Foder till katt med Urinsten.
Vad ska man egentligen utfodra en katt med urinstenar? Enligt veterinären ska katten enbart äta deras urinstenstorrfoder och inget annat. Jag har fått för mig att katter med urinsten ska få i sig mycket, mycket vatten så att kisset inte blir så koncentrerat så att det inte hinner bildas urinstenar men hur är det egentligen?
Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian
Vilken typ av urinsten har din katt?
Studier har visat att blötfoder (oavsett sort) har lika bra förebyggande funktion som veterinärmedicinskt foder just för att det ger en större urinmängd och frekventare urinering vilket förhindrar att urinen blir koncentrerad och stannar länge i blåsan så att sedimentet klumpar sig till urinsten
Däremot kan man behöva ha ett veterinärmedicinskt foder som löser upp struvitstenar ett par veckor för att sedan sätta katten på blötmat
Har man kalciumoxalatsten kan man behöva operera bort urinstenen och sen sätta katten på blötmat
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
När min katt fick urinstopp orsakat av urinsten första gången köpte vi RC Urinary torrfoder, två veckor senare fick han stopp igen, då köpte vi RC Urinary blötfoder och körde det ca 2månader. Idag äter han bara mjau blötmat och har inte haft problem sedan det andra urinstoppet som han fick i april :) Så av egna erfarenheter rekommenderar jag RC Urinary blötmat till en början för att sedan övergå till vanlig blötmat (eftersom RC blötmat är svindyrt). Men har ju inget garanti för att det funkar på din katt.
Det är inte min katt det handlar om och veterinären sa inte vilken sorts urinsten katten hadde till ägaren. Undrar bara över fodret då veterinären sagt att Hills torrfoder mot urinsten är det ända katten ska ha men för mig är vattenrik kost och att hen köper en vattenfontän så katten dricker mer en mer logisk lösning.
#3 Helt rätt.
Men om det är struvitsten så skulle jag rekommendera att man kör på ett upplösande foder under ett par veckor för att lösa upp existerande stenar. Om det är Hill's veterinären rekommenderat så borde det heta s/d (upplösande) men det är onödigt att köpa Hill's c/d (förebyggande) för då fungerar blötmat lika bra
Under förutsättning att ni tar bort hans vanliga torfoder
#3 Vattenfontän är jättebra, har det till mina katter och det är det ända de dricker ur :)
Katten äter i dagsläget enbart Hills c/d torrfoder. Ägaren till katten har fått våran gamla vattenautomat, hoppas den uppskattas!
#6 Som jag skrev, det fodret kan bytas ut mot blötmat istället
Oki. Då var jag helt på rätt spår gällande fodret. Det ska jag säga till ägaren.
Med hopp om att jag kan "låna" en lite äldre tråd istället för att göra en ny på samma ämne…
Vi har också en katt med struvitsten, som vi också har blivit rekommenderade att mata med enbart Kunglig Kanin… err, Royal Canin Urinary. Det jag inte blir riktigt klok på (det kanske är för sent och jag kanske är för trött) är om han dels får äta annat, eller om han dels kan få bara blötmat (och ingen torris)? Tar vi bort torrisen blir det ramaskri hos de andra katterna (de har svultit tidigare och gillar att ha en skål att gå och knapra ur om dagarna).
Men vad gäller torris, funkar Hills lika bra? Kan ju vara värt att kolla upp prismässigt - vi har fem katter, så Kaninens sex-kilossäckar räcker liksom inte så länge… 🤔
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
En veterinär får inte sälja något som har medicinsk verkan men vissa produkter måste veterinären ändå ha tillstånd att sälja på samma sätt som att bensinmackar måste ha tillstånd att sälja magnecyl. Alla de så kallade dietfodren är blot och bart foder enligt läkemedelsverket.
Torrmat till en katt med problem i urinvägarna är att be om mer problem. En av mina katter hade uvi för ett år sedan och jag måste få i henne mycket vätska. Jag kokade då buljong på lite vitfisk och rätt mycket vatten och lyckades på så sätt få i henne bortåt 1 dl per dag. Jag mätte och förde vätskelista.
Många av oss har väl ett förflutet med torrmat till katterna men sedan gått över till blötmat och kanske senare barf. Med lite envishet går det att ändra vad en katt äter men det kan ta tid.
Jag rekommenderar starkt att lyssna på din veterinär när de rekommenderar speciella kost. Självklart kan man välja att mata med blötmat av den speciella kosten men om det är för dyr går det bra med 50/50 torr och blötmat.
De rekommenderar fodret eftersom det finns bevis att de hjälper med problemet.
De speciella kosten har utvecklats för ett skäl och man borde inte avfärda veterinären direkt. Veterinär är ju utbildad för att ta hand om djur när de är sjuka och vet vad man ska.
Och ja, Hill's speciella kosten funkar som Royal Canin's. De utvecklades att ta hand samma problem (urinary health). Du kan fråga din veterinär men jag känner flera som bytte mellan Hills SO och Royal Canin CD pga katterna som tyckte inte om en men tyckte om den andra, eller en är billigare, eller så.
Lycka till!
De speciella dietfodren har utvecklats för att RC och HIlls ska tjäna pengar och inget annat. Hade de någon medicinsk effekt skulle de få säljas bara på apotek.
#12 Nej det är inte sant alls.
Vad är det som inte är sant?
#14 De speciella dietfodren utvecklades inte bara för att tjäna pengar. Veterinär tjäna inte mycket pengar på fodret alls. Tror du verkligen att veterinären skulle sälja speciella dietfodren om det visade sig att inte funka? Det finns forskning som visar att dietfodren hjälper djuren som har t. ex här urinary hälsoproblem. Jag tycker att det skulle vara bäst att mata ett djur som har urinary problem med just blötmaten sorten av Hill's eller Royal Canin, eller vad veterinären rekommenderar. De säljer just fodren eftersom det finns forskning som visar att det funkar. Det finns inte det på andra fodret, men kanske det kommer göras i framtiden.
Jag tycker att det är oansvarig att rekommendera till folk att ignorera sin veterinär som har mer kunskap på hälsan av djuren.
Visst, jag förstår att BARF och rå är roligt och bra för djur men när det kommer till hälsoproblem borde veterinären vara den som bestämmer hur man tar hand om djuren.
Dessutom frågade hon inte om hon kan Barfa eller ge rå. Hon frågade om hon kunde byta till Hill's som är lite billigare och om hon behöver mata bara blötmat. Hon behöver inte mata bara blötmat även om det rekommenderas, och det är helt okej att byta till Hill's efter hon har pratat med sin veterinär, och det går helt okej med 50/50 blöt- och torrmat.
Edit; många svensk fel
#15 Det är inte veterinärerna som tjänar på fodret utan tillverkarna. Veterinärer har bara 2 veckors utbildning kring foder. Vilket gör att dem litar fullt ut på tillverkarna. Och det är från dessa dem får information om angående fodret dem säljer. Forskning? Var har du sett det och vem är det som gjort själva studien? Du kommer se att det är Hill´s eller Royal själva. Om du söker på nätet så kommer du att finna fler fall där katter blivit helt bra efter att dem uteslutande äter blötmat som inte finns hos veterinärer.
Läs gärna på om kattens näringslära här så kanske du förstår vad många här inne vill komma fram till. http://www.catinfo.org/docs/SwedishTranslation2-10.pdf
Ta bara en katt med diabetes. Dem ska undvika kolhydrater men likväl så innehåller veterinärfoder runt 14-18 % av det. Är det enligt dig bra?
Det är ingen som rekommenderar att ignorera vad en veterinär säger rakt av. Men det finns uppgifter som säger att det går lika bra med att ge alternativt foder vid urinproblematik. Att ge en katt torrfoder som lider av kristaller är hur galet som helst. Ska man då lyssna på en veterinär som säger att man ska ge torrfoder då? När vätska är det en katt bäst behöver? Om veterinären sa att detta foder är bra och rekommenderade den blöta sorten framför torra när det gäller sådan problem hade jag tyckt att det var en bra veterinär som vet vad den pratar om.
Man har sett att blötfoder har samma förebyggande effekt på urinsten som veterinärmedicinska foder eftersom blötfoder innehåller så mycket vätska att katten hinner kissa ut sedimentet innan det bildas urinsten
Det finn studier på det och fodertillverkarna erkänner det motvilligt när man frågar dem.
Dvs det går lika bra med blötmat från mataffärer 👍
Vad jag vet så sänker veterinärfodret bland annat pH-värdet i urinen och detta minskar risken för vissa sorters urinsten, dock inte alla. MEN, det gör de flesta fodren:
- Genom att använda stora mängder av protein med animaliskt ursprung: sådana proteiner innehåller stora mängder svavelhaltiga aminosyror som methionin, dessa aminosyror producerar svavel.
- Genom att tillsätta fosforsyra, ammoniumklorid
- Genom att minska eller utesluta alkaliska råvaror som t.ex. soja protein eller kalciumkarbonat
(http://www.katter.nu/varfor-skall-man-ge-surgorande-kattfoder/)
Även tranbär som är tillsatt i vissa foder sänker pH-värdet.
http://www.veterinaren.nu/fragelada/besvarad/katt/tranbar-till-katt/
Däremot så finns det ju även veterinärfoder som löser upp stenarna och den egenskapen vet jag inte om vanliga foder har. Så i förebyggande syfte är blötmat som har högt animaliskt protein och vatten utmärkt. Däremot så bör man nog rådfråga och ta tillvara på veterinärens kunskaper när det gäller att få bort de stenar som finns kvar, om katten nu inte kan kissa ut dem normalt.
Jag tycker inte man helt ska ignorera vad veterinärer säger, däremot tycker jag det är helt befängt att rekommendera torrfoder till katter överhuvudtaget och därför ska blötmat i form av dessa specialfoder ges för att lösa upp stenarna, för att sedan gå över på vanlig blötmat. Även om det är svindyrt så tror jag man får tillbaka det i form av en friskare katt.
(http://www.katter.nu/varfor-skall-man-ge-surgorande-kattfoder/)
Textkälla: Royal Canin
Kunde tänka mig att källan kom från RC. Var finns studier som inte är gjorda av fodertillverkarna? En studie som är oberoende vill jag se. Fram tills dess är litar jag inte på något av vad vare sig Royal Canin, Hill´s eller veterinärer som följer deras rekommendationer säger att torrfoder ska ges. Kan sträcka mig till att ge blötfodret dem har då det är bättre än vilket torrfoder som helst.
#19 Om du faktiskt läser på hemsidan så står det också:
De flesta kattfoder på marknaden har surgörande egenskaper även om det inte framhålls i varudeklarationen. Att surgöra urinen är viktigt för att motverka uppkomsten av struvitsten (urinsten) i urinvägarna. Dessa stenar förekommer oftast hos vuxna, unga katter. Ett pH-värde som är lägre än 6,5 är det mest effektiva sättet för att undvika att struvitkristaller bildas.
Så det finns inget där eller i min text som säger att RC torrfoder är det som ska användas.
#20 Det var inte riktat mot dig eller någon antydan att du säger att det ska användas. Utan att de studier som finns är gjorda av fodertillverkarna och inte oberoende personer.
#16 Vi får se. Kanske detta tråd är en annan exempel på hur envis jag kan vara. ;)
#17 Bra att veta! Jag har inte sett artiklar på detta innan. Jag har bara svårt att inte lyssna på läkare/veterinär, haha.
Jag vet inte. Jag kan förstå att det finns andra sätt att behandla nåt som urinary problem eftersom det är troligtvis brist på vatten som ledar till problemet i förstahand. Jag tycker bara att det är bra att lyssna på det som veterinären råder när det handlar om sjuka djur och jag tror att de flesta håller med på den punkten.
Men på andra sidan lyssnade jag inte på min veterinären när de rekommenderade Royal Canin för kastrerade katter. Det hjälper kanske med vikt om man följer instruktioner men jag vill istället mata mindre av bättre mat och fylla upp resten av kalorier med blötmat. Men katterna är också friska.
Ursäkta mig om jag lät/låter starkt/otrevligt och sånt men det är väldigt hårt att skriva på svenska som jag skulle på engelska. När jag läser mina inlägg igen lite senare ibland kan jag tänka att jag låter lite otrevligt. Och det vill jag inte göra! Det ger mig huvudvärk ibland men jag skriver här på iFokus just för att träna på svenska och eftersom det är roligt att skriva/läsa om djur.
Jag kommer alltid lyssna på veterinär när det kommer till sjuka djur men jag kan ändå förstå att de har inte ALLTID rätt och man måste tänka lite. Men de är ju utbildad experter på djurhälsa, inte jag, så jag väljer oftast att lita på dem och gör vad de säger/rekommenderar.
Edit: för mycket text ;)
#21 Fast de tre artiklarna är vetenskapliga artiklar som blivit publicerade och därav granskade av andra forskare :)
Sorbei, du behöver inte ursäkta dig för att det blir en del grammatikfel och kanske stavningsfel för du lyckas skriva det du vill ha fram och det är mer än vad många med svenska som modersmål inte kan.🙂 Sedan är det en annan sak att jag inte alltid håller med dig. När det gäller att mer eller mindre blint tro på vad en vet säger håller jag inte med. Det finns veterinärer som är bra och de som inte är bra.
Där jag bor finns det cirka tio veterinärer totalt men det är max tre som får ha med mina katter att göra.
Tranbär mot uvi har inget som helst vetenskapligt stöd men trots det så rekommenderade en vet det till en av mina katter. Denna vet var vikarie. Inte heller glukosamin har något vetenskapligt stöd men ändå villa samma vet sälja det till mig när kattan hade uvi.
En annan vet rekommenderade avlivning omgående av min riktigt gamla katt för 1,5 år sedan men hon lever än och mår bra.
På ett djursjukhus skulle en katt promt avlivas på en gång för hon påståds vara döende. Detta hände för fem år sedan och kattan lever fortfarande och mår bra. Lite för matfrisk och duktig på att stjäla mat från de andra katterna så hon bantar ständigt.
En vet har erbjudit homeopatisk behandling av en annan katt men vi tackade nej.
#23 Litar för det inte på dem 😎 Skulle vilja se helt oberoende forskning som inte är utfört av varken Hill´s eller Royal Canin i första hand!
#24 Tack! Svenska är svårt men jag börjar att mer och mer ha det under kontroll, haha.
Eesh herregud, vilka exemplar. Jo, jag litar inte blint på veterinären. Jag skulle ha varit chockad om de rekommenderade homeopatisk behandling till exempel och kom inte tillbaka.
Vad jag försökte att säga var att om mitt djur hade ett problem skulle jag lyssna först på veterinären som till exempel nyligen var min hund så dålig på magen att hon bajsade blod med sin diarré, jag var skit rädd att hon skulle dö eller något eftersom hon höll på att tappa för mycket vikt och är gammal. Jag ringde veterinären och de rekommenderade Royal Canin Intestinal och Prokoline som hjälpte redan vid nästa dagen. Jag vet inte vad jag skulle ha gjort om de rekommenderade RC för alltid för henne eftersom det luktade skitdåligt (haha) och hade massa majs i. Tror att jag skulle ha kollat nätet. Men för en behandling av mage problem var det underbart under veckan och halv som jag använde den.
Med urinary problem med katter förstod jag att problemen kommer lätt tillbaka och man måste vara väldigt försiktigt med det. Jag trodde att blötmat var att förhindra problem i förstahand och det gick inte direkt att behandla på samma sätt efter katten har fått problemen.
Jag hade också två veterinär som tittade på hunden när de trodde att hon hade cancer och hon behövde opereras bort en sida av hennes bröst, hela sidan, för att prova om det var eller inte cancer. En rekommenderade kemo till hunden om det blev så och den andra sa att kemo var nästan tortyr för hunden och oftast dog de redan. Tur att min hund hade inte cancer. Man vill inte tortera sitt djur!
Jag är ingen expert. Veterinären har sett proverna på katten och vet hur sannolikt det är att problemen kommer tillbaka. Det har kanske högt chans? Det är kanske inte nog med vanligt blötmat? Eller kanske det är samma som med kastrerad katter att man måste byta direkt till mat som är till "steriliserad" katter som om det var omöjligt att mata sitt djur bara mindre av sitt vanligt mat. Jag tror detta har att göra med att många har faktiskt tjocka djur och vet inte hur man begränsa mängden till katterna så de har blivit bara vana med att rekommendera det för att försöka förhindra problemen. Jag gissar här. ;)
Veterinär får 8-9 år på universitetet där jag kommer ifrån och här får de bara 5 år. Det är kanske varför de får bara några veckor på mat?
#26 Att din hund blev av med sin diarre på ett par dagar med det foder som veterinären rekommenderade säger inget om fodret är bra eller ej. Hundens problem var kanske på väg att läka ut av sig självt och fodret hade inget med saken att göra. Jag hörde en gång ett radioprogram om behandling av sjukdomar hos människor. Det var en ödmjuk läkare som talade och han sade att man kan kanske diagnosticera 10 % av alla sjukdomar som finns och av dessa 10 % uppskattade han att det fanns bot eller lindring för möjligen 10 % av de 10 %-en. Han sade vidare att läkarna genom åren gjort många kliniska misstag. Ett kliniskt misstag som nu är högst relevant är att genom överförskrivning av antibiotika, håller antibiotika på att mista sin verkan med förödande konsekvenser framöver.
Samma resonemang gäller sannolikt för djur. En trolig skillnad är att det är färre sjukdomar hos djur som kan diagnosticeras än för människor och färre sjukdomar som det går att lindra och bota hos djur än hos människor.
Både läkare och veterinärer har en legitimation som regleras genom lag och med den följer att de måste behandla i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet, märk vetenskap OCH beprövad erfarenhet. En stor skillnad är att veterinärer tyvärr får sälja produkter av allehanda slag, som schampon, filtar mm och dessvärre också djurmat, till och med mat som de påstår har medicinsk effekt. Har du någonsin sett, att man på en läkarmottagning säljer schampo, filtar, barnmat, preparat för viktminskning, tranbärsextrakt, glukosamin, vitaminer etc? Nej, det har du nog inte. Hela försäljningsverksamheten hos veterinärer är ett rent geschäft och borde förbjudas. Medicin ska säljas på apotek. Numera får i och för sig bensinmackar, läkare och veterinärer sälja vissa receptfria läkemedel enligt en lista om de har tillstånd. Finns de av många veterinärer så högt älskade dietfodren med på den listan? Om så är fallet har då de veterinärer som säljer dem tillstånd att göra det?
#27 Nej, det hjälpte direkt eftersom hon hade blivit bara värre och värre över dagarna där hon kunde inte ens hålla sig och bajsade på golvet och tappade även mer vikt. Du kan inte säga att det var inte maten som fick hon att må bättre. Du är verkligen emot maten! Haha.
Det finns andra problem med läkare som måste sälja specifik typ av medicin eftersom de får kanske mycket pengar från företaget som säljer det och så. Det är så där jag kommer ifrån till exempel.
Läkaren som du hörde på radion låter konstigt.
I alla fall TS, lycka till!
#0: Att tänka på också är att katter ofta vill ha flera ställen att dricka sitt vatten på, Och att dom av naturliga skäl inte vill dricka direkt intill deras matställe, då det i naturen blir förorenat av bakterier från bytet dom ätit, är vad jag har hört och även sett bevis på hos min älskling, han använder inte skålen med vatten brevid sin mat sen jag ställde ut ett flertal andra källor med vatten