Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 531 ggr
Noa-Nisse
2014-01-03 17:11
0

Olika priser

Hejsan!
Kom in på att snacka om priser hos veterinärer för någon dag sedan med en kompis. Pratade mest om kastrering. 

Hon hade varit ungefär samtidigt som jag på ett djursjukhus och kastrerat sin hankatt för 950:-

Jag var hos en privat veterinär, han blev kastrerad för 700:- men då vaccinerade hon också + fick klorna klippta för det priset.

Hur kan det variera så mycket i priser? Jag menar… borde kosta lika mycket för själva medlet i sövningen och vaccinet?!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Vixxen
2014-01-03 17:18
0

Den fria marknaden styr…

MonicaLagerquist
2014-01-03 17:21
0

Olika kliniker har olika omkostnader.

Finns det RTG utrustning? Finns det utrustning för gas narkos?

Finns det utrustning för UL?

osv.

Har veterinären vidareutbildat sig?

Det är många faktorer som spelar in. En veterinär har kanske sin mottagning i källaren på sitt hus en annan hyr lokal i ett dyrt hus.

Så mycket som 700 har jag aldrig betalt för en hankatts kastration.

Stolt ägare till tre La permer

jnielsen
2014-01-03 17:23
0

Jag betalade 1050kr för att kastrera min honkatt, minns inte vad jag betalade för hanen 800kr kanske. 

Det är dyrare än vad mina vänner betalat för sina honkatter, men i slutändan har det blivit billigare för mig, då jag i det priset fått med mig smärtstillande och en ordentlig halskrage med tryckknappar. Det har mina vänner fått ordna själva.

Dessutom beror det på veterinärens omkostnader, vilket pris de måste ta ut för att kunna få verksamheten att gå runt. Hyra, lön för anställda, lån som ska betalas osv… precis som för alla andra företag.

[Mustangcab]
2014-01-03 17:27
1

Fråga hos DV och en privatklinik för kastrering av hankatt + id-märkning i örat och det var 700 hos båda och då ska sägas att DV har mycket mer resurser än den lilla vetten.

Noa-Nisse
2014-01-03 17:28
0

#1 ah okej!

#2 som du ser så skrev jag att totalsumman landade på 700 kr och då blev han kastrerad, vaccinerad och fick fick klorna klippta

#3 Okej! Ja denna veterinär har sin lokal i källaren och jobbar ensam. Så kanske därför det var billigare.

[nettaahs]
2014-01-03 17:29
0

Jag betalade 450 för kastreringen på min hankatt, hemmaklinik men riktigt fräscht och duktig vet :)
Honan kostade 600, dock hos en annan veterinär och där sätter jag aldrig min fot igen. Även där hemmaklinik.

MonicaLagerquist
2014-01-03 17:41
0

#5 Jag tillhör ju de här som inte vill vaccinera samtidigt som katten kastreras. Anser att det är för stor påfrestning på kattens immunförsvar.

Klipper klorna gör jag själ. Har jag någon katt som är extra krånglig hör jag det innan veterinären börjar kastrationen.(är med under själva kastrationen).

Stolt ägare till tre La permer

Noa-Nisse
2014-01-03 17:46
0

#7 tror inte det har någon större betydelse om man vaccinerar samtidigt eller ej. Klorna klipper jag också själv. Men råkade bara säga till veterinären "då kan jag passa på att klippa dem när jag kommer hem" Så sa hon att hon gärna kunde göra det och det fick hon.

Scorpio97
2014-01-03 17:49
0

Vi betalade 1100 för honan, och runt 700 för hanen tror jag. Då fick dom även tatuering i örat, och honan fick smärtstillande samt tratt med sig hem.

//Jessie

Silvestris
2014-01-03 17:59
0

Själva kostnaden för ingreppet är väl i princip densamma oavsett vem som kastrerar, men olika kliniker kan ha olika omkostnader (och vinstmål) vilket leder till olika prissättning. Sedan kan en del kliniker av moraliska skäl hålla ett lägre pris på tex. kastrering och ID-märkning av katter för att man för katternas skull vill främja just dessa ingrepp.