Fertilt par ihop?
Rådfrågar här åt en bekymrad nära vän. Min vän har en (1) fertil skogkatthane hemma. Och har blivit ombedd att vara kattvakt åt en fertil hona av annan ras, då ägaren tydligen ska resa utomlands i 4 månader. Ägaren menar att hon tycker P-piller löser alla bekymmer. Medan min vän förklarar att hon är rädd att hennes katt börjar strila och kanske inte slutar efter att honkatten flyttat tillbaka. Även om hon självklart vill kunna hjälpa. Jag har ingen erfarenhet av fertila katter i blandade kön så bad att få återkomma. Är risken stor att en tidigare strilfri hane börjar i sällskap av en fertil hona? Eller ökar risken först när det kommer konkurrens om honkatten?
Mvh Ellenfyrkant
P-piller förhindrar inte att katten blir dräktig. Honkatter löper inte på p-piller, men om hanen är på ändå (vilket är rätt stor chans om han är okastrerad) så kan det bli ungar.
Vissa hankatter strilar ju utan att ens ha en hona i närheten, så jag tror att det kan hända att han börjar, även om det inte finns konkurrens och honan går på piller.
Börjar han strila så kan det även bli så att han fortsätter även när honan har flyttat.
Hur stor risk det är vet jag dock inte, det beror väl till stor del på hanen.
//Jessie

Tack! Kan det hjälpa att kastrera hankatt som pga honor redan börjat strila eller är det försent?
Mvh Ellenfyrkant
Det kan absolut hjälpa! Men har han redan börjat strila finns risken att han fortsätter. Men jag hade kastrerat iallafall, för chansen att han slutar är ju större om du kastrerar än om du inte gör det ;)

Sen ska man komma ihåg att en hankatt blir inte infertil direkt utan det kan ta upp till fem sex veckor. Så att släppa ihop en nykastrerad hankatt med en fertil honkatt bör man inte göra.
Stolt ägare till tre La permer
Ja en fertil hane kan både börja strila och även göra en honkatt dräktig om de går tillsammans. Är både katterna tänkt att användas i renrasavel? om inte så underlättar allt om båda blir kastrerade innan.

#5 Precis… Det är två avelskatter, vilket försvårar. Tror inte hanen ska vara igång så länge men det hjälper ju inte denna situation.. :/
Mvh Ellenfyrkant
#6 Då måste din kompis ha strilningen med i beräkningen (både honor och hanar kan strila) och hålla dessa katter åtskilda i 4 månader med en låst dörr i mellan för att förhindra att de råkar para sig.