Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4258 ggr
MichelleLindh
2

Inavel eller?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte min första katt, Geisha, för ett år sen när jag flyttade hemifrån. Hon är en röd eller gul katt. 

Hur märker man om det är inavel på katten? Tror egentligen kanske inte att hon är det men det var ett äldre par som bodde på en bondgård utanför Borlänge och dom hade väääldigt många katter och alla såg exakt likadana ut. 

Tycker ibland Geisha har ett udda beteende, hon är lite vindögd ser det ut som ibland, hon är väldigt tuff av sig men det är svårt att förklara men vissa saker hon gör ser så konstigt ut helt enkelt.. Hon verkar nästan ''dum'' och jag älskar henne och vill inte låta elak men hittade inget bättre sätt att förklara. 

Tänkte bara på den där bondgården och att det var väldigt många gul,röda katter och dom verkade lite underliga dom som ägde katterna. Dom sprang ute överallt och ja jag tror aldrig jag sett så många. Stod ingen anledning på blocket varför Geisha såldes men jag köpte henne när hon var 5 månader och hon hade inget namn heller, dom visste inte när hon var född vilket datum alltså utan i juni någongång. Är det konstigt eller överdriver jag? Det stod att hon kostade 500:- på blocket men sen så ville dom sälja för bara 100 och jag sa att jag har pengar med mig och har inge problem med det men dom sa att nej ta 200. Ja har väl inget emot det men tyckte också det va konstigt. Dock hade hon såklart öronskabb och sen fick min andra katt det också OCH min kompis mammas katter också för att det antagligen smittades? Skitkul och DYRT. 

P.s Inga negativa eller elaka svar tack. :)

/ Michelle 

[Emma--]
4

Jättesvårt att säga, men om aveln sker så okontrollerat där så är det ju inte omöjligt. Såg katterna ut att ha det bra i övrigt? Pratade ni med dom om skabben för då lär ju deras andra katter drabbas också. Kanske egentligen vore lämpligt med ett besök från länsstyrelsen där.

[SueHn]
3

Lite inavel är det säkert men eftersom katterna går ute som de vill kommer det säkerligen in lite nya gener ibland. Inavel kan märkas på att katterna är småväxta. Det kan också uppträda fysiska defekter.

Genom decennier och sekler har det naturligtvis förekommit inavel rätt ofta bland katter som bott i samma by men på den tiden avlivade man de allra flesta kattungarna och definitivt alla med någon defekt och därför gjorde inte den inaveln så mycket skada. Även nu för tiden händer det att katter från en viss by kan vara rätt lika vararandra , t ex färg, utan att det är några defekter på dem.

Besök från länsstyrelsen skulle inte skada för man får t ex inte ha över nio katter utan tillstånd mm.

MichelleLindh
1

Jag tycker att hon är ganska liten, hon har ett litet huvud också. Syns inte på bilden men när man ser henne i verkligheten syns det. 

Kommer tyvärr inte ihåg vart dom bor eller deras nr eftersom det var ett år sen. Dom bodde kanske två mil utanför stan på en gård i skogen. Alla katter såg väl normala ut, inte överviktiga eller underviktiga. Antagligen finns det väl mycket dom jagar men ändå. Var väldigt mycket katter där. Räknade inte och det var svårt då alla katter var extremt lika varann. Tror inte katterna lider men reagerade på mängden bara. Dessutom måste dom bo ute då alla knappast kan få plats inne?

/ Michelle 

OberonsMatte
3

Tror du att de vuxna katterna var fler än 9? För att ha så många katter krävs tillstånd från Länsstyrelsen.

Sajtvärd Katter iFokus

[SueHn]
0

Hur mycket väger kattan? En normalviktig vuxen katta som är liten till växten kan väga lite mindre än 3 kg.

Men nog kommer du väl ihåg ungefär var du köpte katten? Om du gör en anonym anmälan till länsstyrelsen med en ungefärlig vägbeskrivning hittar de nog gården. Hade de mjölkproduktion, var de köttbönder, var det långt mellan gårdarna?

MichelleLindh
1

Såg inte ut som om dom var ''bondar'' dom borde på en gård med stor lerplan framför huset, medelstort ganska ruckligt hus. såg någon hund men annars bara katter. 

Vet inte hur mycket hon väger exakt. Hon är inte underviktig men inte heller överviktig tror att hon skulle kunna ändå gå upp lite till. 

Jag kanske skulle hitta dit men var där en gång bara så det är svårt att komma ihåg.

/ Michelle 

Silvestris
4

Det går i regel inte att se på en individ om den är inavlad eller, men om deras katter var väldigt lika varandra är det helt klart en indikation på inavel. Det är så man lättast skapar ett enhetligt utseende på en population, medvetet eller omedvetet.

LinaLj
0

Det är väldigt svårt att se på en individ om den är inavlad eller inte, speciellt om det bara rör sig om en generation. 

För att dra slutsatsen att det förekommit inavel så behöver man nästan kunna granska hela kullen regelbundet genom åren för att se om flera av dem uppvisar egenskaper eller defekter som är sällsynta.

Mina första två "egna" katter som jag köpte när jag flyttade hemifrån (ungefär på ett sådant ställe som du beskriver) har jag starka misstankar om att det var inavel då båda fick avlivas strax efter de blev ett år på grund av grava fel på hjärtat.

carlas
1

Vet inte riktigt vad du frågar efter egentligen.

Flera här verkar svara på omständigheterna kring bondgården där du köpte katten. Och förhållandena där är dåliga för katterna helt klart! Men är det du undrar över, alltså hur du ska gå vidare för att förbättra för katterna där?

Och om det gäller din egen katt Geisha. Väldigt vacker katt och ser väldigt klok ut tycker jag ;). Ganska unik till utseendet också. Katter är egna. Det är charmen. Hon är säkert inte mer "inavlad" än vilken som helst raskatt. (Det är annars så man skapar enhetligt utseende på raskatter, medvetet, som Silvestris säger.) Så tror inte alls du behöver oroa dig för din Geisha ❤️

Men bra att gå vidare med råden vad gäller köpstället, om du kan erinra dig den platsen igen. För de katternas skull alltså. De sköts ju inte.

OberonsMatte
7

#9 Det går inte att jämföra den kontrollerade inavel som ibland sker för att få fram ett rastypiskt utseende med den okontrollerade inavel som pågår i åratal när katter tillåts föröka sig fritt i stora populationer kring en gård.

Raskatter har stamtavlor just för att man ska kunna ha koll på inavelsgraden och undvika inavel när man planerar parningar.

Inavel innebär att anlagen för dolda genetiskt ärftliga defekter och sjukdomar riskerar att dubblas och därmed bli synliga hos avkomman. Inavel innebär också att avkommans naturliga immunförsvar blir betydligt mer begränsat än det annars skulle ha varit.

I raskattavel testar man avelskatter för dolda genetiska sjukdomar innan de används i avel för att undvika ärftliga sjukdomar. Katter med synliga medfödda defekter används öht inte i avel. På bondgårdar är det dock vanligt att "alla" katter har samma färg likaväl som andra synliga ärftliga egenskaper som t.ex. extratår eller avsaknad av svans. Det är absolut resultatet av okontrollerad inavel som kan ha pågått under väldigt lång tid och under många generationer. Hade man sett sådana katters "stamtavlor" hade man nog blivit förfärad.

Sajtvärd Katter iFokus