Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 6635 ggr
hulahulla
2014-01-11 16:32
0

katt med hostattacker!

Hej!

Vår honkatt har börjat få hemska attacker av.. jag vet inte vad. Det ser ut ungefär som hosta, men samtidigt som kväljningar eller att hon försöker svälja. Ser och låter otäckt. Nästan som hon inte får åt sig luft.. Detta händer många gånger per dag! Vi var till veterinären i torsdags o han sövde o kollade i svaljet om något fastnat, men han fann ingenting. Han skrev istället ut antibiotika som vi ska ge i en vecka, typ mot någon ev. infektion i halsen.

Samtidigt såg vi förra veckan något långt smalt typ gråfärgat som hon hostade upp men sen svalde ner igen. Undrar ju därför om det kan vara spolmask. Men hostas det såhär mkt då varje dag? Har gett henne maskmedel i onsdags, Banminth. När man känner henne på halsen under hakan så sätts en hostattack igång, kan det vara en förkylning? Någon som känner igen detta?

decembercelsius
2014-01-11 16:33
0

Funderat på astma?

Medarbetare på Vegetariskt Ifokus

Sarah-S
2014-01-11 16:37
0

Den vanligaste orsaken till hosta hos katt är astma

Man ser ofta förändringar i lungorna vid röntgen, behandling är kortison

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

hulahulla
2014-01-11 16:38
0

Ja, har tänkt på det också… Men med tanke på det där långa som hängde ut tänkte jag mer det kunde vara mask eller något hon svalt. Veterinären verkade inte ens överväga astma :/ Blir hon inte bättre av medicinen åker vi dit igen. Eller till en annan vet…

decembercelsius
2014-01-11 16:42
0

Kan ju varit hon råkat äta just vid det tillfället, något dammliknande eller nåt. 

Min katt hostar ungefär som din katt och hon har astma. Hon fick en inhalator som hon andas i varje morgon och kväll och nu hostar hon aldrig.

hulahulla
2014-01-11 16:52
0

Okej! Fungerar det bra, använder hon den "frivilligt"?

decembercelsius
2014-01-11 16:54
0

Ja, hon brukar spinna när jag tar fram den, antar att hon förstår att det hjälper att andas in i den :)

hulahulla
2014-01-11 17:11
0

Vad härligt :) Så man slipper slagsmål två ggr per dag.

[Emma--]
2014-01-11 17:35
0

Konstigt att veterinären bara ger antibiotika ifall det är en infektion utan att faktiskt utreda mer. Och astma borde väl veterinären åtminstone ha i tankarna.

Tog dom blodprov? 

Dom kan ju få hosta av mask, men vet inte hur pass mycket dom kan hosta. 

Mina katter hade ju för ett tag sen mest troligt kattsnuva och hade då kväljningar. Det kunde utlösas av att man kände på halsen på dom.

Rafflan
2014-01-11 17:57
0

Kolla med veterinär, kan vara massor med saker, vissa mer allvarliga än andra :)

hulahulla
2014-01-11 17:59
0

Ja, lite besviken är jag att de inte gjorde mer.. Han gissade bara att det Kunde vara nån infektion o skrev därför ut medicinen. Så gör man väl inte med människor heller direkt…

Inget blodprov heller.

Kattsnuva, hm… Hon vaccinerades senast i maj förra året. Står inte mot vad, men tror det ska ingå där. Men de kanske kan drabbas ändå?!

Hur blev dina katter friska Emma? Fick de någon behandling?

[Emma--]
2014-01-11 19:10
0

#10 Nä antibiotika ska ju inte ges för lätt med tanke på antibiotikaresistens. 

Och misstänker man infektion borde väl ett blodprov vara det första man gör. 

Jo vaccin mot kattsnuva skyddar inte 100% , däremot om dom drabbas så kan det bli betydligt lindrigare. 
Mina blev mest troligt drabbade av caliciviruset, men ena också herpesviruset och det var bara att vänta på att det fick läka ut av sig själv. (en av mina var tvungen att läggas in på djursjukhus över en natt för att hon inte åt eller drack så då fick hon dropp och blev piggare igen)
Men om det blir exempelvis lunginflammation kan det krävas antibiotika för att hjälpa. 

Lyssnade han på lungorna? 

Nu kan det ju hända att det faktiskt var en infektion och att medicinen du fått till katten kommer att hjälpa. Eller om kanske maskmedlet kommer att hjälpa. 

Om det inte funkar så kanske det finns någon annan veterinär att gå till? Eller om den där veterinären kan skärpa sig och faktiskt undersöka katten ordentligt 😛

hulahulla
2014-01-11 20:03
0

Mhm, okej…

Han lyssnade på hjärtat med stetoskop, vet inte om han kollade lungorna samtidigt…

Lider med henne.. Men hoppas medicinen ska hjälpa, så hon slipper gå på undersökning igen, hon blir så uppstressad..

[Emma--]
2014-01-11 23:42
0

Hoppas det hjälper :)