min 7 månader gamla katt hane ska kastreras imorgon kl 11. Hur gör de och vad måste vi göra efter han kastrereas?
Kommer han t.ex få tratt?
Kommer han sövas? Isf. hur länge brukar de sova?
Måste man bada han m.m?
Och vad är det för skillnad på maten? Just nu äter den ICA basics mat. Räcker det med att sänka matens mänds?
//Lilla jag - Tack i förhand
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
De söver, snittet tar någon minut bara, sedan får katten en spruta för att vakna till. Fråga när du senast få ge mat dagen innan bara. Jag fick inte ge förrän 12 timmar innan operation. Efteråt får du räkna med att han kommer kissa ner sig efter operation, detta då de kan bli groggy. Inget bad behövs, de ser till att raka och göra det sterilt runt arbetsytan under operation. Edit: angående groggy menade jag att de inte har 100% koll så olycka kan ske att de råkar kissa fel. Min gjorde det och man såg att han inte fattade vad som hände, fick rengära ytan ordentligt och han har alltid varit rumsren efter.
ID-märk, ta chip! Vissa veterinärer gör detta gratis eller ger rabatt. Dz
#1 hur lång tid tar det innan den vaknar, och menar du blötmat och torrfoder eller bara blötmat? För han äter bara torrfoder då han har 2 nävar av det varje dag
simskakan.blogg.se
En blogg om TS4
Gäller nog båda, minns inte anledningen men ge inget mer idag. Jag fick vänta med att ge mat en stund, min kisse fick bara blötfoder efter operationen, dock flera timmar senare så han inte skulle sätta i halsen. Annars ger jag bara torrfoder jag med. Min katt vaknade till efter några sekunder, personen innan låg en 15 minuter innan han piggnade till (de kastrerade sin hankatt med.) De bör ha obegränsad tillgång till mat då de har kort tarm vill de kunna äta flera gånger om dagen. 2 nävar låter lite litet enligt mitt tycke, då de ska ha så de kan växa till sig och bli stora. Fick portionera för min gamla katt, men han åt och kräkter, åt och kräktes så det var enda lösningen.

När jag kastrerade min hane så fick jag inga speciella råd angående mat, han fick inte heller en tratt och de hade inte rakat honom. Dock då jag skulle hämta honom så låg han fortfarande och sov, så fick vänta 20 minuter. Han var lite lätt groggy efter ingreppet men han repade sig mycket snabbt och det läkte jättefint.
#5. Hur ska de veta vart de snittar om de inte rakat där nere på katten?
Står lite om kastrering och mat före operation m.m. http://www.evidensia.se/djurkliniken-eskilstuna/ditt-djur/kastreringsterilisering
Först söver de katten. Han kommer garanterat att spy innan han somnar. Jag har alltid varit med katten och pysslat om den till den somnat. När det gäller hankatter har jag också varit med under operationen. De klipper rent med en klippmaskin så nästan all päls är borta. Ta med dig några tjocka handdukar att ha i buren för katten kissar sannolikt på sig minst en gång.
När jag kommit hem med drogade katter brukar jag ha dem i badrummet tills de går stadigt. De får ligga på ett par rejäla handdukar.

#6 alla veterinärer rakar inte före de lägger snittet för kastration på hankatt. Hur hon viisste var hon skulle lägga snittet, det vet ju inte jag. Jag vet bara att han inte var rakad.
De rakade inte någon av mina pojkar och ingen av dem har kissat på sig..
Här får vi de sovande kissarna med oss hem.
Jag har också tagit hem mina sovandes så att de får vakna hemma i lugn och ro.
Ingen tratt någon gång och jag har bara kollat lite extra i början så att de inte slickat sig på stället men det har funkat utan problem.
/Maria
Min yngsta blev sederad och lokalbedövad. Hon ryckte bort håret för det skulle vara bättre än att raka. Allt tog kanske 15min och jag var med hela tiden. Han fick ingen tratt, fick vara på toan tills han vaknat ordentligt. Har inget minne av att han kissade ner sig.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#3 Anledningen till att man ska vara fastande dvs egentligen varken äta eller dricka annat än klara drycker (vatten) är risken för aspiration (innehållet i magen kommer upp i lungorna).
Mina herrar var rätt pigga redan när jag hämtade dem och vettis hade varken rakat eller gav tratt. Det fungerade super men sa att om de slickar mycket på såret så bör de få en tratt. De slickade sig inte mer än vanligt så jag lät det vara och två dagar efter OP så hade såren redan läkt superfint. Hade inte problem med att de kissade på sig, däremot var den ena superspeedad medan den andra ville vila.
Däremot så vägrade mina äta i 1-2 dagar efteråt så jag fick åka in igen och det visade sig att de hade gaser i magen, som tydligen ska vara jätteovanligt efter OP, men att det kan hända då tarmarna tillfälligt slutar röra på sig under narkosen. Vilken tur jag hade då att BÅDA katterna fick sådana ovanliga gaser! Men man kände sig lite dum för senare på kvällen åt dem som galningar….