Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 5125 ggr
IceJossan
2014-01-15 11:10
0

Kramp/sendrag/låsning?

I förrgår natt när jag satte ner min katt Johanna på en bänk efter en kort stunds gos (hon hade legat och sovit innan). Hon la sig på filten på bänken och när jag tittade till så låg hon halvt på mage med höger bakben utsträckt, även tårna var utsträckta, nosen vinglandes i filten som på en katt som håller på att vakna efter narkos, och höger framben grejandes upp emot högerörat som om hon försökte få av sig något som satt där. Det såg lite ut som om hon satt fast i filten, men det gjorde hon inte. Lyfte över henne till sängen och hon välte och fortsatte med de märkliga rörelserna. Hakan ner i filten och med huvudet vinglandes och frambenet grejandes vid huvudet som om hon försökte få av sig ett halsband eller nåt.

Inte rädd, normala pupiller, spann och mös tydligt när jag kliade henne (inte av rädsla/smärta, utan hon gosade med mig).

Jag ringde i panik till en kompis, livrädd för att Johanna fått en stroke eller hjärnblödning eller nåt, men då plötsligt upphörde allt och hon kilade snabbt iväg över sängen när jag i panik for omkring därinne och hon var då plötsligt helt återställd. Jagar godis, kommer och gosar, busar med de andra katterna… Inte ett spår av de märkliga rörelserna!

Jag har pratat med en djurklinik och eftersom hon är helt återställd utan symptom så kan jag avvakta till om det skulle hända igen. Vore hon det minsta påverkad efteråt skulle jag åkt in redan, men hon visar verkligen ingenting alls.

Jag har spekulerat, googlat och som sagt pratat med djurkliniken och misstänker följande:

• Förgiftning av hyacint eller yuccapalm (hyacinterna är nu utslängda och yuccan insmord i flera lager citron)

• Hjärnblödning - borde det verkligen ha gått över så plötsligt då?

• Stroke - samma där, borde det verkligen ha gått över så snabbt?

- Det borde INTE vara epilepsi, för det stämmer inte alls överens med symptomen. Jag har både sett epileptiska anfall på katt och läst om det och det stämmer som sagt inte alls.

Finns det någon som upplevt något liknande?!

OberonsMatte
2014-01-15 11:25
0

Vad mystiskt! Hur gammal är Johanna och hur länge har hon bott hos dig?

Sajtvärd Katter iFokus

VildaVittra
2014-01-15 11:27
0

Varken förgiftning, hjärnblödning eller stroke går över så fort. Gick i sömnen? Annars någon typ av petit mal är vad jag skulle gissa på.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

IceJossan
2014-01-15 13:31
0

Johanna är ca 2 år gammal tror jag, hon är hittekatt och har bott hos mig i drygt 1,5 år.

Jag hade varit bortrest i 1v och hade kattvakt, kom hem i lördags. Kattvakterna har inte fått se Johanna då hon är jätteskygg för främlingar. Innan denna vecka var jag kattvakt i några dagar och den katten var Johanna livrädd för. Så det har varit en hel del spänning i hennes tillvaro de senaste två veckorna.

Jag och kompisar funderar på om det kan vara sendrag hon fick. Eftersom hon var helt lugn. Eller om det var nåt skit i balansorganet som gjorde henne vinglig, men hur förklarar det det stretande bakbenet?

Hon var helt vaken när detta hände.

#2 Då tycker jag att hon borde ha varit mer frånvarande? Jag upplevde henne som helt vaken och vid vanlig sinnesnärvaro.

Myrrami
2014-01-15 13:36
0

Tumörer kan ge anfall av olika typer. Hade en iller som fick EP liknande anfall som visade sig vara en tumör.

IceJossan
2014-01-15 13:44
0

#4 Tycker att det var ett så märkligt anfall, eftersom det enbart verkade påverka själva musklerna. Inte sinnesnärvaron, hon verkade inte ha ont… Jättekonstigt… Ska försöka läsa på om tumörpåverkan.

Myrrami
2014-01-15 13:50
0

Ja som salt var det anfallen illern hade mer EPlika så de påvärkade även sinnesnärvaron

IceJossan
2014-01-16 11:06
0

Ingen som sett nåt liknande?

Myrrami
2014-01-16 13:30
0

Har det hänt flera gånger?

IceJossan
2014-01-17 08:25
0

Inte vad jag sett (men jag jobbar heltid), varken före eller efter.