Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 2316 ggr
theraphosa
0

Vikt kattunge?

Hej! Tänkte kolla lite vad era katter väger/vägde när de var 6månader? Min hane är 6 månader nu och är en blandning, 50% birma, 25%siames och 25% bondkatt och väger nu 3,8kg (ej fet, har midja). Jag hoppas att han blir en stor katt så därför vill jag jämföra lite om han ligger lite i överkant eller ej :)

OberonsMatte
1

Det är en bra vikt, men det beror ju lite på vad man jämför med. Birmor och siameser är inte kända för att vara särskilt storväxta och hos huskatter är variationen väldigt stor. Här är en genomsnittlig tillväxtkurva du kan jämföra med:

http://www.hillspet.se/pdf/en-gb/KittenGrowthChart.pdf

Sajtvärd Katter iFokus

[sorbel]
0

#1 Oj, min hona är 3,2 på 6 månader. Enligt kurvan är hon lika stor som en hane borde vara- hennes bror är lika stor. Hon är inte tjock alls heller.

Jag har kanske en ovanligt stor hona, då?

OberonsMatte
0

#2 Viktkurvan gäller som du ser för katter som har en relativt blygsam slutvikt. Av mina fyra katter (och tre raser) är det bara birman som slutvikten enligt den här viktkurvan stämmer in på.

Sajtvärd Katter iFokus

[sorbel]
0

#3 Ursäkta men vad menar du med blygsam slutvikt? :)

OberonsMatte
0

#4 Jag menar jämfört med storväxta raser. Mina norska skogkatthane och min ragdollhane väger nu i vuxen ålder runt 6 kilo, skogishonan runt 5 kilo, och det är normalvikten för dessa raser och alltså inte något extremt stort. Oberons bror väger t.ex över 9 kilo, vilket är stort även för en ragdoll.

Mina birmor har dock stämt in bra på den här viktkurvan. Hanen väger knappt 4 kilo och min senaste birmahona vägde lite över 3 kilo i vuxen ålder.

Sajtvärd Katter iFokus

theraphosa
0

1# tack för länken! :) ja precis, mamma-katt va hel birma och hon är normalstor, men broschan till henne var stor så hoppas på att dom generna kom med till min lilla fis. Haha

[sorbel]
0

Jaha. Mina är huskatter- eller vanliga bondkatter. Vi får se hur mycket slutvikten stämmer! Spännande. :)

De är 3 på body score.

Caifig
0

Mina två birmahanar vägde mellan 3,5-4 kg vid 6 månaders ålder. De går inte upp lika mycket nu men är 9 månader och väger mellan 4-4,5 kg. Ska bli spännande att se vad deras slutvikt blir!

theraphosa
0

#8 då är våra ganska lika! Spännande att se vart de slutar =)

[nettaahs]
0

Min huskatt vägde ca 3kg vid 7mån. En liten kille :-)

[trh]
0

Min ragdoll vägde ca 5,5kg vid 7 månader.