Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1001 ggr
Ellenfyrkant
0

En eller två?

Hur ska det vara egentligen? Trodde jag hade bestämt mig för att skaffa en kompis åt min 10-månaders. Han har jättekul ihop med hunden. Men hon är ju med mig på jobbet 8-10 h/ dag, 5 dgr i veckan. Pratade idag med en veterinär och fick höra -katten är inget flockdjur, klarar sig därmed minst lika bra själv -förstör han saker i hemmet? Om inte mår han bra -eftersom din katt ändå huvudsakligen vilar mest dagtid är det ok -om katterna blir osams när fu inte är hemma har fu ingen kontroll = 2 katter kraftigt ökad skaderisk Detta med flockdjur tycker jag är lite löjligt argument. Men resten makes sense? Plötsligt känner jag mig mest rädd för att upptäcka 2 skadade katter efter en dag iväg. :| Hur tusan ska man tänka? Tilläggas bör att detta gäller innekatt. Dvs lite trist miljö att vara ensam i? Samt dåliga möjligheter att fly från ovän.

Mvh Ellenfyrkant

Sploutt
1

Jag hade absolut skaffat en till! Knepiga argument tycker jag.. Ökad skaderisk? Ptja, om katterna hatar varandra, så kanske. Mina har iaf aldrig skadat varandra, även om dom i perioder inte varit allra bästa vänner direkt.

[Nightcat]
2

Det är väldigt individuellt om katter trivs ensamma eller ihop. Dock är det lättare att vänja yngre katter att trivas tsm med en annan katt. Eftersom katten är 10 månader gammal hade jag nog skaffat en till kissekatt ;)

Caifig
1

Jag hade också skaffat en till. Visst att de sover mestadels när man är borta, men har ändå kommit hem till mattor som ligger ihopkorvade i något hörn. 😉 Tack och lov ingenting värre än så än så länge. Det där med att så länge ingenting går sönder så mår han bra låter ju helt ologiskt. När min första katt var ensamkatt så förstördes aldrig någonting men så fort jag kom hem sprang han fram och mjauade som attan. Efter att jag skaffade en till så är han mycket lugnare och kräver inte lika mycket uppmärksamhet som innan.

Ju äldre din katt blir desto "svårare" är det att introducera en ny. Tror inte det skulle vara några problem med din 10 månaders misse. Är han kastrerad?

Ellenfyrkant
1

Men om katter är djur som är mer eller mindre "svåra" att få att trivas ihop, så kanske det inte är självklart att de bör få kattsällskap?

Mvh Ellenfyrkant

Caifig
2

Katter är inte flockdjur men fortfarande sociala djur. 🙂 Det behöver inte vara särskilt svårt att få två katter att gå ihop, visst äldre katter är svårare men i regel är kattungar/ungkatter oftast inga problem.

Bine93
4

Jag ångrar inte att jag skaffade en till. var tveksam ibörjan, men ångrar det inte nu! Det är jättebra. De har en artfrände att leka tillsammans med och umgås med når jag inte är hemma. Även om de för det mesta sover då så slipper de känna att de är ensamma. Tycker absolut på en till 🙂

Min var en kattunge och en ungkatt som fördes ihop. Desto äldre katterna är desto svårare blir nog introduktionen tror jag dock.

IceJossan
1

Jag kan ju säga som såhär att jag absolut inte skulle ha varken ork eller tid till att bara ha en katt! Men två eller fler går utmärkt, då har jag tid att både jobba heltid och vara ute på annat på en del kvällar :)

Katter är inte flockdjur men sociala och de flesta katter trivs mycket bra ihop med artfränder och får ut mer av livets goda på det viset än om de vore ensamkatter. Många katter som lever i grupper/kolonier mår ofta rent av dåligt av att bli ensamkatter. Medans vissa som "växer isär" från sina artfränder och trivs märkbart bättre utan dem. Vissa trivs bäst i sällskap med någon annan art, t.ex. hundar, medans vissa mår dåligt i andra djurs sällskap över lag. Det är så olika :)

Nu har ju du TS en hund också och det gör mycket som sällskap till din katt. Men en kattkompis av samma kaliber och med samma leksinne skulle sälert uppskattas!

Ellenfyrkant
0

När börjar man komma upp i svår ålder att skaffa kompis?

Mvh Ellenfyrkant

123098
0

Det är ju så att katter jagar själva (förrutom ett stort katt djur-lejonet som kan jaga i flock och lever i flock) men annars gillar dem sälskap och vill helst ha något sällskap och är sociala…