Rädd katt
Jag har en han katt som heter Signe och han är rädd för nästan allting. Har ni några svar eller tips?
nyamisskittykatt.blogg.se
Berätta mer!
Är det en skygg katt?
Bakgrund?
Hur länge har du haft katten?
Hur gammal är katten?
Vad är katten rädd för och hur visar katten det?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 Han är rätt så skygg
För ungefär 2 år sen så försvann han i två månader då vi var på resa i småland. Vi var tvungna att åka hem utan honom. Sen efter två månader då vi var hemma så ringde min farmor och sa att Signe hade kommit till henne. Så hon stängde in han i ett rum. Farmors katter Hilmer och Sigurd satt alltid utanför rummet och "vaktade". Sen åkte pappa och hämtade han sen dess har han varit rädd.
Han är rädd för allt. Han är inte särskilt rädd för mig.
Har du några tips?
Har du testat Feliway väggadapter? Zylkene?
Har katten en lugn miljö hemma, och rutiner som gör att han har koll på vad som kommer att hända (på ett ungefär) under dagen?
Har katten ordentligt med ställen dit han kan dra sig undan vid behov, t ex ett högt klätterträd, olika kryp-in o s v?
Aktiveras katten? Lek leder ofta till att katten sedan blir mer avspänd.
Har katten någon trygg kattkompis?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Nej,det har jag nog inte testat
Ja,han har en lugn miljö hemma
Oj a! Jag lägger alla mina pengar på klösträd och kattleksaker
Jag brukar leka med honom
Han har Blomma, min katt
Tack för att du vill hjälpa!🙂🌺
Fråga dina föräldrar om ni skulle kunna prova att köpa en Feliway väggadapter på apoteket för att se om det kan hjälpa er katt. Den sätter ni i ett vägguttag, och sedan sänder den ut en svag, svag doft (som vi människor knappt märker av) som signalerar till katten att "det här är ett tryggt och bra ställe att bo på". En sådan adapter räcker i ca 4 veckor.
Trivs Signe och Blomma med att bo ihop? Gillar de varandra? Leker de tillsammans? Eller brukar de vara osams med varandra?
Blomma och Signe trivs bra ihop
Dem gillar varann
Dom brukar inte leka,Blomma är rätt så gammal
Ibland bråkar dom
🙂