kattunge sjuk
min kattunge har varit slö och haft feber så åkte in med na så hon har fått febernedsättande dom sa sen att vi skulle åka hem och ge henne medicin i 5 dagar. de enda veterinären sa va att hon hade symtom på infektionssjukdom. har nån annat haft liknande på sin katt?
<3Orra..Funiper..Roshems Mylady..Zephir<3
Hur gammal är kattungen?
Hur länge har du haft henne?
Är hon vaccinerad?
Vad har hon för symtom?
Sajtvärd Katter iFokus
16 veckor hon är vaccinerad
hon har lite feber och så sover hon mkt. hon går på lådan och kissar och bajsar som vanligt
Äter och dricker hon som vanlig? Det är jätteviktigt att en katt med feber får i sig tillräckligt med vätska eftersom de torkar ut väldigt snabbt. Hade själv en katt med kattsnuva och feber som fick läggas in och få dropp då han blev uttorkad. För att vara på den säkra sidan så hade jag försökt spruta in extra vatten i munnen.
* hon är 26 veckor. tror hon håller på byta tänder också..
hon dricker och äter lite men vi ge henne vätske blanding med druvsocker vatten o salt som vi sprutar ner
Hur länge har hon haft feber och hur hög feber är det?
Tycker det låter lite konstigt och ovanligt att ni fick febernedsättande medicin… Att ha lite feber är ju inte farligt utan en naturlig reaktion när kroppen arbetar med t.ex. ett virus. Vad var det för febernedsättande medicin ni fick?
Sajtvärd Katter iFokus
40,1 hade hon på natten så åkte i 7 på morgonen. metacam hette det
#6 Aha, Metacam är ju främst smärtstillande och inflammationshämmande, så det låter rimligare.
Sajtvärd Katter iFokus
mår så dåligt över att se min lilla bäbis sjuk :(
Det finns visserligen en del otäcka saker som kan börja med oförklarlig feber, men antagligen så är det en tillfällig reaktion på något eller ett kattsnuvevirus som katten brottas med. Att vara vaccinerad innebär ju tyvärr inte att katten blir immun mot kattsnuva utan bara att katten förhoppningsvis får lindrigare symtom.
Har katten varit med om något ovanligt eller något som kan ha inneburit stress tiden innan hon blev hängig? Har hon träffat andra katter de senaste veckorna?
Sajtvärd Katter iFokus
hon bodde hos min mamma som har katter och den ena va förkyld . så den katten hade vanlig förkylning. dom va hos vetrinären men den katten o kollade så det inte nått allvarligt så tror nog att hon kan ha blivit smittad av dens förkylning. men kan katter få feber av vanlig förkylning
#10 Förkylning hos katter är kattsnuva, och oftast handlar det om Calici- eller Herpesvirus. Hur sjuk katten blir är olika från katt till katt beroende på hur just den kattens immunförsvar ser ut. En del katter förblir helt symtomfria och andra katter blir dödssjuka…
Sajtvärd Katter iFokus
men hon visar ju inga symtom på kattsnuva då hon inte ha rinnande näsa eller ögon.
#12 När fick hon feber?
Kattsnuva kan visa sig på alla möjliga sätt och har ibland ett väldigt utdraget förlopp där olika symtom dyker upp efter hand.
En vaccinerad katt har ett extra stöd i och med sin vaccinering och förhoppningsvis kommer det hålla sig till att din kattunge endast drabbas av lite feber, men det kan man inte vara säker på.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag funderar kring den vätskeersättning ni ger katten med druvsocker och salt i. Är det något ni har fått av veterinären/köpt på Apoteket?
Vet att en del kokar ihop vätskeersättning själva, vilket kan bli farligt för djuret om man inte har exakt rätt proportioner. Om jag minns rätt så är det saltmängden som måste vara rätt annars kan det gå på tok (det får inte bli för mycket salt). Kolla upp detta om ni gör egen vätskeersättning!
Se också till att inte spruta vätska rakt in i kattens mun, utan den ska droppas försiktigt med sprutspetsen vinklad in mot kattens kind så att katten inte riskerar att sätta i halsen.
Håller tummarna för att hon snart mår bra igen! ❤️
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.