Varför gjorde han så?
Jag igen!
Jag vill börja med att alla mina katter (3st, 2 hanar 1 hona) är kastrerade. Honan är ny i hemmet sedan några veckor tillbaka och allting har gått himla bra. Vår ena hankatt är fortfarande lite skeptisk till henne men den andra älskar att gosa med henne.
Jag har dock märkt att oavsett om det är vi tvåbenta eller om det är en annan katt som klappar/myser med henne så har hon helst rumpan i vädret och "kryper" längs golvet med framkroppen (allt detta samtidigt som hon spinner & kvittrar). Ibland slänger hon omkull sig själv så man får klappa på magen, men hon äääälskar att bli klappad på svansroten. Då höjer hon rumpan i vädret ännu mer, vilket jag trodde var för att hon tycker att det är skönt men nu undrar jag om något missades i kastrationen?
Hon jamar inte som löpande honkatter, men 2 gånger har det hänt nu att hennes kompis har slickat och nosat henne där bak och blivit helt uppspelt och slängt sig över henne… Båda katterna kommer från (olika) katthem så jag har inte sett åt kastrationen själv men har papper på det.
Fråga;
Låter det som att hon löper, och om hon gör det, varför skulle min hankatt reagera som också ska vara kastrerad? Eller kan det vara dominans fast de är så goa vänner?
"Religion is our first and worst attempt to make sense of things"
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Kryper hon med rumpan i vädret och svansen åt sidan låter det onekligen som löpbeteende, men alla katter brukar iofs höja bakdelen när man klappar vid svansroten… Trampar hon "på stället" med baktassarna också?
Att regelbundet löpbeteende fortsätter efter kastration kan inträffa om det finns hormonproducerande rester kvar i vävnaderna runtomkring det som tagits bort. Håll koll på beteendet och se om det återkommer i löpningscykler, i så fall kan man behöva göra ytterligare en operation för att det ska upphöra.
Löpbeteenden och dofter kan även kastrerade katter bli lite upphetsade av.
Sajtvärd Katter iFokus
Kan inte svara på samtliga frågor men vad gäller hankatten som lägger sig på din hona som verkar visa intresse så har jag varit med om något liknande. Det var när min hona löpte för första gången två dagar efter att jag hade fått hem hankatten(2 år, kastrerad när han var 1/2 år gammal) som hanen var på min hona och försökte få till det och min hona gillade det, så de höll på sådär i några dagar. Sen slutade hon och löpte ett par gånger igen innan hon kastrerades, dock tröttnade han på henne efter andra löpet och struntade mest i henne när hon kom krypandes till honom med rumpan i vädret. Så… det jag vill säga är att det är inte konstigt att din hane reagerar så på din hona fast han är kastrerad. Och isåfall är det på honan som fokus ska ligga på vad gäller hennes "löpbeteende". Om hon nyligen blivit kastrerad kanske alla hormoner inte kommit ur hennes system, men har hon varit det i några år kanske hon har några hormonproducerande rester kvar i sig.
För att förvirra det hela lite är det ju också så att hankattens parningsposition kan vara ett dominansbeteende som provoceras fram om kattkompisen är "olydig" eller beter sig lite konstigt.
Att även kastrater kan reagera på sexuella signaler lärde jag mig en gång när min sedan länge kastrerade honkatt Doris blev alldeles till sig i trasorna över en fertil, ung, kolsvart och korthårig hankatt i området. Han satt nedanför balkongen och ropade så oemotståndligt att Doris urinsprayade(!) på fåtöljen och trånande ropade tillbaka som den värsta löpkatt.
När hon sedan en dag råkade träffa på honom utomhus vägrade hon att komma in och parade sig(!) sedan med honom i ett helt dygn innan jag fick tag i henne! Doris hade aldrig träffat kattkillar på det sättet tidigare, så det var helt klart ett instinktivt beteende för henne som triggades igång av hans beteende. Grabbarna här hemma skulle det aldrig falla henne in att bete sig så med och i vanliga fall är hon väldigt misstänksam mot främmande katter.
(Snyggingen i området kastrerades en tid efteråt och sedan dess har det varit lugnt).
Sajtvärd Katter iFokus
Tack för alla svar!
Jag har inte sett om hon trampar på plats med baktassarna men hon gör det med framtassarna, men det gör mina kastrerade hankatter också.
- Christopher Hitchens
“We keep on being told that religion, whatever its imperfections, at least instills morality. On every side, there is conclusive evidence that the contrary is the case and that faith causes people to be more mean, more selfish, and perhaps above all, more stupid.”
― Christopher Hitchens
Hon kom till katthemmet våren 2013 så jag antar att hon blev kastrerad kort därefter, om det hjälper. Kan hormoner sitta kvar så länge eller är det troligare att veterinären har "glömt" nåt? Jag såg aldrig detta beteende på katthemmet men å andra sidan så satt hon med 3 andra tjejer (vad jag minns).
- Christopher Hitchens
― Christopher Hitchens