Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3150 ggr
[sorbel]
0

Kastrering- hona

Hej, min honkatt ska kastreras imorgon och jag undrar om jag behöver hålla henne separerad från sin bror för att undvika lek. Borde hon stanna i sovrummet för att inte klättra på saker?

Behöver jag en vanlig låda "or basically a basic litter tray" so she doesn't associate the regular litterbox with pain? 

Eller kommer hon vara helt okej efter kastrering och behöver inte vara själv?

Är det okej att plocka upp henne för att ta henne till kattlådan om jag annars hålla henne i en lugn bur på den första dagen?

catcult
1

När hon kommer hem behöver hon lugn och ro, om hankatten är snäll och inte vill busa med henne behöver du inte separera dem. Håll koll på henne hela dagen och se till att hon inte hoppar upp på möbler eftersom en katt som varit sövd är precis som en berusad människa som inte inser sina begränsningar.

Jag brukar inte lyfta dem till lådan, de brukar gå på toa (vingligt) tids nog och jag tycker att det är viktigt att de vilar så mycket de kan när de kommer hem. Ibland händer det att de kissar på sig i sömnen och då är det bra om de får ligga på några handdukar.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[Mustangcab]
2

Du kan lägga henne i ett separat rum till dess hon vaknat riktigt. Hon kommer att ha en tratt över huvudet och gå emot saker och ting och luktar annorlunda än vad hon gjorde innan så hankatten kan reagera på detta.

Har jag sövt en katt så sätter jag den inne i badrummet med toalådan  och vatten och när de vaknar till så får de lite mat.

Rafflan
0

Det farliga med hanen är att dem kan leka och att han kan tvätta honans sår. En body kan vara bra att ha på honan, så slipper man tratten och hanen kan inte tvätta på honans sår.

Dem brukar inte ha problem att gå på lådan, har dem body finns risken att dem kissar lite på bodyn, min hona hade inge problem att kissa på lådan med bodyn :)

[sorbel]
0

Okej tack så mycket för tipsen! :)

Jag ska ta henne till veterinären snart.

grandma
3

Jag satte på en body på båda mina honor vilket skyddade såret samt att de höll sig lite mer lugna de första dygnen. Luftade emellanåt när jag var närvarande hela tiden. 

Eftersom en opererade katt ofta beter sig annorlunda, fortfarande påverkad av narkosen och luktar annorlunda så bör man separera katterna tills allt är normalt igen,  drygt ett halvt dygn  tog det här hos mig.

"   Att alltid vara en liten smula barn, det är att vara verkligt vuxen. "

// Nalle Puh// 

Rafflan
1

#5 ja jag lätt min hona sova ensam över natten och sen släppte jag ihop dem igen på morgonen :)

[sorbel]
2

Så nu har hon varit hemma i 3 timmar. Hon har the cone på sig men jag behövde köpa en halsband för att den skulle stanna på. Hon fick vara ensam i 30 minuter men de ropade på varandra så vi lät pojken i rummet (men hon var i en stor hund transportbur). De får inte vara tillsammans ensamma eftersom han försökte putsa hennes sår efter han tvättade hennes ansiktet (så söt). Hon har druckit och ätit lite, lite, och har kissat i lådan. Nu ligger hon bredvid mina fötter. Hon är ganska wobbly.

[sorbel]
1

Hon sov bra igår kväll. Hon fick lite middag och drack ganska mycket. I morse kräktes hon men det var bara typ vatten och jag hörde att hennes mage morrade, så jag gav henne frukost som hon åt upp och det har gått 2-3 timmar nu och hon har fått putsa, dricka, och sova under tiden. Brodern kommer in ibland för att kolla på systern men när han försöker leka tar jag honom ut igen. 

Hon har kissat 2-3 gånger sedan hon har varit hem men ingen bajs än. 

Såret verkar fint men lite svullet. Hon måste ha kragen på eftersom hon börjar slicka såret efter 5-10 minuter. Jag tar av den varje timme eller två för att låta henne putsa, dricka ordentligt, och använda toan och lämnar den av om hon lämnar såret i fred. Så snart hon slickar sätter jag kragen på henne igen.

[SueHn]
1

Jag tycker att du tar hand om din katta på ett mycket bra sätt. Det är mycket bra att du tar av kragen en stund varje timme. Inte många kattägare som gör sig det besväret.

Området runt såret är ofta svullet ett tag.

[sorbel]
2

Tack så mycket. 

De sa att ge medicin i eftermiddagen så det ska jag göra. Hon har gått runt utan kragen i 30 minuter utan att slicka sitt sår och hon verkar må pigg och gosig. Jag kommer ändå sätta på kragen om jag är inte i rummet. 

Jag är glad att jag bestämde ha det gjort på fredag för att ha 3 lediga dagar att ha koll på henne.

grandma
1

#10 Så gjorde jag också vid kastreringarna. Planerade så jag hade flera lediga dagar. Allt verkar ju gå som det ska. Bajset kommer så småningom. Den har ju inte ätit på nästan ett dygn så det tar en stund innan det ramlar ut något därifrån.😃

// Nalle Puh// 

[sorbel]
1

#11 Hon bajsade tidigare och det verkade helt normalt. Så allting går fint! Hon fick sin medicin i blötmaten (hon dricker mycket men jag vill att hon får i sig mycket vatten).

[sorbel]
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Aw, stackarn.

grandma
1

En sån söt liten plutt. ❤️

// Nalle Puh// 

Eftermiddag
1

#3 och #5 Var får man tag på en body? Försöker googla men hittar mest bilder på bodies med kattmotiv till bebisar :P

grandma
0

Jag köpte min på veterinärkliniken. Den minsta var lite stor på längden men då la jag den lite dubbelt på mitten och sydde upp den för hand. Det var kanonbra. Man kan ju också sy själv av bomullsstretch. Jag hade på min förra katt en hemsydd som jag sydde in ett litet hundhalsband i så det var något som höll den kvar. Dock var den jag köpte hos veterinären jättebra och den kan jag använda igen. Tvättade den några gånger under tiden då min lilla tjej som är väldigt vild av sig fick ha den på i en vecka. Min vuxna katt ville dessutom tvätta henne hela tiden så det var extra lämpligt med body.Bodyn kostade 230 kr och det var den värd.

// Nalle Puh// 

[SueHn]
0

Man kan ta en tröjärm och klippa ut hål för benen och svansen och sedan klippa små hål i kanten som ska vara runt halsen, trä ett mjukt band genom hålen och knyta lagom hårt. Inte så fint men billigt.

[sorbel]
0

Nu är det dag 8 efter kastreringen och det ser fint ut. Jag har tagit bort kragen nu och kommer inte sätta på det igen tror jag. Men hon får inte klättra eller springa runt som en galning än. Jag ska vänta några dagar till-- kanske till Torsdag eller Fredag beroende hur magen ser ut. Men jag vill ge alla tre lagar chansen att läka upp riktigt bra eftersom hon är verkligen busig. 

Hon slickar den lite men inte hela tiden. Jag kommer kanske sätta på kragen när jag är borta från lägenheten och när vi sover ca 2 dagar till.